משפטנים: לדרוש נאמנות גם מהיהודים
בלי נאמנות אין אזרחות? מומחים למשפט אמרו ל-ynet כי לא נראה שיש בעיה חוקית עם התיקון לחוק שמבקש ראש הממשלה להעביר, אולם יש מי שטוען שמדובר בזריית מלח על פצעי המיעוט הערבי. מתאזרחי חוק השבות פטורים מההצהרה שבמחלוקת, ופרופ' ידידיה שטרן סבור: "כרגע זה גזעני"
תיקון חוק האזרחות - הכותרות האחרונות ב-ynet:
- בעבודה מתרעמים: "אתנן פוליטי לליברמן"
- הערבים מודאגים: "תיקון החוק - כדור שלג מסוכן"
- תיקון החוק: "שנאת זרים" או "צורך חיוני"?
לדברי מדינה, לגיטימי שמדינה תדרוש הצהרת אמונים על מאפיינים שהינם מאפייני היסוד שלה. "אני מדגיש כי אני לא תומך בתיקון לחוק אבל אני לא חושב שזה לא חוקי", הסביר. לדבריו, יכולה לעלות טענה כי התיקון פוגע באזרחי המדינה הערבים, אולם למעשה להצהרה אין כל משמעות מעשית.
פרופסור אריאל בנדור מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, סבור שיש בעייתיות חוקתית מסוימת. "התיקון לחוק הוא דבר מסובך, משום שהמדינה לא חייבת למי שאינם אזרחיה את מה שהיא חייבת לאזרחיה מבחינת חופש הביטוי וזכויות נוספות", הוא אמר ל-ynet.
סגן נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, המשפטן פרופסור מרדכי קרמניצר, הביע התנגדות נחרצת לתיקון החוק. "השינוי האמור, תמים למראה, נועד לזרות מלח על פצעיו של המיעוט הערבי במדינה שהורגל שהצירוף 'מדינה יהודית' הוא שם קוד להצדקת קיפוחו והפלייתו השיטתית לרעה. ההצעה אינה באה להתמודד עם בעיה של ממש או עם צורך חברתי, וכל תכליתה כך נראה הוא להכתים את המיעוט הערבי בחוסר נאמנות למדינה ולהביא לידי הדרתו משותפות במדינה ולו כמיעוט".
מנגד, פרופסור ידידיה שטרן מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, המכהן גם כן כסגן נשיא המכון הישראלי
לדמוקרטיה, סבור ש"מדינת ישראל לא צריכה להתבייש בהגדרה יהודית ודמוקרטית, שהיא הגדרה המצויה בחוקי היסוד של המדינה. אסור לדעתי להשתמש בהגדרה זו כדי לבחון את שאלת האזרחות של מי שכבר אזרחים בישראל. אם זו הייתה הדרישה של ליברמן, היא לא התקבלה".
לדבריו, "הצעת החוק המדוברת עוסקת בשאלה אם מי שרוצה להצטרף למדינה יכול לעשות זאת בלי שיציע נאמנות. התשובה המערבית המקובלת היא שניתן לדרוש נאמנות ממצטרפים חדשים אל המדינה, אבל כדי שהצעת החוק המועלית לא תהיה גזענית יש לדרוש הצהרת נאמנות זו מכל מי שרוצה להתאזרח, כולל יהודים", אמר שטרן, בהתייחס לכך שמתאזרחי חוק השבות יהיו פטורים מההצהרה שבמחלוקת. "החוק הזה אינו מעורר שאלה חוקתית אם הוא חל ושווה על כל מי שמבקש אזרחות כולל יהודים, לכן כרגע אני מתנגד להצעת החוק".