מותר לעשות ניתוחים פלסטיים על פי ההלכה?
שאלה:
האם מותר לעשות ניתוחים פלסטיים על פי ההלכה? (אבי)
תשובה:
אבי שלום,
הסוגיה של ניתוחים פלסטיים מעלה מספר שאלות עקרוניות, מכיוון שבניגוד לניתוחים כירורגיים רגילים, בהם הניתוח נועד לריפוי ו/או להצלת החולה – המטרה של ניתוחים פלסטיים היא בדרך כלל שיפור המראה למנותח, מצב שאינו בגדר של סכנה.
לכן, עולות מספר שאלות ההלכתיות: הראשונה, האם אין בניתוח כזה משום איסור של חבלה עצמית, דבר האסור על פי ההלכה. וכך היא לשון התלמוד: "מי שחובל בעצמו, אף על פי שאינו רשאי – פטור... אחרים שחבלו בו, חייבים". (תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף צ) וכן פוסק הרמב"ם: "אסור לאדם לחבול בין בעצמו בין בחבירו" (הלכות חובל ומזיק פרק ה ,א).
השאלה השניה קשורה לעובדה שבכל ניתוח, ובפרט כאשר נדרשת הרדמה כללית, האדם נכנס למצב של סיכון, דבר האסור גם כן על פי ההלכה.
הפוסקים דנו בשאלות אלו, ורובם העלו להתיר את הניתוח, בעיקר כאשר מדובר על ניתוח הבא לשפר מצב שאדם מתבייש בו מאד ומראהו גורם לו סבל רב.
הם מביאים לכך ראיה מעניינת; בתלמוד הבבלי נאמר: "מגרר אדם גלדי צואה וגלדי מכה שעל בשרו בשביל צערו, אם בשביל לייפות – אסור". (מסכת שבת דף נ) כלומר, שמותר להסיר גלדים מעל גופו אם הם מצערים אותו, אך לא בשביל להתייפות.
בעלי התוספות (פרשני התלמוד מצרפת ואשכנז מהמאה ה12-13) כותבים על זה שם: ש"אם אין לו צער אחר אלא שמתבייש לילך בין בני אדם - שרי (מותר), דאין לך צער גדול מזה". כלומר, הבושה להיראות משונה יכולה לגרום לאדם צער גדול, המתיר טיפול בדומה למי שיש לו צער גופני.
לאור זאת, התירו הפוסקים לאנשים בעלי בעיות גופניות לעשות ניתוחים פלסטיים שנועדו לאפשר להם להתקדם בחיים, כיוון שלפעמים שינויים גופניים עלולים למנוע נישואין, מקום עבודה ושלום בית.
כך למשל מסיק הרב עובדיה יוסף בנושא: "נראה שיש להתיר לנערה לעשות ניתוח פלסטי כדי לשפר את צורתה ויופיה הטבעי למצוא חן בעיני כל רואיה, ושתוכל למצוא שידוך הגון כפי כבודה. ואפילו אם היא אשה נשואה יש להתיר לה לעשות כן כדי להתחבב יותר על בעלה". (שו"ת יביע אומר חלק ח - חושן משפט סימן יב)
כל זה לגבי השאלה של חבלה בעצמו, ואילו לגבי הסיכון בניתוח ובהרדמה, כותבים הפוסקים כי אם הניתוח מתבצע על ידי מומחים ובעלי ניסיון בניתוחים כאלה – אזי הסיכון הקיים בימינו הוא מזערי, ומותר להיכנס למצב כזה, כשם שאנו מכניסים עצמנו למצבי סכנה (בנסיעה בכבישים) כאשר הסיכונים סבירים, ובלשונו של הרב עובדיה שם: "ובלבד שיהיה על ידי רופא מומחה ובעל נסיון רב, וזריז וזהיר במלאכתו, שלא תצא תקלה מתחת ידו"
האחרונים העלו עוד מספר שאלות בנושא שלא נגענו בהם כאן, אך המסקנה של רובם היא, שאם הניתוח הוא לצורך מניעת צער והגבלות אחרות הנובעות מצורת האדם – מותר לבצעו. כל טוב (משיב: הרב שמואל שפירא, רבה של כוכב יאיר)
מומלצים