דמעות של שמחה
פסטיבל הטלנובלות שחזר לדרום אמריקה אחרי חמש שנות היעדרות, קיבץ את הכוכבים שסיפקו כותרות ("סודות האהבה" תעוף מהמסך), הפגיש בין המעריצים לשחקנים, הציג את עתיד הז'אנר ברשת והיו גם פרסים
בעוד שאצלנו מנהיגי האזור ישובים עם הילרי קלינטון סביב מקטרת השלום שלהם, בעיירת הנופש מר דל פלטה, שעל שפת האוקיינוס האטלנטי, כ-400 ק"מ דרומית לבואנוס איירס, מצאו סיבה אולי פחות הרת גורל אבל לבטח יותר מרגשת להתכנס: הטלנובלות.
"אני בתול". יוצאי "המורדים" עוסקים בשאלות מהחיים
שלשום (ג') ננעל הפסטיבל והיריד הבינלאומי שהקדיש את ארבעת ימי קיומו לז'אנר האהוב, מכל זווית אפשרית. השילוב בין הזירות השונות, שאותן נפרט מיד, הוא סימן ההיכר של הפסטיבל, שזו היתה הפעם השנייה בסך הכל בה הוא מתרחש (הראשונה היתה ב-2005, באורוגוואי).
פן ייחודי נוסף היה העובדה שהפסטיבל היה פתוח לקהל, שתמורת כרטיס כניסה זכה לצפות בפרקים נבחרים של הפקות מובחרות, להשתכשך בשלולית התעשייה, וכל זאת תוך כדי מעשה צדקה, שכן שההכנסות נתרמו לעמותות.
הפסטיבל כלל ארבע מסגרות: התחרות, בה השתתפו סדרות מובחרות בספרדית או פורטוגזית; מבט פנורמי, במסגרתו הוקרנו קטעי מאחורי הקלעים, פיילוטים, טריילרים והושקו שלוש סדרות חדשניות: "אני בתול", סדרת אינטרנט בכיכובם של השחקנים ניקולס מאיקס ודייגו מסגליו (יוצאי "המורדים"), המשלבת הומור עם מוסיקה; "תוכנית V", הסדרה הארגנטינאית ההומו-לסבית הראשונה, אף היא לאינטרנט ו"כסף קל", סיפור אהבה בקצב הטנגו, בכיכובם של קרלוס פורטלופי (פביו ב"חיים גנובים") ומלאנה סולדה (לוסיאנה ב"דון חואן").
חלק משמעותי נוסף באירועים היה מפגש מרגש בין גרסיה קולמנרס, הכוכבת מוונצואלה, שלרגל האירוע החגיגי חזרה לארגנטינה (בה עבדה במשך 14 שנים), והשחקן חורחה מרטינס. מרטינס נכנס לאולם בו נאמה גרסיה, בעיצומו של הקרנת קטע טקס החתונה בטלנובלה "מנואלה" בה כיכבו, כאשר צעק: "כן, אני רוצה!". עוד דמויות שזכו לככב בהומאז' מהסוג הזה היו השחקנית הוותיקה צ'ינה סוריליה, אנדריאה דל בוקה, לואיסה קוליוק, שעמדה בראש חבר השופטים ועוד.
סילביירה מספקת כותרות
דיונים גם היו ב"fymTI". אמנם סביב שאלות כמו "הטלנובלות, לאן?", פלטפורמות חדשות, זהויות לאומיות בסדרות ושלל פאנלים מפוהקים, אבל את תשומת הלב עוררה סולדד סילביירה, אחת מכוכבות הז'אנר הוותיקות האהובות ביותר בארגנטינה, שעשתה את תפקיד חייה כרוסריו ב"חיים גנובים".
"סודות האהבה". לא הלך לה
רצה הגורל ולמרות שברזומה שלה מצטופפות הצלחות רבות, הפסטיבל התקיים דווקא על רקע שמועות עיקשות, שבינתיים אומתו, שגרסו ש"סודות האהבה", הטלנובלה בה היא מככבת בימים אלה על המסך הארגנטינאי, תסתיים בטרם זמנה, בשל הרייטינג הנמוך. כנראה שהניסיון והשנים עושים את שלהם ו"סוליטה" הודתה בקול רם: "לא הלך לה טוב. זה פרויקט שהתחיל רע, המשיך רע והסתיים רע". "אנחנו סובלים מהדרמה של חברות ההפקה הארגנטינאיות שהן קמצניות ולא משקיעות בשלב הקדם-הפקה", סיכמה השחקנית.
גם לאנדריאה דל בוקה לא היה קשה להזדהות עם סילביירה, כיוון שגם הסדרה בכיכובה, "מישהו שיאהב אותי", היתה על סף מוות בעקבות הרייטינג הנמוך כשהחלו שידוריה בפריים-טיים לפני חודשים, אך המעבר למשבצת הצהריים הצילה את חייה ושידוריה עדיין נמשכים. "בשל הדאגה המוגזמת לחיצוניות ולאסתטיקה, אבדה הרוח האמיתית של הטלנובלות", פסקה אנדריאה.
גם לואיסה קוליוק, עוד כוכבת אגדית, ניצלה את מעמדה המכובד, כראש חבר השופטים. ראשית היא הזמינה את היוצרים והמפיקים לשאול את עצמם: "מה אנחנו מספרים ולשם מה" והביעה את כמיהתה שיגיחו על המסך עוד ועוד מוצרים אישיים, נועזים שלא יכוונו רק לרייטינג". "אם לא נקדיש יותר תשומת לב לתכנים, המונופולים ימשיכו להתייחס אלינו כאל חפצים", הוסיפה.
פרסים, רבותיי, פרסים
ולקראת סופו של הפסטיבל, היו גם הזוכים בפרסים כמובן. הטלנובלה המקסיקנית "בנות אפריסיו" הוכתרה כטובה ביותר וזכתה בעוד ארבע קטגוריות: במאי, מפיק, תסריטאי וכוכבת ראשית;
הטלנובלה האינטרנטית "תוכנית V" גם כן קיבלה פרס משלה; השחקנית הארגנטינאית תלמה ביראל, בזכות תפקידה ב"הירושה" (שעולה בקרוב ב"ויוה") גם כן זכתה. בתואר סדרת הדרמה הטובה ביותר זכתה דרמה איטלקית, ואחד משחקניה הוכתר כתגלית השנה; מיני-סדרה צרפתית הוכתרה בתחומה ושחקנה, ככוכב ראשי; וגם הסדרה מניקרגואה, "החוש השישי" נבחרה בקטגוריה סדרת הנעורים הטובה ביותר. נקווה שהפעם לא יקח להם חמש שנים כדי לחזור ולקבץ את הכוכבים לעוד אירוע נוצץ שכזה.