לכרובי מרחוב סומסום יש שאלת רב
כרובי תוהה למה אנשים צריכים את השבת, וד"ר רות וסטהיימר רוצה לדעת מדוע היהדות מייחסת חשיבות גדולה למה שקורה במיטה. לקראת היום העולמי ללימוד יהדות, הרב שטיינזלץ משיב
לקראת היום העולמי ללימוד יהדות, שיצוין ב-7 בנובמבר לרגל סיום פרויקט פירוש התלמוד בידי הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, הושק פרויקט "השאלות הגדולות". בפרויקט הבינלאומי מוזמנים להשתתף אנשים מכל רחבי העולם, ולהציג לרב שאלות שונות בנושאי יהדות.
לא מעט שאלות כבר נשלחו אל הרב ותשובותיהן פורסמו באתר המיוחד שהוקם לכבוד יום הלימוד העולמי. בקרוב תיחשף גם שאלתו של נשיא המדינה, שמעון פרס. בינתיים, הנה השאלות של כרובי מ"רחוב סומסום" ושל הסקסולוגית ד"ר רות וסטהיימר.
שבת
כרובי מ"רחוב סומסום" שואל
הרב שטיינזלץ משיב: יום המנוחה הוא רעיון חדש יחסית בעולם, שקיבל השראה מהשבת היהודית. מנקודת מבט חילונית, יום המנוחה שובר את השגרה הרציפה של החיים. גם כאשר אין אנו יכולים לנוח ממש, יום המנוחה עדיין מפחית את המשא הקשה של חובות ודרישות, הוראות ועבודות.
מכל מקום, כאשר יום המנוחה הוא יום של קדושה, יש לו גם את העוצמה להוסיף רוח לשגרת החיים, אפילו בעידן שבמובנים רבים חף מתחושות של התעלות. יום שכזה מחייה את הנפש הרדומה, ופוקח את עינינו באופן המאפשר לנו לצפות ולשאוף למשהו גבוה יותר.
יחסים
ד"ר רות וסטהיימר שואלת: ציורי קומיקס יהודיים משכבר הימים משקפים את ההרגשה שנשים יהודיות נוטות לפתח כאבי ראש יותר מאשר לרצות בחיי אישות. הבדיחות הללו אולי היו מצחיקות, אבל הן הפכו לחלק מפולקלור שאינו צומח משורשים יהודיים. כי האמת היא שהתלמוד מורה לגברים להבטיח שהם יספקו את נשותיהם. איני סבורה שאפשר למצוא הנחיות מעין אלה בשום דת אחרת. מדוע סבורה היהדות שהאינטימיות צריכה להיות מענגת? איזה תפקיד ממלאים, לדעתך, חיי האישות בחיינו?
הרב שטיינזלץ משיב: היהדות אינה רואה את חיי האישות כעניין מלוכלך, מעין השפלה הכרחית
לצורך המשך הקיום. היהדות גם אינה מתייחסת אל המיניות כאל כלי המיועד אך ורק לצורך הִתרבות המין האנושי, כאל אמצעי לפרייה ורבייה בלבד.
לפי המסורת היהודית, חיי האישות, כאשר הם נעשים בהקשר הנכון ומתוך התכוונות מודעת, נתפסים כמצוות עשה. שכן בניגוד למזון ולכסף, העונג שבחיי האישות איננו קשור לבעלות: זהו עונג הנובע מן הנתינה לאדם אחר ומההתקשרות עמו. חיי אישות יכולים להפוך לביטוי רב משמעות של אהבה, חסד ורצון טוב, והם יכולים גם להיות ביטוי של קדושה.
ביום העולמי ללימוד יהדות ישתתפו קהילות וארגונים יהודיים מכל רחבי תבל, כדי להעלות על נס את המאחד אותנו כעם. הרב-שיח של הלימוד היהודי במסורת הדיון התלמודי, שנערך כבר מאות בשנים, יישמע בעת ובעונה אחת במרכזים קהילתיים, בכיתות ובבתי כנסת בכל העולם כולו. אל ארגון שפע של הרב שטיינזלץ יחברו בלימוד קהילות יהודיות בארצות הברית, רוסיה, גרמניה, אוקראינה, תאילנד, קובה, ברזיל, תורכיה, שוודיה, פולין, אוסטרליה, סרביה ועוד יחברו יחד ללימוד משותף (לרשימה המלאה).