הנעה קלה: כך תשמרו על המצבר
מה יותר מעצבן מלחזור מחו"ל ולגלות שהמזוודות לא הגיעו? להיכנס אחר כך לרכב שחנה במשך כשבוע ימים, ולגלות כי המצבר התרוקן ולכן הוא אינו מניע. איך נמנעים מכך, ומה אפשר לעשות כאשר זה בכל זאת קורה
את חג סוכות יבלו רבים מכם בחו"ל, ובאותו זמן הרכב יעמוד מיותם בחניה. כשתחזרו מהחופשה המרעננת, שמחים ומאושרים (כך אנחנו מקווים לפחות), אתם עלולים לגלות כי הרכב שהמתין לכם בסבלנות, אינו מעוניין להניע. הסיבה - המצבר התרוקן. מה עושים כדי למנוע את הטרטור הזה, ואיך אפשר להתגבר עליו? אבישי אמיר, מנהל מפעל המצברים שנפ, יספר לכם על כך כל מה שצריך לדעת. המדריך לפניכם:
נתקו את הגאדג'טים
העצה הראשונה והבסיסית היא לכבות או לנתק כל צרכן חשמל מיותר ברכב. אורות, תאורה פנימית, מערכת שמע, מכשירי מולטימדיה, GPS וכל גאדג'ט אחר. זאת כדי להקטין את צריכת הזרם למינימום. שימו לב, לא מומלץ לנתק את אחד הקטבים של המצבר במטרה לשמור עליו. בכך אתם מנטרלים את מערכת המיגון נגד גניבת הרכב, ובמקרה של גניבה, אם חברת הביטוח תגלה - היא כנראה לא תפצה אתכם. בנוסף, ניתוק כזה עלול לגרום לנזק במערכות אלקטרוניות ומחשבים של כלי רכב מודרניים.
לשפוך מים רותחים
טרם יציאתכם לחופשה מומלץ לנקות את קטבי המצבר (חיבורי המצבר לכבלים המתחברים אליו בתא המנוע) בשטיפה במים רותחים. זה יסייע לשמירה עליו. כדאי גם למרוח את הקטבים במעט וזלין או בתרסיס שמונע הצטברות קורוזיה.
למלא מים מזוקקים
מומלץ לבדוק את גובה הנוזל במצבר, גם במצברים שלא אמורים לדרוש טיפול, ובמקרה של חוסר (הנוזל צריך לכסות לחלוטין את הגוף בכל אחד מהתאים), יש למלא מים מזוקקים בלבד.
לבקש טובות
בקשו מחבר, שכן או בן משפחה, שיתניע את הרכב החונה לפחות פעם בשבוע. אין צורך להזיז את הרכב ממקומו (אם כי גם זה לא יזיק, לטובת הצמיגים.( בכל התנעה כזו יש להניח למנוע לפעול כ20-10- דקות, כדי שהאלטרנטור יספיק לטעון את המצבר המתרוקן בגלל מערכות שונות, כמו מיגון ואזעקה, שצורכות זרם גם כשהרכב דומם.
לשריין מטען
אם אינכם רוצים להיות תלויים בחסדי הזולת, רכשו מטען שיאפשר לכם לטעון את המצבר עם שובכם לארץ. המחיר לא בשמיים, סביב 150 שקלים. רק זכרו שפעולת הטעינה נמשכת מספר שעות, בהן לא תוכלו לנהוג ברכב.
הישנה והטובה: כבלים
כשהמצבר מתרוקן, השיטה הרווחת להתנעה היא באמצעות כבלים מרכב לרכב. הקפידו למלא אחר ההוראות בספר הרכב. ההנחיות בדרך כלל, לפי הסדר הבא: חברו קצה אחד (אדום) של הכבל לקוטב הפלוס (+) במצבר הרכב המרוקן, ואת הקצה השני לקוטב הפלוס (+) במצבר הרכב התקין.
לאחר מכן חברו קצה אחד של הכבל השני (השחור) לקוטב המינוס (-) במצבר הרכב התקין, ואת הקצה השני לאחד מחלקי המתכת בתא המנוע ברכב עם המצבר המרוקן. שימו לב, לא לקוטב המינוס (-) במצבר, כפי שאולי עשיתם עד היום. ועוד שינוי אליו אינכם רגילים כנראה - כדי למנוע נזקים במערכות המחשוב והאלקטרוניקה, עדיף להשאיר את מנוע הרכב המתניע דומם, כך שכוח ההתנעה יגיע מהמצבר בלבד.
הסיבה לשני השינויים המוזכרים: המכוניות של השנים האחרונות מתוחכמות יותר, ומצוידות בהרבה מחשוב ואלקטרוניקה, ולכן רגישותן לשינויים במתח גבוהה יותר. ודאו גם שכלי הרכב לא נוגעים זה בזה. אחרי 30-20 דקות של עבודת מנוע ברכב המוטען, המצבר צריך להתמלא דיו. מעבר לכך, אל תנסו להתניע בעזרת רכב גדול בעל מצבר חזק בהרבה משלכם.
הזמינו איש מקצוע
אפשר כמובן להזמין שירותי דרך של חברת גרירה. ייתכן שיציעו לכם להחליף מצבר (אכן, לפעמים ללא צורך...,( כך שכדאי לכם להעיף מבט בגיל המצבר שלכם, ולזהות את גילו לפי מדבקה או הטבעה על גוף המצבר. משך החיים הסביר הוא בין שנתיים לשלוש, ולעיתים אף הרבה יותר. אם המצבר צעיר יותר, סביר שניתן למלאו והוא ישוב לתפקד כבימים ימימה. אם מחליפים מצבר, בדקו שהוא זהה במידותיו וביכולתו לזה שהיה ברכבכם.
בדקו גם אם מדובר במצבר ללא טיפול, או כזה המחייב בדיקת מים תכופה. למרכיבים אלה יש השפעה לא זניחה על המחיר. טווח המחירים של המצברים בשוק הוא רחב, ולרכב משפחתי הוא יכול לנוע בין 400 ל1,200- שקל.