לציון המלחמה בסרטן השד: יפו מוארת כעת בורוד
כמידי שנה מוארים ערים מרכזיות בעולם בצבע ורוד כחלק מקמפיין המודעות של חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר. ישראל נבחרת מידי שנה, לצד מדינות נוספות
יפו העתיקה ורודה: לרגל חודש המודעות לסרטן השד, מאירה שוב חברת הקוסמטיקה אסתי לאודר ערים שונות ברחבי העולם בצבע ורוד לעידוד המודעות למחלה השכיחה. ישראל משתתפת מידי שנה בפרוייקט והשנה נבחרה העיר יפו להיות אחת הערים המוארות. הערב מאירים זרקורים ורודים את העיר.
סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל, ובעולם המערבי בכלל. מנתוני האגודה למלחמה בסרטן עולה כי כ-4,000 נשים מאובחנות מדי שנה כחולות בסרטן השד וכ-900 מתות מהמחלה. אחת מכל שמונה נשים בישראל תחלה במהלך חייה בסרטן השד. מדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי שיעור התמותה מסרטן שד בקרב נשים בישראל הוא מהגבוהים בעולם. עוד עולה כי 19% ממקרי המוות של נשים בשל סרטן נגרמו בעקבות סרטן שד.
הצלת חיים בורוד
ב- 1992, יצרה הגב' אוולין לאודר, סגנית נשיא בכירה של קבוצת חברות אסתי לאודר, בשיתוף עם המגזין SELF את הסרט הוורוד והחלה את קמפיין המודעות לסרטן השד של קבוצת חברות אסתי לאודר (BCA), אשר מתקיים כיום בלמעלה מ- 70 מדינות, והפיץ עד כה למעלה מ 110 מיליון סרטים וורודים, מיליוני חוברות מידע חולקו ברחבי העולם, וגייס מיליוני דולרים למחקר למציאת תרופה. בשנת 2000, הרחיב קמפיין המודעות לסרטן השד את מאמציו והשיק את היוזמה העולמית להארת אתרים כדי להפיץ את מסר הצלת החיים בדרך חדשה, מרגשת ודרמטית.
יפו העתיקה מוארת בורוד הערב
באוקטובר 2010, תחגוג היוזמה העולמית להארת אתרים את שנתה ה 11, כשלמעלה מ 200 בניינים, אנדרטאות ואתרים מפורסמים מצטרפים למאמץ זה ומוארים באורות ורודים זוהרים. כדי לשמש כסמלים בינלאומיים לתקווה. כאמור בישראל מוארת כעת יפו העתיקה, באור הורוד המסמל את המלחמה בסרטן השד ביוזמת אסתי לאודר ובשיתוף האגודה למלחמה בסרטן.
"השקנו את היוזמה העולמית שלנו להארת אתרים בשנת 2000 כדי להוסיף לקמפיין המודעות לסרטן השד ממד מרגש וייחודי, אשר מאיר את עיניהן של נשים ומגביר את המודעות בלחיצה על המפסק" ציינה אבלין לאודר, "ב- 11 השנים האחרונות, עבר מאמץ ההארה שלנו מקומץ אתרים בולטים, ללמעלה מ 200 אתרים ברחבי העולם. בכל שנה, אנו מעריכים כל-כך את תמיכתם של בניינים, אתרים ואנדרטאות אלו הידועים בעולם כולו, אשר משלבים עמנו כוחות מדי שנה כדי לכסות את העולם בורוד ולסייע בהגברת המודעות במטרה לכבוש מחלה זו בעתיד הלא רחוק כל-כך."
בשנים האחרונות השתתפה ישראל בפרוייקט ההארה בורוד, במסגרתו הוארו מידי שנה בחודש אוקטובר אתרים שונים ובהם גשר המיתרים בירושלים, מגדלי עזריאלי בתל אביב, מגדל דוד בירושלים, היכל הספר בירושלים, מגדל שלום בתל אביב ומגדל אביב ברמת גן הגבוה ביותר במזרח התיכון.
לצידה של ישראל הוארו ברחבי העולם אתרים שונים ובהם ארמון הטאג' מהאל בהודו, בית האופרה של סידני באוסטרליה, המגדל הנטוי בפיזה שבאיטליה, מפלי הניאגרה בקנדה, גשר נאן פו בסין, בית העיריה של פאריס, בניין העיריה במינכן, המגדל הגבוה במלזיה, הקתדרה בפירנצה, הטאוור בלונדון, נמל התעופה JFK בניו יורק וגשר השרשרת בהונגריה.
בתוך כך, חברת התעופה דלתא איירליינס מאפשרת לנוסעים, החל מה-4 באוקטובר, ליצור דוכני לימונדה ורודה 'וירטואליים' ולחלוק את סיפוריהם האישיים בפייסבוק, וכן לתרום באמצעות אייפון ומכשירי טלפון ניידים אחרים לקרן מחקר סרטן השד (BCRF). כמו כן, החברה השיקה מטוס בואינג 767-400 ורוד, ממותג BCRF עם לוגו הסרט הורוד על כנף המטוס וסמוך לדלת העלייה למטוס. המטוס יעשה מספר ביקורים מיוחדים בארה"ב עם עובדי ומנהלי דלתא שהחלימו מסרטן השד, וזאת לפני טיסתם הבינלאומית לסיוע בהגדלת המודעות ל-BCRF בברזיל, איטליה וספרד.
במהלך חודש אוקטובר דלתא תתרום 100 "מיילים" (SkyMiles) ל-BCRF עבור כל הורדת אפליקציה של דלתא לאייפון וכל ביצוע צ'ק אין לטיסה הנעשה באמצעות אפליקציה סלולרית - ועד למיליון מיילים.
המטוס הוורוד של דלתא (הצילום באדיבות החברה)
"הסימנים המחשידים"
הסימן הראשון לסרטן השד הוא ב90%- מהמקרים גוש שאת חשה בו במישוש, אולם ישנם סימנים אחרים הדורשים בדיקה של כירורג שד. האגודה למלחמה בסרטן מסמנת את ה"דגלים האדומים" הבאים, שאליהם תשימי לב:
בשד:
- שינוי בצורה או בגודל.
- ורידים מורחבים או בולטים.
- שקע או בליטה בעור.
- אודם על פני השד, ללא קשר להנקה, או זיהום חריף בשד.
- גירוד עקשני שאינו חולף.
- אי-נוחות או כאבים.
בפטמה:
- הפרשה דמית או שקופה.
- פריחה על הפטמה או מסביב לה.
- פטמה ששקעה פנימה לאחרונה.
- גוש.
בבית השחי:
- גוש עמוק.