מעבדות ביה"ס לא נגישות - אמיר נותר לבד בחצר
שנה שלמה העביר אמיר את שיעורי המדעים מחוץ לכיתה - משום שמעבדות בית הספר לא נגישות לכיסא גלגלים. העירייה לא טיפלה בבעיה כמובטח, וכעת עומדת בפני תביעה בסך רבע מיליון שקל. אביו: "מזעזע שדווקא מערכת שאמורה לדאוג לילד, משפילה אותו"
אמיר עובדיה, ילד נכה בן 11 מקריית מלאכי, יושב כבר שנה שלמה לבדו בחצר בית הספר בזמן שחבריו לומדים שיעורי מחשב ומדעים. הסיבה: המעבדות נמצאות בקומה השנייה ובבית ספר אין מעלית. הדבר נודע להוריו רק במקרה לפני כחצי שנה, כשיום אחד פרץ לפתע בבכי והודיע שאינו מוכן ללכת יותר לבית הספר.
הוריו ההמומים של אמיר פנו מיד לכל הרשויות בדרישה להנגיש את בית הספר הממלכתי-דתי "הראל" לנכים כפי שמחייב החוק, אך לטענתם דבר לא נעשה בנדון. לאור זאת, מאז תחילת השנה אמיר יושב בבית ואינו הולך ללימודים. "מאז שאמיר נולד אנחנו מנסים לתת לו את התחושה שהוא ילד רגיל שיכול לעשות הכל כמו כולם וזה מזעזע שדווקא מערכת החינוך שאמורה לדאוג לילד, גורמת לו את ההשפלה הקשה מכולן", אומר האב רפי בכאב.
השבוע הגישו ההורים כתב תביעה על סך רבע מיליון שקל נגד משרד החינוך ועיריית קריית מלאכי לבית משפט השלום בתל-אביב. לטענתם, אפלייתו לרעה של אמיר והפגיעה בזכותו לשיוויון גרמה לו נזק נפשי בלתי הפיך.
אמיר נולד עם שיתוק מוחין ומאז היותו קטן הוא מתנייד עם כסא גלגלים. תחילה למד בבית ספר לחינוך מיוחד בצריפין, אך בשל הצטיינותו בלימודים לפני כשנתיים הציעו הצוותים המקצועיים להוריו להעבירו לבית ספר רגיל, כדי שיוכל להשתלב בחברה של ילדים בני גילו. על-פי כתב התביעה בעירייה אף המליצו להם על בית הספר "הראל" ככזה הנגיש לנכים ומותאם לצרכיו של אמיר.
עם זאת, בעוד שהוריו של אמיר היו בטוחים שהילד הצליח להגשים את חלומו ולהשתלב בבית ספר רגיל, בפועל בשיעורים רבים נשלח אמיר לחצר לבדו עם הסייעת ונודה מיתר חבריו לכיתה. "במקום למצוא פתרון לבעיות הנגישות, החליטה הנהלת בית הספר כי אמיר פשוט לא ייכנס לשיעורי מחשב מדעים וספורט", נכתב בתביעה.
אמיר ואביו רפי. "השפלה קשה מכל" (צילום: צפריר אביוב)
"שיעורי מחשבים הם השיעורים האהובים עלי וזה פגע בי מאוד שדווקא בשיעורים אלו אני לא יכול לשבת בכיתה", מספר אמיר. "לפעמים הייתי יושב בחצר ועושה שיעורי בית ולפעמים סתם הייתי משתעמם ומחכה שתגיע הפסקה כדי שאפגוש שוב את החברים". "בגלל שהוא נכה יש הרבה דברים שקשה לו לעשות אבל דווקא במחשבים הוא מצטיין, ורק בגלל אטימות של בית הספר הוא הפסיד את השיעורים וחש מושפל", הוסיף האב.
תובעים אישית את המעורבים - ליצירת הרתעה
לדברי רפי, יום אחד הגיע אמיר הביתה ופרץ לפתע בבכי: "הוא אמר לי 'אבא, אני לא רוצה ללכת לבית הספר כי יש שיעורי מחשבים ומדעים המתקיימים בקומה העליונה ואני לא יכול לעלות לשיעורים'. הזדעזעתי, הרגשתי שנשבר לי הלב. פתאום הבנתי שבמשך שנה שלמה הילד הולך לבית הספר ובמקום שהוא יהיה מאושר, הוא סובל ומרגיש בדידות איומה".
מיד לאחר מכן ההורים פנו למשרד החינוך והעירייה, שהבטיחו להם כי ידאגו להתקין מעלית ולהנגיש את קומת המדעים לכל המאוחר עד סוף חופשת הקיץ - אולם עד כה לא נעשה דבר בנדון. "כשנודע לנו שגם השנה לא תהיה מעלית בבית הספר, החלטנו שאנחנו לא שולחים יותר את אמיר ללימודים", מוסיף האב. "אנחנו לא קנינו את הנכות של אמיר אבל אנחנו גאים להיות ההורים שלו, הוא ילד מלא שמחת חיים ואני לא אתן לאף אחד לפגוע בו, בטח לא לרשויות האטומות שכנראה אין להם שום רגישות לילדים נכים".
עורך דינם של ההורים, עו"ד גיא אופיר, ציין כי "אי אפשר להתעלם מן העובדה שנציגי מערכת החינוך והעירייה החליטו לפגוע בזכויות של ילד עם שיתוק מוחין. לא פעם עובדי ציבור מרשים לעצמם במזיד או במחדל, לנהוג בצורה פוגענית כלפי הציבור, מתוך תחושה שחלה עליהם חסינות, והם אישית לא יצטרכו לתת את הדין על כך, אלא לכל היותר הקופה הציבורית תידרש לשלם פיצויים לאזרח. על כן, במקרה זה קיבלנו החלטה עקרונית לתבוע אישית את המעורבים בנושא.
לדבריו, "זה אינטרס ציבורי שבית המשפט יחייב אותם אישית בפיצוי המשפחה ולא רק את הרשויות, אחרת המצב בו אין הרתעת עובדי ציבור הפועלים באופן בלתי ראוי, יימשך".
מעיריית קריית מלאכי נמסר בתגובה כי בבית הספר "הראל" ממוקמות כיתות הספח בקומות העליונות ולא ניתן להורידן לקומות תחתונות. "ביקשנו ממשרד החינוך לערוך הנגשה בבית הספר עבור התלמיד. כדי לקצר תהליכים ביקשנו להתקין מעלון והוכנה תוכנית, אך הסתבר שמשרד החינוך אינו מאפשר
הקמת מעלונים אלא אך ורק מעליות. הכנת תוכנית להתקנת מעלית בבניין קיים אורכת זמן ודורשת משאבים נוספים, למרות זאת, הוכנה תוכנית להתקנת מעלית, הוגשו תוכניות למשרד החינוך ופורסם מכרז. לצערנו לא ניגשו קבלנים למכרז. המכרז פורסם שוב בתקווה שתהיה היענות וייקבע קבלן זוכה. כולנו תקווה שתוך שלושה חודשים נסיים את כל הפרוצדורות, כולל התקנת המעלית, כדי שאמיר יוכל ללמוד בצורה נאותה ולהביא לידי ביטוי את כל כישוריו, ככל תלמיד אחר".
במקביל, במשרד החינוך הבהירו כי הוא "מייחס חשיבות רבה למענה שיש לתת לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות, ובתוך כך מתקצב המשרד את הנגשתם של מוסדות חינוך לתלמידים אלו. באשר למקרה הנדון, יצוין כי למשרד החינוך טרם הוגשה בקשה לתקצוב מטעם הרשות המקומית. באשר למצבו של הילד, הנושא ייבדק מול הרשות וב-2011 יוכפל תקציב מוסדות החינוך ל-47 מיליון שקלים".