שתף קטע נבחר
 

אלפא רומיאו מיטו: תיבת האוצר

המכונית הקטנה של אלפא האיטלקית מיישרת קו עם המתחרים, וזוכה בתיבת הילוכים אוטומטית כפולת-מצמדים. שחר הזלקורן בחן, וחזר מבולבל

מכוניות בעלות תיבת הילוכים ידנית בישראל הן כמו חד-קרן מיתולוגי: לפי דו"חות איגוד יבואני הרכב, נמכרות כמה אלפים מדי שנה. בכל זאת, סביר להניח שלא ראיתם אחת כזו כבר כמה שנים. וזה לגמרי מובן. בפקקים בין חדרה וגדרה, הרעיון של שימוש במצמד מפתה כמו נסיעה בלי מזגן באמצע אוגוסט. מה שכמובן הופך את התיבה האוטומטית לתנאי הכרחי להצלחה בישראל - ובלעדיה, הצלחתה של מכונית משולה למציאת חד-קרן: זה יכול לקרות, אבל הסיכויים לא ממש גדולים. 


 

כל זה עשוי להסביר מדוע ביבואנית אלפא רומיאו, העריכו בתחילת השנה כי 2010 תהיה טובה לעסקים: כמתוכנן, בימים אלה מתחיל שיווקה של המיטו עם תיבת הילוכים רובוטית - שהיא הדבר הקרוב ביותר שמציעה היצרנית האיטלקית לתיבה אוטומטית. האם זו אכן הברכה לה ציפתה היבואנית? התשובה היא כן. ולא.

 

קטן, אבל גדול

שני החידושים העיקריים במיטו "האוטומטית" כלל אינם ניכרים לעין: מנוע "מולטי-אייר" חדש ותיבה רובוטית כפולת-מצמדים. המנוע, טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר, מרשים כמעט מיד. עם 135 כ"ס ו-23.4 קג"מ, הוא חזק משמעותית מרוב מנועי ה-1.6 ליטר הנמכרים כיום, וגמישותו מעניקה למיטו תחושה כללית של זריזות.

 

לטענת אלפא, המנוע החדש גם חסכוני וידידותי לסביבה, אם כי צריכת הדלק המוצהרת - 17.8 ק"מ לליטר - אינה נראית ברת-מימוש. הביצועים - עד לפני כמה שנים, עיקר גאוותה של כל אלפא חדשה - אינם מסמרי-שיער, אבל בהחלט מרשימים עבור מכונית קטנה עם מנוע צנוע-נפח: 8.2 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, ומהירות מרבית שחוצה את מחסום ה-200 קמ"ש. 


 

שלושה מצבי צבירה

לצערנו, התיבה הרובוטית מרשימה פחות. במצב האוטומטי, העברות ההילוכים מהוססות מעט, ואינן מיישרות קו עם תיבות מתחרות - בעיקר ה-DSG של פולקסווגן. כמו במקרים דומים, שימוש במצב ידני, באמצעות בורר ההילוכים או המנופים מאחורי ההגה, משפר את התחושה ומנטרל כמעט לגמרי את התגובות המהוססות. אלא שפעולה כזו מנוגדת הרי לרעיון העומד בבסיס תיבה "אוטומטית".

 

כאן המקום להזכיר את מערכת ה-DNA של אלפא, המוכרת מדגמי מיטו קודמים: בורר קטן ליד תיבת ההילוכים מאפשר לבחור בין שלושה מצבים - דינמי (Dynamic), רגיל (Normal) וגשם (All-weather). שלושת המצבים משנים את כיול ההגה החשמלי ודוושת המצערת, ובמקרה זה גם את כיולה של תיבת ההילוכים. באלפא אף מציינים כי העברה למצב "ספורט", משנה את מיפוי מחשב ניהול המנוע.

 

אלא שלמרות הכוונות הטובות, גם בגרסה הרובוטית המערכת אינה משכנעת, וכושלת בייעודה העיקרי: חידוד היכולת והתחושות במצב "ספורט". המיטו ללא ספק מהירה, ובהחלט בטוחה, אך ספורטיבית היא לא.

 

מערכת נוספת שאינה מסבה נחת היא "עצור-סע" - מערכת המדוממת את המנוע בזמן שהמכונית נייחת, ומתניעה אותו עם שחרור דוושת הבלם. רעיון מצוין כמובן, המסייע בצמצום פליטת מזהמים ומשפר - לפחות תיאורטית - את צריכת הדלק. אך המערכת במיטו מרגישה איטית בתגובותיה. חבל.

 

למה כן, למה לא

המיטו "האוטומטית" אינה המכונית שתחזיר את הצבע ללחייהם של חובבי המותג המוערך. מחד, היא אינה מספקת את התחושות והריגושים להם אנחנו מצפים מאלפא רומיאו. מאידך, היא אינה נוחה מספיק, והמצב האוטומטי בתיבת ההילוכים רחוק מלשכנע. למעשה, התחושה העיקרית שהיא מותירה בנו, היא כי אלפא לא ממש החליטה מה היא רוצה. עובדה שגורמת לה להרגיש מעט מבולבלת, ובוודאי לא מספיק מגובשת.

 

מצד שני, היא בהחלט בשורה טובה ליבואנית, המשתוקקת ללא ספק להרחיב את קהל הרוכשים הפוטנציאלי של המותג. ואת זה היא בהחלט עשויה להשיג בעזרת המיטו "האוטומטית". פשוט מכיוון שאל התכונות המוצלחות של גרסאות קודמות - עיצוב שובה עין, תא נוסעים איכותי ושם-מותג נחשק, מתווספים מנוע מצוין ותיבה שפוטרת את הנהג מהצורך להפעיל את רגלו השמאלית. כל זאת, יחד עם מחיר תחרותי - 155 אלף לגרסת בסיס, 162 למאובזרת - יזכה את המיטו כנראה בהצלחה, בנישה המצומצמת אליה היא שייכת.

 


אלפא מיטו TCT

אלפא מיטו TCT
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 1,368 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 135 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט מרבי 23.4 קג"מ ב-1,750 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית, שישה הילוכים
מרכב שלוש דלתות, האצ'בק
אורך 406.3 ס"מ
רוחב 172 ס"מ
גובה 144.6 ס"מ
בסיס גלגלים 251.1 ס"מ
משקל 1,135 ק"ג
נפח תא מטען 270 ליטר
100-0 קמ"ש 8.2 שניות
מהירות מרבית 207 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 17.8 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 126 גרם לק"מ
מחיר לגרסה הבסיסית 162 אלף שקל
כריות אוויר 9 (קדמיות, צדיות, וילונות, ברכי נהג)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל 5 / 3 / 2 לפי Euro NCAP

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התיבה הרובוטית: טובה בתפעול ידני
אתר יצרן
נראית מצוין - מיטו
אתר יצרן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים