סוף הרומן? פורד ממשיכה למכור מניות מאזדה
כלי תקשורת ביפן מדווחים כי קונצרן פורד האמריקני מעוניין להקטין את אחוזי שליטתו במאזדה לשלושה בלבד, זאת כשנתיים לאחר שהקטין מ-33% ל-11% בלבד. על-פי הערכות, שיתוף הפעולה בין החברות עתיד להצטמצם
שיתוף הפעולה בין פורד ומאזדה מגיע לקיצו? פורד, מחזיקת המניות העיקרית במאזדה היפנית ומי שנהנתה בעשור האחרון מפריחתה של היצרני הקטנה, עומדת למכור את מרבית מניותיה בחברה. כך מדווח העיתון היומי היפני הנחשב ניקיי. פורד האמריקנית מחזיקה ב-11% מסך מניותיה של מאזדה, אך מעוניינת להקטין זאת ל-3% בלבד, כך הדיווחים. שתי החברות מתייחסות בינתיים לדיווח כאל ספקולציה בלבד, ומפורד נמסר עוד כי "חלקה של פורד במאזדה נותר ללא שינוי". חלקה של פורד במאזדה שווה כיום כ-500 מיליון דולר.
כדאי להזכיר כי ב-96' השלימה פורד רכישה של 33% ממניות מאזדה, והפכה בכך לבעלת השליטה בחברה. אלא שלפני כשנתיים - בשיא המשבר העמוק שפקד אותה ואת כל תעשיית הרכב האמריקנית - מכרה פורד 20% מאחזקותיה, ובכף הצטמצמו מניותיה ל-11% בלבד. באותו זמן הנפיקה מאזדה מניות נוספות, בעת שגייסה ממון לפיתוח טכנולוגיות שונות, בכללן היברידיות. על-פי הניקיי, התאגיד היפני הענק שומיטומו (Sumitomo), ירכוש את חלקה של פורד, ויהפוך למחזיק המניות העיקרי בחברה.
לפי הערכות, שיתוף הפעולה הפורה בין היצרניות, הכולל בין היתר ייצור דגמים העושים שימוש בפלטפורמות זהות (מאזדה 3 ופורד פוקוס למשל), יקטן משמעותית לאחר השינויים הצפויים. עם זאת, לפני כשלושה חודשים פתחו שתי החברות מפעל בהשקעה של חצי מיליארד דולרים בתאילנד, לייצור מאזדה 2 ופורד פיאסטה. מפעל שני בתאילנד, בהשקעה משותפת נוספת של 350 מיליון דולרים, אמור להיפתח בשנה הבאה.
במהלך השנים האחרונות מכרה פורד את מותגי הרכב יגואר, אסטון מרטין ולנד רובר, ולפני כחודשיים הושלמה מכירת וולוו מידי פורד לג'ילי הסינית. באותו זמן סגר הקונצרן את מותג היוקרה שלו, מרקורי. בחודש מרץ השנה פנתה מאזדה לטויוטה בכדי לקבל עזרה בפיתוח מכוניות היברידיות.