העקדה: סיפור על קדושת החיים
"ניסיון של אב לעקוד את בנו הוא מזעזע וקשה לעיכול, ואולי ניסיון העקדה מלמד דווקא על אמונה באלוהות המקדשת את חיי האדם"? סלי מרידור ובנותיו לומדים ומפרשים את סיפור העקדה
אין נורא מסיפור העקדה ואין קשה מלספרו. הצטווינו "והגדת לבנך", אך מה בדיוק נגיד לבנינו ולבנותינו? שמבחן האמונה על פי היהדות הוא הנכונות של הורים לרצוח ילדיהם כביטוי עילאי ליראתם את האלוהים?
לכאורה, הסיפור פשוט. אלוהים, כך כתוב, "ניסה את אברהם", אברהם עמד בנסיון והוכתר כירא אלוהים על שלא חסך מאלהיו את בנו. במבחן בין היראה לאהבה, ניצחה היראה. אברהם העדיף את יראת האל על אהבת בנו כפי שעולה מן הסיפור עצמו וגם מתוך שנרמז בו. לפני העקדה מצטווה אברהם "קח את בנך, את יחידך אשר אהבת" ואילו אחריה הוא זוכה להוקרה על ש"לא חשכת את בנך את יחידך ממני". אין יותר "אשר אהבת". ללא יצחק שב אברהם עם הנערים לבאר שבע ואילו שרה אשתו, אם יצחק, מתה לבדה בחברון. המקרא לא מרחיב, אך לא קשה לדמיין, על פי הגרסה הזאת, מה הרגיש יצחק כלפי אביו ומה חשה שרה כלפי אברהם כשזה היה מוכן להקריב את בנה, אהובה, עדנתה לעת בלותה.
איך מעכלים את זה?
הסיפור מזעזע וקשה לעיכול. חשוב מכך, הוא גם עומד בסתירה עמוקה לסיפורים קודמים בתורה. האם הציווי של האלוהים לנוח כי "שופך דם האדם באדם דמו יישפך" לא חל במקרים בהם צריך לחלות את פני האל? האם האלוהים, שגזר על קין בן אדם על קול דמי אחיו הזועקים מן האדמה, העמיד באמת אב במבחן דמי בנו על המזבח?זאת ועוד, שתיקתו וצייתנותו של אברהם לא מתיישבות גם עם דרך התנהלותו עם אלוהיו עד לסיפור העקדה. לו חשש אברהם, המשוחח הסדרתי עם אלוהים, שאלוהים אכן יפגע ביצחק, לא היה לפחות מתדיין עימו? האם לא היה מתחנן לאלוהים עבור בנו, מחמד נפשו, כפי שעשה עבור ספק צדיקים בסדום שבה התגורר דודו? האם לא היה נותן ביטוי לכאבו ולאהבתו ליצחק, לפחות כפי שעשה כשקיבל את הנחיית האל להרחיק את בנו האחר ישמעאל? האם לא היה מוכיח את אלוהים על שפיכת דם האדם? האם לא היה תובע את קיום הברית שכרת עימו אלוהים ביצחק? האם לא היה תובע את הזכות והחובה מן התורה, שאין מוקדם ומאוחר בה, לבחור בחיים?
אמון, אמונה וקדושת החיים
אם כך, אולי כלל לא היה סיפור העקדה על עדיפותה של יראת האלוהים על חיי האדם. אולי נסיונו של אברהם היה דווקא על אמונה באלוהים המקדש את החיים. אולי היה סיפור העקדה שיאו של תהליך הדדי בין אלוהים ואברהם, על אמון, אמונה וקדושת החיים. כהורה המחנך את בנו דרך התנסויות שונות, כך אלוהים את אברהם.
הוא רוצה שאברהם יפנים לעומק, דרך התנסות ותהייה, את תורתו המקדשת חיים, כדי "שיצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט". ואברהם אינו שחקן פסיבי בתהליך זה כלל וכלל. כמו בן להוריו, בוחן גם הוא את אלוהיו, לעתים אף מוכיח אותו ושותף הוא לו בקביעת הערכים והגבולות. אם לא רצה אלוהים באדם כשותף, לשם מה בצלמו יצר אותו ולמה, בניגוד למה שאמר מלכתחילה, הותירו בחיים לאחר שאכל מעץ הדעת? ולמה השתית אלוהים את יחסיו עם אברהם על ברית ואת הציווי "לך לך" השמיע רק לאחר שאברהם כבר התחיל ללכת עם אביו אל ארץ כנען? ומה המשמעות לאמירתו של אלוהים כי "האדם היה כאחד ממנו לדעת טוב ורע" אם לא שיהיה האדם שותף לאל בסוגיות של טוב ורע?
כך, מראש משתף אלוהים את אברהם בכוונתו להשמיד את סדום ועמורה. הוא מעמיד אותו בפני האתגר של קדושת החיים ומקבל באהבה את השתדלותו של אברהם עבור צדיקי סדום ואף את תוכחתו "התספה צדיק עם רשע?" ו"השופט כל הארץ לא יעשה משפט?".
כמענה לדברי אברהם מסכים האלוהים להציל את הצדיקים ואת העיר בזכותם. ולאחר שאברהם עוצר בעשרה צדיקים, מציל אלוהים את ארבעת צדיקי סדום, כאילו רומז הוא לאברהם –לא היית צריך לעצור בעשרה, גם חיי ארבעה קדושים.
אח"כ, באה התנסות נוספת - הדרישה לגרש שניים, הקרובים לו אף יותר מלוט דודו ומשפחתו, את בנו ישמעאל ואת הגר אימו. ואברהם, כבר אחרי סיפור סדום, חרד לחיי בנו ונראה שאינו רוצה לגרשו: "וירע הדבר מאוד בעיני אברהם על אודות בנו". ואלוהים מבטיח לו לשמור על בנו, אך גם מייד מוסיף לחנכו על שלא חס על הגר: "אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך", כאילו אומר אלוהים לאברהם – גם חיי אחד, גם חיי אחת, אפילו שפחה היא, קדושים.
ואז מעפילים אלוהים ואברהם אל פסגת השיח האלמותי בין אלוהים לאדם על האמונה ועל החיים. לא על אמונה הגוברת על חיי אדם נסיון העקדה, אלא על אמונה באלוהות המקדשת את חיי האדם.
אברהם שואל את עצמו הייתכן שהאלהים שבחר לו, זה שהציל את נוח, שנעתר לתוכחתו וחמל על צדיקים בסדום, ששמע רחשי ליבו וחס על ישמעאל, זה שכרת עימו ברית והבטיח לקיימה ביצחק, יורה לו לשלוח ידו בבנו יחידו אשר אהב? הוא מאמין כי לא ייתכן שאלוהיו ירצה בקורבן אדם. לכן, כשעולה אברהם להר המוריה, ביושר אומר הוא לנערים "שבו לכם פה עם החמור ואני והנער נלכה עד כה ונשתחווה ונשובה אליכם".
לא "אשובה" הוא אומר אלא "נשובה", כי הוא בטוח שיצחק יחזור עימו. ובהתקרבו למקום העקדה, באמת ובתמים משיב אברהם ליצחק כי "אלהים יראה לו השה לעולה בני". הוא משוכנע כי בסופו של דבר ימציא אלהים את האיל, כאשר מצא. יחד עם זאת, האם יכול אברהם להיות בטוח בכך לחלוטין? מה לעשות, הוא שואל את עצמו: האם לשוב להתדיין עם האלוהים "על יבש", או לחוות עם האלוהים "על רטוב" את שיא נסיונם המשותף על היראה ועל החיים?
אברהם מחליט לנצור לשונו, הוא עולה להר, בונה את המזבח, עורך את העצים, עוקד את יצחק ומניחו מעל לעצים. וכשהכל מוכן, הוא שולח את ידו, לוקח את המאכלת, עוצם את עיניו וממתין שניה ארוכה מאורך הגלות שניבא לו אלהים בברית בין הבתרים. האם יכזיב האל או שצודק הוא באמונתו באלוהיו? האם שוב ייאלץ להתדיין עם אלוהיו או שכבר הגיעו להבנה מלאה "ללא מלים" על משמעות בריתם?
ואז כשחרבו מונפת מעל בנו, ליבו פועם בחוזקה ואוזנו כרויה לשמוע, בא
קולו של המלאך מן השמים: "אל תשלח ידך אל הנער". בזה הרגע הגיעה אמונתו של אברהם באלוהים לשלמות כשהיא מכילה בתוכה את בטחונו המלא שאלוהים לא ירצה בקרבן אדם. ואלוהים, שחינך את אברהם וחנכו, יודע שעמד תלמידו בנסיונו, שהוא הגיע אל פסגת האמונה, המכילה בקרבה את קדושת חיי הנברא בצלמו, ועתה יכול הוא לשלחו לדרכו, להנחיל תורתו לדורות הבאים. קרוב לעשר פעמים משיח אלוהים עם אברהם, מחרן ועד להר המורייה בתהליך המשלב עשה באשמע. משהגיעו אל הפסגה, אין צורך עוד בשיח בין אלוהי "לא תרצח" לבין אברהם עד ליום מותו. אלוהיו בוטח בו והוא, בוטח באלוהיו, יוצא עצמאי לדרכו, לדרכם.
לא על אמונה במחיר חיים היה ניסיון העקדה אלא על קדושתם של החיים בלבה של האמונה. יחד עמדו בניסיון אלוהים ואדם, יחד האמירו זה את זה, ויחד, בשיח נפלא מסדום ועמורה ועד להר המוריה, הביאו לעולם את ערך חיי האדם והאמירוהו לקדושת האלוהים.
השתתפות בכתיבת הטור: סלי מרידור ובנותיו, נעמי, איילת ועדי