שתף קטע נבחר

מתנת השר לחברות הליסינג - מי השפיע, ולמה

החלטתו של שר התחבורה לאשר ייצוא רכב משומש למדינות ערב, מגיעה בעקבות בקשת חברות הליסינג הגדולות, המעוניינות להגדיל רווחיהן. את ההחלטה מבסס השר על דו"ח מקצועי שקבע כי אישור שכזה יכול להיטיב עם כלל הציבור. ומי הכין את הדו"ח? בכירים בחברת הליסינג הגדולה בישראל. מי האנשים, ומדוע בניגוד לטענת השר, הציבור אינו עומד ליהנות מכך

איך קרה ששר התחבורה הפך תכנית שהוכנה על-ידי בכירי חברת הליסינג הגדולה בישראל, לתכנית רשמית המיטיבה עם חברות הליסינג עצמן? תוכניתו של שר התחבורה, ישראל כץ, לאשר ייצוא כלי רכב משומשים לירדן ועיראק, ולהעניק החזרי-מס בהיקף של מאות מיליוני שקלים ליצואנים, מבוססת על דו"ח שהוכן על-ידי בכירים בעבר ובהווה בחברת "שלמה החזקות" - חברת האם של שלמה-Sixt, חברת הליסינג הגדולה בישראל, אשר צפויה להיות אחת המרוויחות העיקריות מהתוכנית.

 

  • מתנת השר לחברות הליסינג: אושר ייצוא לעיראק

 

חשוב לציין כי חברות הליסינג הגדולות - ובהן שלמה-Sixt - אינן מסתירות את רצונן לייצא כלי רכב משומשים, ולקבל בתמורה מהמדינה החזרי-מס. תוכנית בעניין זה הוצגה על-ידן כבר לפני כשנתיים, אך נדחתה על-רקע התנגדות חריפה מצד בכירי רשות המסים ומשרד האוצר. גם כיום מתנגדים ברשות המסים לתוכנית, וכלכלנים בכירים מגדירים אותה "תוכנית למימון כשלי ענף הליסינג". על-פי הערכות, התוכנית עלולה לפגוע בלקוחות פרטיים, הנאלצים כבר כיום לרכוש מכוניות משומשות במחירים שלעתים אינם משקפים את ערכן האמיתי.

 

למרות סירוב משרד התחבורה להתייחס לנושא, בדיקת ynet מעלה כי שניים משלושת כותבי הדו"ח האמור, אשר על יושרם ומקצועיותם אין חולק, משמשים כיום - או שימשו עד לאחרונה - כדירקטורים בחברות הנמצאות בבעלות שלמה שמלצר. שמלצר הוא בעל השליטה ב"שלמה החזקות", ונחשב כיום לאחד האנשים החזקים בענף הליסינג בפרט, ובשוק הרכב המקומי בכלל.


מי אם כך הם כותבי הדו"ח, אותו הפך שר התחבורה לתוכנית רשמית - ואשר על-פיו החליט כי יש מקום לאפשר לחברות הליסינג הגדולות להיפטר ממלאי הרכב המשומש שברשותן באמצעות ייצוא?

 

1. יורם גבאי

לאחר פרישתו ממשרד האוצר, שם שימש כממונה על הכנסות המדינה, עבר יורם גבאי למגזר הפרטי, ובו הוא משמש מזה שנים רבות בתפקידים בכירים. בין תפקידיו שימש בין 2002 ו-2008 כדירקטור ב"ניו-קופל החזקות" - כיום "שלמה החזקות" - בעלת השליטה בחברת הליסינג הגדולה בישראל, שלמה-Sixt. בסוף 2008, אחרי שש שנים בשירות החברה, סיים גבאי את תפקידו בדירקטוריון, ולאחרונה השתתף בהכנת הדו"ח, עליו למעשה מבוססת תכנית משרד התחבורה לייצוא כלי רכב משומשים.

 

2. דורון לוי

כמו גבאי, גם נציב מס הכנסה לשעבר, דורון לוי, שירת את חברות הליסינג, כאשר ייצג כמה מהן במאבקן בתוכנית רשות המסים לייקר את "שווי השימוש" - המס החודשי שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. לבקשת חברות הליסינג, שפעלו תחת חסות איגוד לשכות המסחר, חיבר לוי דו"ח ארוך ומפורט, שבו טען כי ייקור שווי השימוש אינו מוצדק, ועלול ליצור אפליה בין עובדים שונים. יש להזכיר כי חברות הליסינג חששו כי ייקור שווי השימוש יביא לפגיעה קשה בהיקף פעילותן.

 

בחברת "שלמה החזקות" אישרו אתמול (ב') ל-ynet כי לוי משמש כיום כדירקטור בחברת "שלמה ביטוח" - זרוע הביטוח של חברת "שלמה החזקות", שכאמור מפעילה את חברת הליסינג הגדולה בישראל. למעשה, לוי אף מכהן בחברה כיו"ר ועדת הביקורת.

 

3. ניר גלילי

באיגוד לשכות המסחר - המייצג בין השאר חברות ליסינג וסוחרי רכב - הכחישו אתמול כי הדו"ח בעניין ייצוא רכב משומש הוכן באמצעותם או במימונם. זאת, בניגוד לטענת משרד התחבורה בתחילת השבוע. לדברי יורם גבאי, איש הקשר בעניין הכנת הדו"ח היה ניר גלילי - מנכ"ל חברת "שלמה החזקות" במהלך כ-10 שנים, אשר מסיים בימים אלה את תפקידו.

 

בתגובה לשאלה באשר למקור המימון של הדו"ח, הפנו דוברי "שלמה החזקות" את ynet למשרד התחבורה. אלא שבמשרד התחבורה סירבו להגיב לפניית ynet בעניין. בהודעה רשמית שפרסם המשרד אתמול, לא נמסר מידע אודות מקור הדו"ח, אופן מימונו או קשר כלשהו בין המחברים ובכירים בענף הליסינג.

 

4. האזרח הקטן

מאז הציגו לראשונה חברות הליסינג את "תוכנית הייצוא", לפני כשנתיים, מותחים נגדה בכירי משרד האוצר ביקורת חריפה. עיקר הטענות מופנות נגד הדרישה להעניק החזרי-מס ליצואני כלי רכב משומשים - שצפויים להיות בעיקר חברות ליסינג וסוחרי רכב. החזרי-מס אלה זכו להגדרה "סבסוד הייצוא", שיאפשר לחברות הליסינג לבסס באופן כמעט מוחלט את שליטתן בשוק הרכב המשומש ובמחירי המכוניות המשומשות.

 

מתנגדי התוכנית אומרים עוד כי אם שר התחבורה מעוניין להיטיב עם "האזרח הקטן" - לקוחות פרטיים שרוכשים מכוניות מכספם - באפשרותו לעשות זאת במגוון דרכים ישירות, ויעילות הרבה יותר מתוכנית הייצוא. למשל, באמצעות הפחתת מס הקנייה המוטל על רכב חדש, או הרחבת "תוכנית הגריטה" - תוכנית במסגרתה מוענקים 3,000 שקל למי שמוסר רכב בן 20 שנה ויותר לפירוק.

 

הבחירה דווקא בייצוא רכב משומש, תוך מתן החזר-מס ליצואנים, תשרת בעיקר את חברות הליסינג - ובכך מודים מחברי הדו"ח עצמם, אשר מציינים כי "עיקר פוטנציאל הייצוא הוא בחברות הליסינג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ישראל כץ - אישר ייצוא
צילום: מורן שביט
צילום: סיון פרג'
שלמה שמלצר - ירוויח הון
צילום: סיון פרג'
צילום: עמית שעל
יורם גבאי - כתב דו"ח
צילום: עמית שעל
ניר גלילי - מנכ"ל שלמה, ו"איש הקשר"
צילום: מיכאל קרמר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים