עולה עם צ'לו לאוטובוס? בקרוב כרטיסייה לנגנים
סטודנטים למוזיקה שנוסעים בתחבורה הציבורית עם כלי נגינה גדולים, מוחים על התשלום הנוסף. "כמו שלא משלמים על לפטופים או קיטבגים - כך אין סיבה שנשלם על הצ'לו", אמר סטודנט. משרד התחבורה: בקרוב הם יוכלו לשלם בכרטיסייה
המוזיקאים יוצאים במאבק נגד במשרד התחבורה: סטודנטים למוזיקה, המנגנים בכלים כמו צ'לו וקונטרבס, נאלצים לשלם באוטובוסים גם עבור כלי הנגינה. לאחרונה החליטו הסטודנטים לצאת למאבק, במטרה לבטל את הגזירה לקנות כרטיס נוסף. "אין הבדל בין צ'לו לקיטבג של חייל ולא ייתכן שיקפחו אותנו בגלל שאנחנו מוזיקאים", אמרו סטודנטים בזעם. "אנחנו נוסעים באוטובוסים, כי אין לנו כסף למכוניות פרטיות. אבל, זה לא הגיוני שבכל נסיעה נאלץ לשלם כפול".
המאבק, שהתחיל כיוזמה פרטית של מיטל קוחר - נגנית צ'לו וסטודנטית באקדמיה למוזיקה ומחול בירושלים, צבר מהר מאוד תאוצה ולאחרונה הצטרפו למאבק סטודנטים נוספים, הזוכים לתמיכה של אגודות הסטודנטים בירושלים והתאחדות הסטודנטים הארצית.
פינקלשטיין עם הצ'לו. מניחים את הכלי בצד
"זה אבסורד שאני נדרשת לשלם על הצ'לו שלי באוטובוס", אמר קוחר. "לי יש כרטיס 'חופשי סטודנט' שעליו שילמתי 1,400 שקלים לשנה, אבל מצד שני אני נדרשת לקנות כרטיסייה בשביל הצ'לו שלי".
צ'לן אחר, מיכה פינקלשטיין, הוסיף בגיחוך כי בתור חייל המשרת כמוזיקאי מצטיין הוא מקבל פטור מתשלום על נסיעה באוטובוסים, אך נאלץ לשלם על כלי הנגינה שלו. "זה נכון שהצ'לו הוא כלי גדול, אבל זה מגוחך שאנחנו משלמים עליו מחיר כפול, כי ממילא אנחנו מניחים אותו במעבר והוא לא מפריע לאף אחד. התאהבתי בצ'לו כבר בגיל קטן ומאז אני לוקח אותו לכל מקום, אבל כמו שנוסעים לא נדרשים לשלם על לפטופים או על קיטבגים - כך אין סיבה שנשלם על הצ'לו".
למה להכביד על הסטודנטים?
סגן יו"ר אגודת הסטודנטים באקדמיה למוזיקה, שחר שמאי, אמר כי מדובר בשערוריה. "לא ייתכן שסטודנט יאלץ לקנות כרטיס בשביל הצ'לו שלו. ממילא להיות סטודנט בישראל זו הוצאה כלכלית כבדה ואין כל סיבה להכביד על הסטודנטים בעלויות נוספות".
איציק שמולי, סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, הוסיף: "לא יכול שסטודנטים למוזיקה נופלים בין הכיסאות ומשלמים יותר. זהו אבסורד שכלי נגינה, שהוא חלק אינטגרלי מעולמו של הסטודנט למוזיקה, יהווה לו נטל כלכלי נוסף. זה גם לא הגיוני שמצד אחד סטודנט משלם מחיר מוזל על עצמו ומחיר מלא על כלי הנגינה שלו". הוא קרא למשרד התחבורה להגיע להסדר בעניין.
באגד מסבירים כי מדובר בתקנות שחוקקו על ידי משרד התחבורה: "בכל מה שנוגע למטען אישי באוטובוסים ישנן תקנות מאוד ברורות אותן מכתיב משרד התחבורה, כמו כינור וחלילית שפטורים מתשלום, לעומת אורגן או צ'לו הגדולים מ-90 ס"מ ומחויבים בתשלום".
במשרד התחבורה מסרו כי "בקרוב ינחו את חברות האוטובוסים לאפשר נסיעה של כלי נגינה גדולים, כמו צ'לו, באמצעות ניקוב בכרטיסייה המגלם הנחה של 20% מהמחירים".