חשמל על שניים: קטנוע חשמלי לסמארט ומיני
סמארט ומיני, מותגי הרכב האופנתיים והסופר-פופולריים באירופה, חושפים בו-זמנית ולקראת תערוכת הרכב של פריז קטנועים חשמליים. בינתיים לתצוגה בלבד, אך המעבר לייצור סדרתי נראה קרוב מתמיד
מאמינים במקריות, או שמא בריגול תעשייתי? שפטו בעצמכם. ממש באותו יום בו חשפה יצרנית המכוניות הזעירות סמארט קטנוע-קונספט חשמלי, עשתה זאת גם מיני, מותג הבת של ב.מ.וו הגרמנית. מדובר בשני מותגים שהמכוניות אותם הם מייצרים מהוות במידה רבה אבזר-אופנה, סוג של מחזיקי מפתחות ממונעים יוקרתיים; ועכשיו מציגים שניהם ואריאציות דו-גלגליות חשמליות, הרוכבות מחד על גל ירוק, ומאידך ממשיכות את הקו השיקי-מעוצב של המכוניות מבית המותג. שלא במקרה, בשני המקרים מדובר בקטנועים קטנים המיועדים לניוד עירוני, עבור "קהל-יעד צעיר בעל מודעות סביבתית".
הקטנוע של מיני - בלי יותר מדי פרטים
במקרה של מיני, העיצוב וההופעה הם באמת העיקר. למעשה מדובר בשלוש גרסאות-עיצוב על אותו בסיס מכני - והפרטים של אותו בסיס לא ממש חשובים. לפחות במקרה של מיני, אשר אינה טורחת אפילו לספק אותם. מספיק לנו לדעת שיש מנוע חשמלי המניע את הגלגל האחורי (למרות שהתמונות מרמזות כי גם בקדמי שוכן מנוע חשמלי), ושיש מצבר ליתיום-יון אותו ניתן לטעון מרשת חשמל ביתית. מה הספקו של המנוע? לא ידוע. מה טווח הנסיעה עם טעינה אחת? לא חשוב. כמה זמן יקח לטעון את המצבר? לא משנה.
אנחנו הרי מדברים על אבזר-אופנה, אז יותר חשוב איך הוא יראה, ושיש הרבה אופציות לעצב אותו באופן אישי. וגם שניתן יהיה להפעיל אותו דרך מכשיר סלולרי חכם שמצוי בכיסו של כל אחד. יש תחנת-עגינה יעודית, ויש - איך לא - אפליקציה להתאמת האייפון שלכם למשימה. כולל תקשורת בלוטות' מובנית. אולי לא צריך להתפלא על-כך שלצורך החשיפה שנערכה בלונדון בשבוע שעבר, גייסה מיני את שירותיה של ידוענית בריטית מתחום האופנה, דוגמנית ואייקון-צמרת בשם אגינס דיין. שיהיה.
במקרה של סמארט, הגישה מעט יותר עניינית ופחות מתחכמת. הקטנוע כאן - שכינויו escooter - מעוצב באופן לא פחות עתידני (ולטעמנו - חמוד ביותר), אבל יש רק גרסה אחת; ובמקרה זה אנחנו כן לומדים קצת על המפרט הטכני, שכולל מנוע חשמלי בהספק מרבי מכובד של כ-5.5 כ"ס, המותקן בציר הגלגל האחורי ומספק הנעה ישירה. המהירות המרבית היא 45 קמ"ש.
הסקוטר של סמארט - אף הוא חשמלי
המנוע בסמארט ניזון ממצבר ליתיום-יון המספק טווח נסיעה מרשים של עד 100 ק"מ, וזמן הטעינה מרשת חשמל רגילה הוא שלוש עד חמש שעות. לטובת נשיאת נוסע נוסף, יש מושב אחורי מתקפל ורגליות אחוריות נשלפות. מתחת למושב יש תא ננעל ומקום לשתי קסדות - כך היצרנית. סמארט אכן הקדישה מחשבה לצד הפרקטי, אך גם לזה הבטיחותי - הקטנוע מצוייד במערכת בלימה משולבת עם ABS, כרית אוויר(!), והתראה על כלי רכב בשטחים מתים באמצעות נורת-אזהרה מהבהבת, המשולבת במראות הצד. כמו במרצדס E-קלאס, למשל...
וכן, איך לא - גם במקרה זה מתוכנן הקטנוע להתממשק עם טלפון סלולרי, עם תושבת-עגינה במרכז הכידון. המכשיר הסלולרי משמש אגב כמשבת תנועה (אימובילייזר), ובנסיעה מתפקד גם כמד מהירות וצג ניווט. אז מה אמרנו על ריגול תעשייתי?