מי הכי משפיע על מחיר המכונית? שר האוצר היפני
אם חשבתם שפקידי האוצר המקומיים קובעים עבורכם כמה תשלמו על המכונית המשפחתית הבאה שתרכשו, אתם טועים. שר האוצר היפני, האחראי ישירות לערכו של הין, הוא האיש. לידיעת סטנלי פישר
איך משפיעה ממשלת יפן על מחירי המכוניות החדשות בישראל - ולמה צריכים הישראלים לשמוח על ניסיונותיה להחליש את המטבע היפני? ביום ו' האחרון ירד שער היין היפני ב-1% תוך 10 דקות. מאורע חריג, שעורר שמועות כי משרד האוצר היפני התערב - בפעם השנייה תוך עשרה ימים - במסחר במטבע. "אין תגובה", אמר לאחר מכן שר האוצר היפני, ובכך רק חיזק את השמועות. התערבות משרד האוצר במסחר ביין ב-15 בספטמבר עורר גל של ביקורת, בעיקר בארה"ב ובאירופה, שקראו ליפנים לחדול מניסיונותיהם להחליש את המטבע המקומי. ואיך זה קשור אלינו, ובעיקר לעולם הרכב?
תושבי ישראל, ובעיקר אלה מהם העומדים לרכוש מכונית חדשה בחודשים הקרובים, צריכים לעודד את ניסיונות ממשלת יפן להחליש את היין: אם לא תצליח בכך, צפויה היבואנית הגדולה בישראל - חברת דלק רכב, יבואנית מאזדה - להעלות את מחירי מרבית המכוניות שהיא מייבאת בתחילת 2011. אם אכן תעשה כך, ולאור ניסיון העבר, צפויות יבואניות רבות ללכת בעקבותיה, ולהעלות בשיעור דומה את מחירי המכוניות שלהן. מה שהופך את הקרב הבינלאומי על שער היין למאוד רלוונטי עבור עשרות אלפי רוכשי מכוניות חדשות בישראל.
מכוניות מאזדה בנמל אילת (צילום: רועי צוקרמן)
תכירו: "נקודת ייחוס"
הקשר בין שער החליפין של היין היפני ומחירי מאזדה בישראל, ברור וישיר: היבואנית, חברת דלק רכב, רוכשת את מכוניותיה מהיצרנית ביין - ולכן קובעת את מחירי הדגמים השונים בהתאם לשער החליפין של המטבע היפני. אלא שכדאי לזכור כי דלק רכב, מתוקף היותה היבואנית הגדולה והחזקה בישראל, קובעת לא רק את מחירי המכוניות שהיא עצמה מייבאת - אלא מכתיבה במידה רבה את התנהלות שוק הרכב כולו.מחירי הדגמים השונים של מאזדה בישראל, ובמיוחד מחיר מאזדה 3 - המכונית הנמכרת בארץ - משמשים "נקודת ייחוס" לקביעת מחירי מרבית המכוניות הנמכרות בישראל, בעיקר בקטגוריות החשובות ביותר: מכוניות קטנות (מאזדה 2), משפחתיות (מאזדה 3), ומשפחתיות-גדולות (מאזדה 6). כך למשל, בתחילת השנה העלתה היבואנית את מחירה של מאזדה 3 ב-4,000 שקל. מיד לאחר מכן, מיהרו מרבית היבואנית "ליישר קו" - וייקרו את מכוניותיהן בשיעור דומה. יש לציין כי עם היבואניות נמנו גם כאלה שכלל אינן רוכשות מכוניות ביין היפני, ופשוט ניצלו את ההזדמנות כדי להגדיל את רווחיהן, או לחילופין - להגדיל את ההנחות שהן נותנות לחברות הליסינג.
בסקירה שפרסמה רשות המסים במאי האחרון, זכו דלק רכב וה-3 להתייחסות מיוחדת: "ניתן להניח שבהיעדר 'מסורת' תמחור בשוק הרכב, במרבית הדגמים נגזר המחיר תוך 'היצמדות' למחירה של מאזדה 3 - עם פרמיה חיובית או שלילית בהתאם למאפייני הדגם ומאפייני הביקוש". במלים פשוטות: מחירה של ה-3 קובע את מחיריהן של כל יריבותיה, ובעקיפין גם את אלה של מכוניות נוספות.
לאן נעלמו 355 מיליון דולר?
הפגיעה שגורם היין החזק מורגשת היטב בתעשיית הרכב היפנית מזה זמן רב: טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, העריכה לאחרונה כי שינוי של קצת יותר מ-1% בשער היין "מוחקת" לחברה רווח תפעולי של כ-355 מיליון דולר. ובתקופה שבה מנסה תעשיית הרכב העולמית להתאושש מהמשבר הכלכלי של 2008-9, פגיעה כזו מתבררת כקשה במיוחד.
גם דלק רכב מרגישה היטב את פגיעת היין החזק: ברבעון השני של 2010 (אפריל-יוני) מכרה מאזדה בישראל 8,243 מכוניות, לעומת 6,462 ברבעון המקביל אשתקד. למרות זאת, ירד הרווח הנקי של היבואנית בכ-40%, כאשר הסיבה העיקרית היא התחזקות היין מול השקל - בשיעור של כ-10% בתוך שלושה חודשים בלבד. לאור כל זאת, רבים בשוק הרכב מעריכים כי דלק רכב תיאלץ לייקר את דגמי מאזדה - מהלך שכאמור צפוי להשפיע על השוק כולו.
מאידך, התערבות הממשלה היפנית במסחר ביין - תחת לחץ גלוי של יצרניות הרכב הגדולות - עשויה למתן את עליית המחירים. התערבותה במסחר ב-15 בספטמבר השפיעה מיד על שערו של היין בישראל: מ-4.53 שקל ל-100 יין, הוא ירד כמעט מיד לפחות מ-4.36 שקל ל-100 יין. ובפשטות: התערבות שכזו עשויה להשפיע ישירות על מחירי המכוניות "שלנו", אם תהיתם.