שתף קטע נבחר

Star Control 2: מבחן ההסמכה לגיימרים אמיתיים

משחק הרפתקה בחלל ששילב בין עלילה אפית, מתמשכת ומורכבת, פוליטיקה וקרבות חלליות דינמיים – תיסכל, ייסר ועינג חובבי משחקים במאה הקודמת. ניצן סדן נזכר במשחק שהפריד את הילדים (שחקנים) מן הגברים (גיימרים)

גיימרים ותיקים עוד זוכרים ואוהבים את המשחקים העתיקים של פעם: לא היו בהם אפקטים מיוחדים, תקציבי ענק ופסקול של דני אלפמן. אבל היתה להם נשמה. מתוך ענן של משחקי יריות נטולי עלילה ותוכן, קם אחד המשחקים הכי מורכבים, מיוחדים, מרתקים ומייסרים של המאה הקודמת: Star Control 2.

 

כמעט עשרים שנים חלפו מאז שהגיע למחשבי ה-286 ואף משחק עוד לא הצליח לשחזר את חוויית אופרת החלל האפית של SC2, אפילו לא להתקרב. על Star Control הראשון לא נרחיב בדברים, משום שהוא דמה לבני זמנו: משחק מלחמת חלליות אשר נתפרה סביבו מערכת ניהול קרב בה בוחר השחקן לאן להתקדם והיכן להלחם. מבנה פשוט וכיפי, אבל זניח.

 

SC2 לא זנח את הכיף והיריות. המפתחים שלו הכניסו רבדים חדשים והעלו את העלילה לדרגת אומנות, שמתחרה בזו של קווסטים מפורסמים: פוליטיקה בין גזעים יריבים, עשרות קונפליקטים ומשימות משנה, ניהול משאבים מורכב, אפשרויות שדרוג נרחבות, ועוד.

 

מה רוצה, התולעת? את היקום

גזע של מפלצות חלל תולעיות שנקרא Ur-Quan (אור-קוואן) נלחם בתת גזע שלו, הקור-אה (Kohr-ah), על מדיניות השליטה בכל החיים ביקום הידוע. הגזעים כובשים את כל העולמות שנקרים בדרכם, משעבדים אותם ומשלבים אותם בצבאותיהם – או עוטפים את כוכביהם במגן אנרגיה בלתי חדיר – Slave Shield. זה היה גם גורלה של האנושות: כדור הארץ נעטף במגן לייזר אדום, בדיוק כשמקצה החלל הידוע מגיעה הישועה: אתם.

 

 

מצויידים בספינה שנבנתה על ידי גזע עתיק ומסתורי, ושוחזרה למצב טיסה לאחר שנמצאה בחפירות על פלנטה רחוקה, אתם חוזרים למערכת השמש ומתחילים לאסוף את השברים – לקראת בניית צי חלל חדש, שיביס את גזעי החייזרים שאספו האור-קוואן נגדכם. למשחק רובד עשיר ומורגש של קווסט: אתם פוגשים גזעים שונים, שלכל אחד מהם מוזרויות משלו: גזע הספאטי הפחדן שאוהב שאומרים לו מה לעשות, גזע ה-ORZ ההזוי, השופיקסטי המתאבדים, הפקונק הרוחניים ועוד עשרות גזעים שכל אחד הוא אוסף משימות בפני עצמו.

 

לכל אחד מהגזעים יש גם מוזיקת רקע שמתאימה לאופיו. תוכלו לדבר איתם, לפגוש את מנהיגיהם, להתמודד עם בעיותיהם ולנסות לגייס אותם לטובתכם. אפשר לומר שכל אחד מהגזעים יספר לכם סיפור רקע ויהווה משימה מורכבת מספיק כדי לתדלק עלילה של משחק עצמאי.

 

סקס טקסטואלי עם הנסיכה ליאה

המשחק מציג לכם מספר שאלות שתוכלו לשאול את החייזרים שתפגשו, שבמקרים רבים יגרמו להם להתעצבן ולפוצץ אתכם (או לפחות לנסות). יהיה עליכם לסכסך בין אויביכם (אחרי שתצליחו לגרום להם להקשיב לכם), להשיג שברי מידע על חולשות ונקודות תורפה שלהם, להבין היכן ניתן למצוא חפצים שיעזרו לכם במשימה ועוד. SC2 לא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות: חלק מהגזעים ממש מצחיקים, פרנואידים, מבולבלים או מפחדים מכם.

 

בשלב מסויים אפילו תנהלו רומן עם חייזרית שנראית כמו שילוב בין הנסיכה ליאה ודוגמנית מהאייטיז (אני יודע שהמשחק יצא ב-1992, אבל זה ידוע שכל עשור נמשך חמש שנים אל העשור שאחריו) – לרבות סקס טקסטואלי מרומז.

 

האמא של ספינות האם

מגוון החלליות במשחק טרם נראה עד אז. לכל חללית היה נשק עיקרי: לייזרים למיניהם, טילים מונחים, ענן בועות מתפוצצות, דיסקיות מתכת גותיות ואחרים. בנוסף, היתה להן גם יכולת משנית – מגן אנרגיה, יחידות קומנדו שפולשות לספינת היריב, סופת אש המקיפה את הספינה ועוד.

 

הדובדבן שבקצפת הוא ספינת האם שלכם: ניתן לשדרג אותה במגוון כלים ותכונות. תוכלו לרכוש עבורה מספר סוגי תותחים ולייזר נגד טילים, תאי צוות שיגדילו את שרידותה, תאי מטען לאיסוף יותר מחצבים, חלליות לנחיתה על כוכבים, גנרטורים שיגבירו את קצב האש ועוד.

 

מערכת הקרב התייחסה לחוקים פיזיקליים, כמו תאוצה; אם עברתם בסמוך לכוכב תוך כדי לחימה, היה ניתן להשתמש בכוח הכבידה שלו כדי להאיץ את מהירותכם. עם זאת, כל קרב היה אחד-על-אחד, כך שהיה עליכם לבחור את החללית המתאימה ביותר להתמודד עם האויב.

 

בזעת אפיך תאכל קריסטלים

נלחמתם, ניצחתם, יופי: איך משפצים את החללית וקונים חדשות? בכסף. ניהול המשאבים היה עוד רובד מורכב: היה עליכם לנווט בין גלקסיה לגלקסיה (בכל אחת עשרות כוכבים, ירחים, תחנות חלל ועוד) ולסרוק אותם.

 

אהבתם את מה שמצאתם? היה עליכם לנחות על כל כוכב בנפרד ולאסוף מחצבים באמצעות חללית קטנה. בכל פלנטה מצאתם חומרים שונים (מתכות, קריסטלים, גזים אצילים ועוד), שנותנים סכומי כסף שונים. בחלקם יש צורות חיים שאפשר ללכוד ולחקור, וגם חפצים ומערכות שקשורות באופן ישיר לעלילה הראשית (כמו מכשיר שמונע מיצורים קטנים ומחרידים להשתלט לכם על המוח, למשל).

 

מכירים את זה כשאץפ מסמנים ליחידה שאוספת מחצבים לאן ללכת ולכרות אותם, ואז מחכים שהיא תחזור ותהפוך אותם לכסף עבורכם? לא זה המקרה. המחצבים לא סתם יושבים ומחכים לכם. במקרים רבים מי שמונע מכם להגיע אליהם הוא הכוכב עצמו: סופות אש, ברקים, רעידות אדמה אלימות ויצורים שיאכלו את אנשי הצוות שלכם או את החללית כולה.

 

בחינת בגרות לחובבי משחקים

איסוף המשאבים, הלחימה והמשימות היו שלובים ותלויים זה בזה, ולכן היה למשחק אורך חיים חסר תקדים. גיימרים ותיקים מתארים אותו כמשחק שלוקח נצח וחצי לסיים, ושכל החלטה לא נכונה תזרוק את הצי שלכם לאבדון ואתכם – אל השמירה האחרונה שעשיתם. כאמור, מדובר במשחק שקדם לפונקציית ה-AutoSave, ועל כן חשוב היה לשמור בו בתדירות גבוהה.

 

בקווסט טיפוסי אתם נדרשים לחשוב כמו מקגייוור: מוצאים חפץ, וצריכים לחשוב עם איזה חפץ אחר אפשר לשלב אותו כדי ליצור משהו חדש. ב-SC2 לא אומרים לכם היכן נמצא איזה חפץ, מה צריך לעשות איתו ולאיזה גזע הוא בכלל קשור. את החפצים שהצלחתם למצוא היה עליכם לקחת לתחנת החלל. מפקד התחנה היה נותן לכם ניתוח מדעי שלהם, שבמקרים רבים הסתכם ב"קפטן, אין לנו מושג מה זה עושה".

 

את האולטרון, חפץ טקסי מסורתי של גזע האטוויג, צריך לתקן על ידי שילוב של שלושה חפצים שונים בסדר הנכון. אם הצלחתם לתקן אותו, היו האטוויג הסגפנים והדכאוניים נעורים משנתם ושולחים את חלליות הקרב הנפלאות שלהם להצטרף לצי שלכם. לא הצלחתם? אתם מוזמנים להצטרף לאטוויג - SC2 יכול להיות ממש מדכא לפעמים.

 

גיימרים רבים שהכרתי התלהבו מהמשחק בתחילה, אבל אחרי כמה שבועות פשוט אמרו לי "שמע, הוא מתסכל מדי. שמעת שיצא Doom חדש?". SC2 הוא ממש לא משחק לחסרי הסבלנות, או לאנשים שמצפים שהמשחק פשוט יניח לפניהם את כל מה שצריך למצוא, לפוצץ או לכבוש. סטאר קונטרול הוא אתגר קשה, מתסכל, בלתי צפוי ולא הוגן – כמו מלחמה אמיתית.

 

קורא לעצמך "גיימר"? תוכיח

סטאר קונטרול 2 היה משחק ארקייד-חלליות, משחק אסטרטגיה, קווסט מאתגר ומעל לכל – הרפתקה אפית אמיתית. לא פלא שהוא זכה למקום של כבוד בפנתיאון המשחקים הגדולים בהיסטוריה. גדולתו היתה בעלילה מורכבת ועשירה ביותר, ובכל מה שהוא לא נתן לנו – והכריח אותנו למצוא בעצמנו.

 

ב-1996 יצא לו משחק המשך, שהיה אולי הסיקוול הכי מאכזב בהיסטוריה של המשחקים (מערכת קרב גרועה, עלילה מטופשת, אורך חיים של שבוע). עדת מעריצים ומפתחים לא-מסופקים שחררו ב-2002 את The Ur-Quan Masters, גירסה של המשחק המקורי ל- Windows XP ומעלה, שבה סאונד חדש ומשופר, דיבוב לדמויות ועוד. המשחק פותח ברישיון וניתן להורדה חופשית ברשת – ולשיפור בקוד פתוח.

 

כל שחקן שקורא לעצמו גיימר, נמאס לו לסיים משחק בארבעה ימים ומוכן לאתגר אמיתי מוזמן להוריד את המשחק ולנסות את כוחו. אני הצלחתי לסיים אותו בחודש ושבוע (בלי להשתמש בפתרון המלא).

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העלילה האפית ביותר. תשאלו את התולעת
אחד המשחקים הקשים ביותר.תשאלו את טלאנה
מומלצים