ב-2012: הקץ לצפיפות ימי ראשון וחמישי ברכבת?
78 קרונות דו-קומתיים חדשים ישתלבו בצי המתחדש של רכבת ישראל, החל בנובמבר 2011. זאת לאחר שועדת המכרזים אישרה את זכייתה של חברת בומברדייה כספקית הקרונות המודרנים
צפוף, אבל פחות: רכבת ישראל תצטייד החל בנובמבר 2011 ב-78 קרונות דו-קומתיים חדשים. ועדת המכרזים של הרכבת אישרה את זכייתה של חברת בומברדייה במכרז לרכש 78 קרונות דו-קומתיים. הקרונות החדשים ירכיבו 10 מערכי רכבת חדשים, בני שישה קרונות כל-אחד, ובנוסף ישמשו להגדלת קיבולת הנוסעים ב-18 רכבות, על-ידי הוספת קרון חדש ל-18 מערכים קיימים. על-פי הודעת הרכבת, הקרונות יגיעו לישראל החל בנובמבר 2011, ועד אפריל 2012 צפויה השלמת אספקתם. עלות רכש הקרונות החדשים נאמדת ב-700 מיליון שקל.
ברכבת אומרים כי החלטתם לרכוש קרונות דו-קומתיים "נובעת מכמות הנוסעים ההולכת וגדלה, מהתאמתן של הרכבות לאורכי הרציפים בכל הארץ, ובשל יכולתם לאפשר עליה וירידה נוחה, גם בתנאי צפיפות". כדאי להזכיר בהקשר זה את החלטת הרכבת מ-2006 להצטייד ב-87 קרונות חד-קומתיים, מתוצרת סימנס. בסוף 2009 אף החליטה הרכבת לרכוש 31 קרונות חד-קומתיים נוספים, וזאת למרות ביקורת חריפה באשר להתאמתם לפעילות בישראל.
מנכ"ל הרכבת: רכש הקרונות הכרחי לשיפור השירות (צילום: רפי וולמרק)
צעד הכרחי לשיפור השירות
"הגדלת הצי הנייד של החברה, היא צעד משמעותי בדרך שעושה רכבת ישראל בכדי להדביק את קצב הגידול במספר נוסעי הרכבת", אמר מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל. ברכבת פנו לאחרונה למשרדי התחבורה והאוצר בבקשה להגדיל את מספר הקרונות שיירכשו מבומברדייה - מ-78 ל-200. הגדלת מספרם, אומר הראל, "היא תנאי לניצול מיטבי של ההשקעות האדירות בהקמת מסילות חדשות, והכרחית לשיפור השירות עבור ציבור הנוסעים על-ידי הפחתת הצפיפות, הגברת התדירות והחלפת ציוד ישן".במכרז הרכש שפורסם בסוף 2009, נכללה דרישה לקבלת הצעות לאחזקת הקרונות לתקופה של 15 שנה. בהודעת הרכבת מאתמול, אין התייחסות לנושא זה, וזאת כנראה לאור המחלוקת שמעוררת הוצאת אחזקת הקרונות מידי הרכבת. במשרד האוצר ובהנהלת הרכבת תומכים במהלך, אך בוועד העובדים מתנגדים לו בחריפות, ואף מאיימים להשבית את פעילות הרכבות אם יוחלט לקדם את הפרטת התחזוקה.
יש לציין כי במקביל לפרסום המכרז לרכש הקרונות, פרסמה הרכבת מכרז לרכש 15 קטרים חדשים. במכרז זה עדיין לא התקבלה החלטה, ועד שתושלם אספקת הקטרים - כנראה במהלך 2012 - עלולים חלק מהקרונות החדשים להישאר ללא שימוש. עוד ראוי לציין כי גם לאחר השלמת רכש הקרונות והקטרים החדשים, צפויה הרכבת להתמודד עם בעיות של צפיפות ומחסור בקרונות: בתוכנית תפעולית שפורסמה מוקדם יותר השנה, נקבע כי ב-2012 אמורה החברה להגדיל את מספר רכבות הנוסעים היומיות ב-75%, באמצעות הגדלת מספר המערכים מ-75 השנה ל-127 ב-2012. אלא שבשלב זה, ההערכות הן כי הרכבת לא תוכל לעמוד ביעדים שקבעה.
בדרך: 78 קרונות דו-קומתיים חדשים
צילום: משה מילנר, לע"מ