שתף קטע נבחר
 

ביום חמישי בלילה: ליטר דלק יתייקר באגורה

ליטר בנזין 95 אוקטן בעמדת שירות עצמי יעלה ביום שישי 6.43 שקלים ובעמדת מתדלק - 6.56 שקלים. מדובר בעלייה של 0.16% במחיר, בעקבות התייקרות הנפט בעולם. מכירת בנזין 96 אוקטן תופסק בסוף השבוע

מחירי הבנזין 95 אוקטן יעלו בחצות הלילה שבין יום חמישי, 30 לספטמבר, ליום שישי, 1 לאוקטובר. כך הודיע היום (ג') מינהל הדלק במשרד התשתיות.

 

מחירו המירבי של ליטר בנזין 95 אוקטן בעמדת שירות עצמי יעמוד מיום שישי והלאה על 6.42 שקל לליטר (כולל מע"מ) במקום 6.43 שקל לליטר כיום. מדובר בהתייקרות של 0.16%. עמלת התידלוק תעמוד על 13 אגורות לליטר, כך שליטר בנזין 95 אוקטן בעמדת מתדלק יעלה 6.56 שקל.

 

מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן באילת, שבה יש פטור ממע"מ יישאר זהה למחיר הקיים היום, ויעמוד על 5.54 שקל בעמדת תידלוק עצמי. זאת, כיוון שמחירי הדלק נקובים במספרים שלמים של אגורות לליטר המחיר באילת התייקר בפחות מאגורה אחת לליטר, ועוגל כלפי מטה. עם זאת, עמלת התידלוק באילת התייקרה באגורה אחת לליטר, מ-11 ל-12 אגורות, כך שמחיר הדלק בעמדת מתדלק באילת עלה מ-5.65 שקל ל-5.66 שקל.

 

הסיבה להתייקרות הבנזין בישראל היא עלייה במחירי הנפט בעולם. פקידי מינהל הדלק קובעים את המחיר לפי מחירי הדלק בשוק החופשי באיטליה ודרום צרפת, ואלה התייקרו ב-3.72%, (19 סנט לליטר). מחיר הבנזין המיובא מהווה רק 30% ממחיר הדלק (ש-44% ממנו הוא מס הבלו ו-11% הוא הרווח של חברות הדלק), כך שההתייקרות בישראל תהיה מתונה יותר. 

 

התייקרות הבנזין בחו"ל הייתה אמורה לגרום לבנזין בישראל להתייקר בכ-2 אגורות לליטר, אך היא מתקזזת עם ירידה של כ-4% בשער החליפין של הדולר, שמורידה את מחיר הבנזין.

 

אין יותר אוקטן 96

ביום שישי בבוקר תיכנס לתוקף החלטת משרד התשתיות להפסיק את הייבוא, ההפקה, המכירה והשימוש בבנזין 96 אוקטן. החל ביום שישי לא ניתן יהיה למצוא בנזין אוקטן 96  בתחנות הדלק בארץ, אלא אוקטן 95 ו-98 בלבד.

 

לפני כשש וחצי שנים הוחלט על החלפת העופרת בבנזין 96 באשלגן, ולפני שנה וחצי הוסר ממנו הפיקוח. לאחרונה הודיעו שרי התחבורה והתשתיות כי הגיעו להסכמה בדבר הוצאת הבנזין המיושן אל מחוץ לתקן, וכי בעלי מכוניות שעשו בו עדיין שימוש, יאלצו לתדלק מעתה בסוגי דלק אחרים. יש לציין כי השימוש בבנזין באוקטן 96 הופסק בהדרגה במרבית מדינות אירופה. בישראל הוא שווק, בין היתר, כדי לענות על הצורך בו במכוניות ישנות. אלא שמומחים גורסים כבר שנים ארוכות כי אין צורך אמיתי באוקטן 96, גם במכוניות בעלות מנועים מיושנים מאד, כולל מכוניות קלאסיות בנות עשרות שנים.

 

מחירי הבנזין אוקטן 98 , כמו מחיריהם של דלקים נוספים - המזוט, הסולר והזפת - אינם נמצאים כיום בפיקוח. המחיר הגולמי של המזוט והזפת שבתי הזיקוק לנפט מוכרים לחברות הדלק, התעשייה והבנייה ("שער בז"ן) אמור דווקא לרדת באוקטובר בשיעור שבין 2.8% ל-3.4%.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המחירים עולים (צילום אילוסטרציה)
צילום: Index Open
מומלצים