זוכרים ומצליחים: שיטות לשיפור הזיכרון
איך משננים תאריכים חשובים, זוכרים שמות מסובכים או לומדים בצורה הטובה ביותר למבחן קשה? לכבוד שנת הלימודים אספנו בשבילכם כמה עצות לשיפור הזיכרון
הזיכרון לטווח ארוך משמש אותנו לאורך כל החיים. לפעמים צריך לשלוף ממנו מידע היסטורי ולהיחשב למבריקים, לעיתים צריך לשלוף ממנו שם של מישהו שפעם היה חבר ממש טוב ולפעמים פשוט צריך לזכור תאריך מסוים כדי לא לשכוח את יום ההולדת של אמא.
כדי לשפר את המיומנויות של הזיכרון לטווח ארוך (ולא, אנחנו לא מנסים לרמוז לכם לנהל יומן ולרשום בו את כל הפרטים), יש כמה שיטות שהוכחו כיעילות – הנה הן.
1. שנו את צורת הלמידה
איך אתם לומדים לבחינה - דוחסים את כל החומר לראש יום לפני המועד, או מחלקים את חומר הלימוד לכמה ימים ולומדים בהדרגה? במחקר שנעשה התבקשו שתי קבוצות ללמוד מילים בשפה זרה. הקבוצה הראשונה למדה חמש שעות ביום אחד, והקבוצה השנייה למדה שעה אחת בכל יום במשך חמישה ימים.
כשהמבחן נערך יום אחרי שהקבוצה הראשונה שיננה את המילים, התוצאות של חבריה היו גבוהות יותר. אבל כשהבחינה התקיימה שבוע אחרי ששתי הקבוצות גמרו את הלימוד, הקבוצה השנייה השיגה יתרון משמעותי בניקוד.
זה אומר ששינון וחזרה על המידע החדש הם פעילויות חשובות ביותר בנוגע לאחסונו בזיכרון לטווח הארוך ולשליפתו בזמן המתאים.
2. שלבו תנועה
אחת השיטות הכי ותיקות לשינון חומר היא פשוט להגיד את אותו הדבר שוב ושוב, עד שאתם מדקלמים את מה שהיה צריך לזכור. הבעיה היא שלשיטה הזו יעילות נמוכה לטווח הארוך.
הנה הצעת ייעול: היכולת שלנו לזכור עולה כאשר מעורבות בתהליך גם תנועות, ובכלל חושים נוספים. כך, למשל, אם אתם רוצים לזכור רצף של אותיות, דמיינו את הרצף על המקלדת ואז המציאו מעין מקצב שבאמצעותו לא תדלגו על אף אות, או שתחברו ריקוד קטן שיזכיר לכם את רצף המידע.
3. השתמשו באמנות שיפור הזיכרון
זוהי שיטה שנקראת באנגלית מְנֶמוֹנִיקָה, על שמה של מְנֶמוֹסִינָה, אלת הזיכרון במיתולוגיה היוונית. הרעיון הוא ליצור במוח מבנה פנימי שמחבר בין רעיונות או פריטי מידע חדשים ומסובכים עם פריטים שאנו כבר זוכרים אותם, או עם כאלה שקל לזכור. הנה כמה דרכים לעשות את זה:
- ראשי תיבות: אם אתם צריכים לזכור מהלכים של קרב במלחמה, למשל, חפשו את מילת המפתח לכל אחד מהשלבים והרכיבו מראשי התיבות מילה חדשה בעלת משמעות. כל אחת מהאותיות תזכיר אירוע או נקודה שהיה חשוב לציין.
- חרוזים: לזכור שיר הרבה יותר קל וכיפי מאשר לשנן חומר ארוך ומייגע. מה עושים? חורזים! לוקחים את אותם מהלכי קרב, ומחברים להם שיר בחרוזים. אולי המורה תראה אתכם מתנועעים לצלילי שיר הזיכרון שחיברתם, אבל לפחות תקבלו ציון מעולה.
- אַקְרוֹסְטִיכוֹן: קצת דומה לראשי התיבות – זכרו רק את האות הראשונה מכל מילה המסמנת אירוע חשוב. תקבלו מילה שאין לה בהכרח משמעות, אבל לכם היא תסכם את מה שרציתם ללמוד.
- שיטת לוֹקִי: אם אתם רוצים לזכור מספר רב של פריטים בחרו מקום שאתם מכירים היטב, או מקום שבו אתם אוהבים מאוד לבלות. דמיינו את עצמכם הולכים שם, ו"הניחו" שם את הפרטים שאותם אתם צריכים לזכור ("1948 נוסדה מדינת ישראל" על שיח רוזמרין, "1994 הפלייסטיישן הראשון יוצא לשוק" על המגלשה, וכך הלאה). ברגע האמת, הפליגו שוב בדמיון אל המקום הפרטי שלכם, ופשוט אספו את הפרטים אל זיכרון העבודה.
- קישור שם לדמות: אם אתם לא מצליחים לזכור שמות, חפשו קשר בין שמו של האדם לחפץ או לתכונה מרכזית אצלו. זו יכולה להיות תכונה פיזית כמו אף בולט או גובה יוצא אופן (השם "אביגיל" נשמע כמו גלים, "אופליה" מזכיר אף...). ואתם יכולים לקשר את שמו לעץ או לפרח. ההקבלה בין שם לדמות יכולה לחסוך לכם המון מבוכות במפגשים שבהם אין לכם מושג מה שמו של זה שעומד מולכם כבר שעה ומדבר.
- הגיית מילה בהתאם לאותיות: זו שיטה יעילה בעיקר לאיות נכון של מילים בשפה זרה. אמרו את המילה הבעייתית בצורה מעוותת, כך שכל אחת מהאותיות המרכיבות אותה יישמעו. כשתצטרכו לכתוב את המילה, המשימה לא תיראה כל כך מפחידה. למשל – השם George נשמע "ג'ורג'", אבל כדי לזכור את האיות המדויק אפשר לקרוא אותה גם "גֶאוֹרְגֶה".
הכתבה התפרסמה במגזין "גלילאו צעיר" מבית מוטו תקשורת.
לכתבות נוספות של גליליאו צעיר באתר ifeel.