בדקתם שהצ'ק הוקלד כראוי? יש הפתעות
לקוח שהפקיד המחאה בתיבת הצ'קים בבנק, גילה כי חשבונו זוכה ב-10% בלבד מהסכום שהיה רשום בצ'ק. בבנק טענו כי הספרות לא היו כתובות בצורה ברורה. כדאי לעקוב
האם כשהפקדתם צ'ק, בדקתם שהסכום שהוקלד נכון? לקוח בנק דיסקונט הפקיד צ'ק על סך 3,000 שקל, אולם כשבדק את חשבונו באינטרנט, יום לאחר מכן, גילה כי חשבונו זוכה בסך 300 שקל בלבד. חודשיים לפני כן אירע לאותו לקוח מקרה דומה. הוא הפקיד צ'ק של 484 שקל, אולם גם אז גילה כי חשבונו זוכה בסכום נמוך יותר, של 434 שקל בלבד.
טעויות מסוג זה אינן נחלת דיסקונט בלבד והן מתרחשות למעשה גם בשאר הבנקים המסחריים. כך, סיפור דומה אירע ללקוח בבנק מסחרי אחר: א', קיבל צ'ק על סך של 1,000 שקל והפקיד אותו בחשבונו.
לאחר כשבועיים, ממש במקרה, הוא נכנס לחשבונו באינטרנט, וגילה להפתעתו כי נכנס לו צ'ק על סך 4,000 שקל. הוא לא זכר שקיבל צ'ק על סכום כזה, אך מכיוון שהוא לא מרבה להפקיד צ'קים, לאחר בירור, עלה בדעתו שמא מדובר באותו הצ'ק.
הוא יצר קשר עם י', שנתנה לו את הצ'ק, ושאל אותה אם נמשך מחשבונה 4,000 שקל במקום 1,000 שקל.
י', שלא הייתה מודעת כלל לעניין, בדקה בחשבונה, וגילתה שזו המציאות - בצ'ק (שניתן אף לצפות בצילום שלו בחשבונה), רשום 1,000 שקל גם במספרים וגם במילים, אך משום מה חויב חשבונה ב-4,000 שקל.
א', אדם הגון שבינו לבין י' יש גם קשרי משפחה, הסב את תשומת לבה לאירוע, אולם ספק אם במקרים דומים אחרים, הלקוח הנפגע ער בכלל לנזק שנגרם לו.
צ'ק שהופקד אמור לעבור ביקורת הן בבנק בו הופקד הכסף והן בבנק שממנו נמשך הכסף. אם כן, כיצד ייתכן שבשני הבנקים לא בדקו את סכום הצ'ק ולא נעשתה כלל ביקורת על כך?
המספר לא היה ברור
בבנק דיסקונט טוענים כי כתב היד בשני המקרים לא היה ברור. 3,000 שקל שהיו רשומים בצ'ק, נראו כ-300 שקל, זאת מכיוון שה-0 האחרונה לא היתה ברורה ובצ'ק על סך 484 שקל הספרה 8 נראתה כמו 3. מכאן, טוענים בבנק, נבעה הטעות בהפקדה. "מרגע שהתבררה הטעות הלקוח זוכה מיידית במלוא הסכום והסניף התנצל בפניו" מוסיפים. גם בבנק הנוסף טענו כי הספרה 4 היתה נראית כמו הספרה 1.
מסתבר כי עיקר הבעיות בתחום הזה קורות כאשר הלקוח מפקיד את הצ'ק בתיבה המיודעת לכך ולא באמצעות פקיד או מכונה אוטומטית להפקדת צ'קים. בבנקים טוענים כי רישום הצ'קים, שלעיתים מגיעים למאות ואף אלפים, נעשה ידנית על ידי פקידי ה"בק אופיס" ובלחץ העבודה מתרחשים טעויות.
על מי מבין הבנקים חלה האחריות?
על פי כללים שקבע בנק ישראל, במקרה של טעות עד סכום של 5,000 שקל האחריות היא על הבנק המציג, כלומר זה שהצ'ק הופקד בו, בסכומים שמעבר ל 5,000 שקל האחריות חלה על הבנק המושך כלומר הבנק שממנו נמשך הכסף.
חלוקת האחריות אינה אמורה להיות רלוונטית מבחינת הלקוח, בפועל בפניה לבנק של הלקוח, ולא משנה אם הוא נותן או מקבל הצ'ק, העניין אמור להיות מטופל מיידית.
אין ספק כי מדובר בתופעה מרגיזה המטילה על הלקוח אחריות נוספת – לברר ולוודא שהצ'ק שהפקיד אכן נכנס ובסכום הנכון, אולם מסתבר שאין מנוס מכך.
בכל מקרה, על מנת לנסות למנוע עד כמה שניתן תופעות כאלו, מומלץ מאוד לוודא, טרם ההפקדה שהצ'קים, רשומים בכתב יד ברור.