שתף קטע נבחר

 

מזל"ט לכל גדוד: העיניים הנוספות בשדה הקרב

צוות של "רוכב שמיים" מפעיל את המזל"ט עבור הגדוד ומספק עבורו מידע חיוני על שדה הקרב. לאחר "עופרת יצוקה" הוחלט להרחיב את השימוש בו. צפו ביחידה בפעולה

ממבט ראשון קשה לנחש מהי המשימה של ארבעת הלוחמים שסוחבים על גבם תיקים גדולים, במשקל כמה עשרות קילוגרמים כל-אחד. אבל בתוך דקות מתגלה הסוד. הם מרכיבים מטוס קטן שמזנק לשמיים לאחר שנמתח על גומי קשיח.

 

צה"ל מרחיב את יחידת "רוכב שמיים", הנקראת על שם המטוס הזעיר ללא טייס מתוצרת חברת "אלביט", במטרה להגדיל את מספר ה"עיניים" שצופות לגזרות המבצעיות מלמעלה. "מפקד מקבל בזמן אמת בלחימה תמונת מצב אמיתית, שמאפשרת לו לקבל החלטות. החלטות שעשויות לקבוע חיי אדם", תמצת מפקד היחידה הראשון, סגן-אלוף אורי גונן, את הייחודיות של הכלי המעופף.

 

מזל"ט לכל לוחם

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

עם הטסת המזל"ט לאוויר, יכולים המפקדים בגדוד לקבוע להיכן יטוס ואיזה מידע יספק. השיטה די פשוטה: צוות "רוכב שמיים" מפעיל את הכלי עבור הגדוד, נותן לו תמונת מצב של השטח, לרבות מיקום האויב וכאשר נגמר הקרב או הפעילות, המטוס מסיים את תפקידו. "לאור הצלחת הכלים הללו במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', הוחלט להרחיב את השימוש בו, לבנות יותר צוותים שיהיו כשירים להיות בגזרות בהן צה"ל פועל ולתת מענה כזה", אמר סגן-אלוף גונן.

 

"רוכב שמיים" טס בגובה נמוך ברדיוס של עד 15 ק"מ. הוא נראה כמו ציפור גדולה, ולמעשה כבר לפני ארבע שנים החלו לתכנן שיסייע לכוחות היבשה. הוא שוקל כ-6 ק"ג ויכול לשהות באוויר כשעתיים. "היתרונות הבולטים שלו", אומר סא"ל גונן, "הם חשאיות, ניידות, תמונה בזמן אמת, זמינות למפקד וטיסה מתחת לענן. יותר ויותר מפקדים מבינים שכלי כזה שצמוד אליהם, נותן להם יתרון נוסף בשדה הקרב".

 

היחידה החדשה נועדה להכשיר צוותים שידעו לתפעל את הכלי. סמל טל גרוסמן, מפקד צוות "רוכב שמיים", מודה כי לא תמיד קל לו להסביר לחבריו מה התפקיד שלו בצבא, "אנחנו מבינים טוב כמה

 חשוב לתת לגדוד, שנמצא במשימה, מכשיר כזה. זו משימה קצת יוצאת דופן, אבל אנחנו צוותים מאוד מגובשים שמכירים כל פרט אחד על השני, וככה מעבירים את הזמן", הוא סיפר.

 

במסגרת הקמת היחידה והרחבת המערך, מצטרפים לאחרונה הצוותים לאימונים שונים ביבשה, בעיקר כדי שהמפקדים יכירו את הכלי המעופף. "בהחלט יש בחלק מהמקרים אהבה ממבט ראשון, רצון והבנה של מפקדים", אמר סגן-אלוף גונן. במסגרת האימונים, נדרשים הצוותים להתמודד עם תקלות שונות, לרבות איבוד קשר עם המטוס. "גם אם ייפול מטוס כזה, לא קרה כלום, אז קצת איבדנו קצת כסף. הצוותים שיוכשרו יוכלו להמשיך גם בשירות המילואים, למעשה נפתח כאן מערך שלם שידע לתת מענה לסדיר ולמילואים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרכיבים את המזל"ט
צילום: ירון ברנר
סא"ל גונן. מידע בזמן אמת
צילום: ירון ברנר
מומלצים