שתף קטע נבחר
 

זכייני מגרשי הדרכת הנהיגה נגד משרד התחבורה

בעלי הזיכיון להעברת השתלמויות מקצועיות לנהגי רכב ציבורי וכבד, מאיימים כי יגישו תביעה אישית כנגד סמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, המונע לטענתם את הפעלת התקנה. משרד התחבורה: המגרשים לא תורמים לשיפור. מועצת המובילים: עלות ההשתלמות גבוהה מדי

פורום מגרשי ההדרכה לנהגים בישראל, מאיים בהגשת תביעה משפטית נגד סמנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי. לדברי חברי הפורום, יצחק מנסה לטרפד את החלת תקנות התעבורה, המחייבות את הפעלתם של מגרשי הדרכה לנהגי רכב כבד וציבורי. במכתב שנשלח אתמול למשרד התחבורה, טוענים בעלי מגרשי ההדרכה כי יצחקי מתעלם מהמלצות שהונחו על שולחנו לפני כשלושה חודשים עלי-ידי עדי צוקרמן, בכיר לשעבר במשרד התחבורה, אשר מונה על-ידי יצחקי עצמו לבדוק את הצורך במגרשי הדרכה. מההמלצות עולה באופן חד-משמעי כי יש צורך בהקמת ותפעול מגרשי הדרכה לנהגים בישראל.

 

 

לטענת הפורום, יצחקי מנסה למנוע יישום תקנה שיזם משרד התחבורה, אשר אושרה ב-2003 על-ידי ועדת הכלכלה של הכנסת, המחייבת השתלמות מעשית בנהיגה, שתועבר במגרשי לימוד ומרכזי הדרכה מקצועיים, אשר יוקמו בהתאם לתקנה ולפי מפרט טכני ומתודולוגי. המפרט הוכן ואושר על-ידי רשות הרישוי מטעם משרד התחבורה. לתקנה התווסף תנאי מתלה, כי רק לאחר הקמתם של שישה מגרשי הדרכה, יכנסו תקנות אלה לתוקף. המועד שנקבע בתקנה לתחילת ישום התוכנית - ספטמבר 2005.

 

במכתב נאמר כי באפריל 2008, בדיון שנערך בנושא, ציין יצחקי בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, כי משרד התחבורה תומך ודבק בתקנה. עוד אמר כי הוקמו שלושה מגרשים המוכנים לתפעול, ואילו רביעי בדרך, וכי ההחלטה היא לקדם את התקנה בעיקר עבור נהגים מקצועיים - נהגי משאיות ואוטובוסים.

 

אלא שלטענת הפורום, בדצמבר 2009 הודיע יצחקי לשר התחבורה במפתיע, כי לדעתו יש לפעול לביטול התקנה. זאת מאחר ואין סיכוי או סיבה להוציאה לפועל. בעקבות כך נערך דיון נוסף בועדת הכלכלה, ובמרץ 2010, הוחלט על הקמת פורום מקצועי של כל הנוגעים בדבר. תפקידו של הפורום - לבחון האם יש להמשיך בפעילות למען יישום התקנה. בעקבות כך נבחר עדי צוקרמן לבדוק את הנושא ולהגיש המלצות.

 

באוגוסט 2010 הונחו על שולחנו של מר יצחקי ההמלצות התומכות ביישום התקנה והפעלת מגרשי ההדרכה. אלא שלטענת הזכיינים, יצחקי בוחר להתעלם מעיקרי הדו"ח, ומונע במכוון את החלת תקנות התעבורה הדרושות להפעלת המגרשים. במכתב שנשלח ליצחקי אומרים חברי הפורום כי "לא ייתכן שגורם במשרד התחבורה, בכיר ככל שיהיה, יחליט שהוא מתעלם מדו"ח מקצועי, שהוא עצמו כינס בעקבות החלטת ועדת הכלכלה של הכנסת, הקובע כי יש צורך בהקמת המגרשים. זאת בזמן שבעולם ובישראל הוכח כי הקמת המגרשים הכרחיים להצלת חיי הנהגים בישראל".

 

כדאי להזכיר כי בין המתנגדים להקמת המגרשים, נמצאים במפתיע גם חברי איגוד המובילים, הטוען כי שיגור נהגים למגרשי ההדרכה עולה כסף רב, יוצר מחסור בנהגים, ואין בו תרומה ממשית לבטיחות. גם במשרד התחבורה לא השתכנעו כי הפעילות מחוייבת המציאות. "משרד התחבורה החליט לבטל את התקנה המחייבת השתלמות מעשית בנהיגה במגרשי הדרכה לכל הנהגים, לאחר שהתברר על-ידי גורמי המקצוע של המשרד כי הטלת חובה על נהג לבצע השתלמות בנהיגה במגרש הדרכה, אינה תורמת לשיפור הנהיגה ואינה מעשית כיום, כאשר רוב כלי הרכב בישראל מצוידים במערכת ABS, המונעת התהפכות של כלי רכב במקרה של החלקה.

 

"זאת ועוד, חובת נהיגה במגרשי הדרכה לא הוכחה מעולם כיעילה ואינה נהוגה בשום מדינה באירופה, למעט לוקסמבורג. חוות הדעת של עדי צוקרמן נדחתה על-ידי גורמי המקצוע, והיא אינה מייצגת כלל את עמדתם המקצועית של מומחי אגף הרכב והבטיחות במשרד. צר לנו כי גורמים אינטרסנטים המונעים משיקולים זרים, מנסים לכפות מהלכים עסקיים על משרד התחבורה, במסווה של בטיחות בדרכים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגרשי החלקה לנגי רכב כבד?
צילום: צפריר אביוב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים