צ'ה וראה
הצילום המפורסם של המהפכן האגדי מציין חמישים שנה בתערוכה בקובה, בהודו חוגגים יום הולדת לגנדי ולפסליו ובברזיל יש עוד דברים לראות מלבד התנקשויות במנהיגים. תמונת עולם - סבב אמנות גלובלי
צ'ה גווארה הוא כבר מזמן לא רק דמות היסטורית, אלא אייקון של ממש. פניו של המהפכן הארגנטינאי הנודע מעטרות אינספור תמונות, פוסטרים וחולצות בדרום האמריקה, באירופה ואפילו בישראל. הוא כבר מזמן אינו בין החיים, ואולי בגלל זה הפך לאוצר מרצ'נדייזינג לא מבוטל, ביצת זהב קפיטליסטית. האידאולוגיה המרקסיסטית שלו ודאי מתהפכת בקבר.
הצ'ה גווארות של העולם, התאחדו! תערוכה בהוואנה
מי שסייע להפוך את דמותו של גווארה לאייקון הוא אלברט קורדה, צלם עיתונות מקובה אשר תיעד את צ'ה במרכז העיר הוואנה לפני חמישים שנה במהלך הפגנה. הצילום הפך לאחד הפורטרטים המצולמים המוכרים בעולם. בימים אלה, מציינים בהוואנה חמישים שנה לרגע שבו קלטה עדשתו של קורדה את פני המהפכן, באמצעות תערוכה גדולה ובה פרשנויות שונות לאותה תמונה.
צ'ה מפורק לחתיכות
אינטרפרטציות ציוריות לצילום של קורדה
גווארה אמנם הוצא להורג בבוליביה ב-1967 והצלם עצמו מת לפני תשע שנים, אולם אלכסיס לייבה, חוסה פוסטר, אדוארדו רוקה ועוד אמנים קובנים חוגגים את האירוע ביצירות משלהם, המתכתבות עם זו של קורדה. "חצי מאה לאחר מכן,
התערוכה מכבדת באמצעות אמנות העם את המפקד האגדי, ארנסטו צ'ה גווארה, ואת היוצר של אחד האייקונים העכשוויים הגדולים ביותר, הצלם אלברטו קורדה", אמר אוצר התערוכה, רוברטו צ'ילה.
ראן אנד גנדי
מתברר שאלו הם ימי תחיית המהפכנים - אלו המתים כמובן. כך הקפיטליזם אוהב אותם: חסרי רוח חיים ומזרימי מזומנים. זה לא שונה במקרה של מהטמה גנדי, אבי הודו החדשה. ברחבי תת היבשת מציינים 140 שנה להולדתו באמצעות אירועים שונים - ציבוריים, פוליטיים, ספורטיביים (משחקי ה-"Commonwealth" המסורתיים מתארחים בימים אלה בניו דלהי) וגם אמנותיים - כיאה למשחרר הודו מהשלטון הבריטי ב-1945.
יש Wi-Fi באחמדבד? מהטמה גנדי גולש
בעיר אחמדבד למשל, מוצגים דימויים שונים ומשונים של גנדי. למשל פסל של המהפכן השקט מפיברגלאס, בו הוא יושב וגולש בלפ-טופ שלו. להבדיל - פסל אחר שלו, מאותו חומר ממש, מציג סיטואציה היסטורית של הובלתו על ידי שני חיילים בריטים.
אנחנו לא חברים. גנדי וחיילים בריטים
לצד ההצדעות השונות של אמני הודו למשחרר מולדתם, התכנסו אזרחים רבים למרגלות האנדרטאות ופסלי הרחוב הרבים של גנדי ברחבי המדינה וחגגו איתם.
עצור להתרעננות. פסל של גנדי בעיר ג'אמו
רוחצים את האנדרטה בבהובנאסוואר לרגל יום ההולדת
כוחות הבריט
כמו הודו, גם אוסטרליה היתה חלק מהאימפריה הבריטית, ושם דווקא לא ממהרים להתנער ממנה כל כך מהר. כ-109 שנים חלפו מאז קבלת העצמאות, ובאי האוקיאני עדיין מוקירים את הדמויות ההיסטוריות יוצאות האי הבריטי, שליוו את הקמת האומה. ולראייה הפסלים הרבים בדמותן בחוצות העיר סידני.
קפטן קוק על פי קן דון
אמנים מקומיים הגדילו לעשות בפרויקט מיוחד, כשהתלבשו על הפסלים הללו והלבישו אותם מחדש בבגדים ברוח תקופתם שלהם. כך מגלה היבשות קפטן ג'יימס קוק (גילה את האי האוסטרלי), המלכה ויקטוריה, הנסיך אלברט הבריטי ואחרים זכו למראה חדש וצבעוני.
המלכה ויקטוריה על פי ליאן רוסלר
למרות שהדמויות הן היסטוריות, המראה החדש שסיגלו להם האמנים קן דון, לינדה ג'קסון, ברונווין בנקרופט, ג'ני קי וליאן רוסלר הוא ברוח צעירה יותר, בהשראת שנות ה-70 וה-80. כך לפחות מסבירה אוצרת הפרויקט, מישל מקוסקר: "זהו תיאור של חיי האנשים, איך סידני היתה כשהפסלים הוקמו והאמנים שעיצבו אותם. יש התכתבות עם האופנה שהיתה מקובלת בסידני בשנות ה-70 וה-80".
יש מקומות בהם מקדשים את זכרם ופועלם של שועי עולם, ויש מקומות אחרים בעולם בהם מנסים לקטול אותם. לפני שבוע חשפנו בפניכם את ציוריו של ז'יל ויסנטה הברזילאי, שבאמצעותם מימש פנטזיה של התנקשות במנהיגים השנואים עליו: אריאל שרון, מחמוד אחמדינג'אד, ג'ורג' וו. בוש, מלכת אנגליה ועוד. הציורים הפרובוקטיביים הוצגו במסגרת הביאנלה של סאו פאולו ושאבו הרבה מתשומת הלב של המבקרים. ולמרות זאת, יש עוד הרבה מה לראות בפסטיבל האמנות בעיר.
מטפסים על הקירות - התקנת ציור ענק על אחד מבנייני סאו פאולו
בין האמנים המעניינים שמציגים בביאנלה שתינעל בעוד חודשיים, הוא בן ארצו של אחמדינג'אד, מוניר שאהרודי פרמנפרמיאן האיראני. בגיל 81 הוא מתארח בסאו פאולו עם היצירה "בפטאגון ואוקטגון" המתכתבת בבירור עם סמל המגן דוד המזוהה כל כך עם היהדות ומדינת ישראל. ספק עד כמה אוהבים את זה בארצו.
"הפטאגון ואוקטגון". קריצה לישראל?
הפרויקט "Escapement" של קבוצת "Raqs Media Colective" ההודית, הכוללת את מוניקה נארולה, ייבש באגצ'י ושודהבראטה סנגופטה, מציפה את הזמן האנושי אל החלל. בין המחוגים והספרות מבקשים היוצרים לאתר לכם מקום מפלט, מקום של שקט.
"Escapement". יש לאן לברוח?
האמן הברזילאי אפריין אלמיידה עיצב פסל פלסטיק קטן ממדים בדמותו הערומה. כך לטענתו הוא מנסה להדגים את בדידותו על רקע החלל הנרחב - כל כך שונה מהעבודות הגדולות והמטלטלות של בן ארצו, ויסנטה.
הדיוקן העצמי של אלמיידה. הגודל קובע?
במקביל לביאנלה בסאו פאולו, בצד השני של העולם מתקיים יריד האמנות בהונג קונג ובו יצירות עכשוויות כמו דב הקוטב של מוק יאט סאן המקומי. דמות היונק הפרוותי הצחור הפכה לסמל למלחמה בהתחממות כדור הארץ וכך גם במקרה של היצירה "Monument: Reproduction of Vitalization".
עוד דב לבן נגד התחממות
"אני לא סובל מזג אוויר חם", מודה מוק, "זאת הסיבה שאני מוטרד במיוחד מהתחממות גלובלית. הפסלים בהונג קונג מתעסקים יותר בנושאים חברתיים. אכפת להם מסוגיות סביבתיות והרבה אמנים יוצרים ברוח זו".
(צילומים: AP, AFP ורויטרס)