שתף קטע נבחר
 

צומת דרכים בסימטה

אבי גיבסון בראל הפך את "הסימטה" ביפו ממוסד עירוני מקרטע למרכז פרינג' מצליח. אבל שנתיים אחרי שאולצה לעזוב, המנהלת הקודמת עירית פרנק עשויה לחזור לתפקיד. היוצרים, בהם איציק ויינגרטיין ודליה שימקו, תומכים בגיבסון: "הוא חייב להישאר"

כנגד כל הסיכויים, הצליח אבי גיבסון בראל להחזיר את תיאטרון "הסימטה" אל מפת הפרינג' בשנתיים האחרונות. מוסד הפרינג' הותיק בישראל, הממוקם במבנה עירוני ביפו העתיקה, הפך מאולם להשכרה להפקות מתארחות ואירועים פרטיים לתיאטרון חי ונושם. אבל כעת, עשויה המנהלת הקודם של התיאטרון, עירית פרנק, לשוב לכסאה, עניין שעורר גל תמיכה אדיר בגיבסון בראל, מצד יוצרים ושחקנים.


גיבסון בראל. ימשיך או לא? (צילום: יוהאן שגב)

 

בעקבות תחקיר שפורסם בנושא לפני כשש שנים, גובשה ועדה אמנותית מייעצת למנהלת הקודמת. הוועדה - שכללה את אבי גיבסון בראל, ממייסדי תיאטרון "אורתו-דה" ומיוצרי הפרינג' המובילים והמוערכים בישראל, ולצדו השחקן והבמאי יובל זמיר, יצקה תכנים, גיבשה וטיפחה גרעין קשיח של יוצרים ושחקנים והצליחה ליצור רפרטואר מגוון ומסקרן. "הסימטה" מצא את דרכו וקולו מחדש, ורשם לא רק הצלחות במתיות מרשימות, אלא גם להחזיר לעצמו את אמון הקהל והיוצרים.

 

זמן קצר לאחר מכן, פורסם כי מנכ"לית התיאטרון תנהל במקביל את האוניברסיטה העממית הפועלת תחת עיריית תל-אביב -  מה שהעלה שאלות בנוגע לחוקיות המינוי הציבורי הכפול. עקב פרסום הסוגיה ב-ynet, אילץ הוועד המנהל של האוניברסיטה העממית את הגורמים הרלבנטים בעיריה ואת פרנק להחליט.

 

פרנק בחרה באוניברסיטה העממית, אך סירבה להרפות לחלוטין מהג'וב בתיאטרון. בהסכמת גורמים בעיריה, במאי 2008 יצאה פרנק לחופשה ללא תשלום מתיאטרון "הסימטה", חופשה שהסתיימה במאי 2010. את מקומה בתפקיד הניהול האמנותי מילא כאמור בשנתיים האחרונות גיבסון בראל.


זמיר, פרנק וגיבסון בראל (צילום: יוסי צבקר)

 

בנוסף לשינויים שהוזכרו לעיל, שילש התיאטרון את מספר ההרצות המתקיימות באולמותיו מדי חודש. גם היקף ביטולי המופעים בשל מיעוט קהל - תופעה ידועה לשמצה מהשנים שקדמו לימיו של גיבסון בראל - נמוגה. כמו כן, הושק מפעל מנויים שכולל כיום 400 איש, מספר יוצא דופן בתחום הפרינג' בישראל.

 

העצומה: "לא נותנים ליוצרים לגדול"

בערב חג הסוכות, בתוך המולת ההכנות לפסטיבל עכו לתיאטרון אחר, שם שימש גיבסון בראל כאחראי על מופעי הרחוב, החלו שמועות עקשניות על חזרתה של פרנק לתיאטרון. ברקע דובר על בעיות תקציביות שנתגלו באוניברסיטה העממית שעומדת על סף סגירה.


תיאטרון "הסימטה". היוצרים והשחקנים למען המנהל האמנותי

 

שיחת טלפון מפתיעה מצד המנכ"ל לשעבר לממלא מקומה אישרה את הכוונות ועוררה סערה חסרת תקדים בסצנת הפרינג' בארץ. תוך ימים ספורים התגבשה עצומה, עליה חתומים כיום יותר מ-400 יוצרים, שחקנים, מפיקים ואנשי במה, חלקם אינם כלל מתחום הפרינג'.

 

"עקבתי אחרי גיבסון מתחילת דרכו וראיתי איך יוצר מיוחד במינו מתפתח", אומר הבמאי איציק ויינגרטן שעומד בראש החוג לתיאטרון בסמינר הקיבוצים, וחתום על העצומה. "מדובר ביוצר עם שפה ייחודית, אדם שנולד מנהיג ומזה שנים מוליך ומוביל דרך בתיאטרון. במשך שנים מדברים על הצורך בדור חדש של מנהיגים בתיאטרון, אבל לא נותנים להם לגדול ולא מאפשרים להם לפרוח. העבודה שלו בתיאטרון 'הסימטה' חייבת להימשך".

 

גם הבמאי סיני פתר, ממייסדי איגוד הבמאים הישראלי, הוסיף את שמו לרשימת החותמים. "אני מכיר את גיבסון מהשטח ומאוד מתרשם ממנו. אם יש סיבה ש'הסימטה' נראה היום כפי שהוא נראה, זו הנוכחות שלו במקום והעשייה הסיזיפית, ולכן אינני רואה סיבה לגדוע את כל זה באמצע".


אלון אופיר. הצטרף לעצומה (צילום: יוסי צבקר)

 

בין היוצרים שהצטרפו לעצומה, ניתן למצוא בין היתר גם את השחקן והבמאי אלון אופיר, שהציג בתיאטרון הסימטה את "כלב יהודי", הצגת יחיד שזכתה לשבחים ואף נדדה לחו"ל. "מהשנתיים שלי בתיאטרון 'הסימטה' אני יכול להעיד על פריחה ואווירה יצירתית שבעבעה במקום. אחרי שנים שאף אחד לא שמע על 'הסימטה', פתאום הוא זכה להכרה כחממה להצגות איכות וזה הישג שאי אפשר להתעלם ממנו".

 

שימקו: "גיבסון עשה במקום פלאים"

גם דליה שימקו, שחקנית, במאית ומייסדת אנסמבל "אספמיה", מיהרה להתגייס לטובת "הסימטה". "אני לא מעורבת בתיאטרון ולא הצגתי בו, אבל כמי שפועלת בפרינג' הישראלי ועוקבת אחרי מה שקורה שם כצופה וקולגה, נדהמתי לראות איך בזמן קצר גיבסון עשה במקום פלאים, נתן לו צביון ברור וגרם לי להסתקרן לגבי מה שקורה שם. זה הישג עצום בעיקר במקום שאינו קל לניהול. הוא חייב להישאר ולהמשיך בפועלו".

 

שחקן תיאטרון גשר, דודו ניב, אמר: "מאז שגיבסון הגיע למקום אני יכול לומר כקהל שההיצע התוכני של המקום מרשים ביותר. הבמאית איה קפלן הוסיפה: "לא הכרתי את המקום קודם לכן, ומה שגיליתי זה מנהל אמנותי עם ראייה חדה, אכפתיות וטמפרמנט של גדוד חיילים. הבמאי רן שחף, אף הוא מהחותמים, אמר: "לפני גיבסון המקום היה שומם, בית קברות נדל"ני. גיבסון עשה בו מהפכה, והעובדות מדברות בעד עצמן".

 

"זו לא המשכורת של פחות מ-4,000 שקל שהוא מקבל שדוחפת אותו ואותנו קדימה, זו האמונה בדבר", הוסיף ניב. "גיבסון הצליח לייצר בית חדש לפרינג', ליוצרים ולקהל. אני לא מכיר תיאטרון אחר בארץ שהיה שומר את זכות השיבה למנהל שלא הצליח להרים את המקום, ועזב אותו לטובת ניהול במקום אחר במשך יותר משנתיים. זה מריח לא טוב".

 

ארז חסון, מנכ"ל אנסמבל עיתים, אמר: "כל ההליך נראה לי לקוי. לא ייתכן שמנהל תיאטרון הולך לנהל אקדמיה, ואחרי שנתיים מחליט לחזור. תיאטרון זה בית שדורש המשכיות ובנייה, ובשנתיים האחרונות משהו אכן נבנה שם ו'הסימטה' חזר להיות תיאטרון פרינג' משמעותי. אין ספק שגיבסון שם אותו על המפה".

 

גיבסון בראל: "לא קיבלתי כל הודעה רשמית בעניין"

באיגוד הבמאים הגיבו לכתבה: "לנושא המינויים לתפקידי מפתח בתיאטרון הישראלי יש השלכה מכרעת על אופיו של התיאטרון בישראל. מינוי של מנהל לתיאטרון 'הסימטה', כמו לכל תיאטרון אחר, חייב להיות גלוי ושקוף. אין כאן צידוד באדם כזה או אחר, אלא הקפדה על כך שהליך המינוי ייערך באופן ענייני ושיוויוני, תוך קיום מכרז מסודר ולא שיבוץ לתפקידים באופן שחורג מהנהלים".

 

מעיריית תל-אביב נמסר בעניין האוניברסיטה העממית: "העיריה תנהל את ההליכים המוכרים בשקיפות ועל פי הכללים. באשר לאוניברסיטה העממית, יש להבהיר כי מדובר במוסד חינוכי המספק שירותים בעיקר לאוכלוסייה הבוגרת בעיר, ומטרתו, כמו כל מוסד אחר, לפעול בצורה מאוזנת.

הנהלת האוניברסיטה בחנה את הנושא והחליטה לבצע שינוי באופי הפעילות תוך ביצוע התייעלות לרבות צמצום כוח אדם. יש לציין כי בשנת הלימודים הקרובה תמשיך האוניברסיטה לפעול".

 

גיבסון בראל, שנמצא בימים אלה במסע הופעות עם תיאטרון "אורתו-דה" באירופה, העדיף שלא להגיב, אך בשיחה עם ynet הדגיש: "לעת עתה לא קיבלתי כל הודעה רשמית בעניין מהעיריה, ולכן אין לי עמדה. 'הסימטה' חשוב לי ויש גם מחויבות כלפי היוצרים. אצטרך לשקול את צעדיי".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי צבקר
מתוך אורתו-דה. הסימטה חזר לפרוח
צילום: יוסי צבקר
ויינגרטיין. "גיבסון מנהיג, מוליך, מוביל"
לאתר ההטבות
מומלצים