רכלנים תנ"כיים
יוסף, מרים, דואג האדומי והמרגלים - כולם חטאו ברכילות, ולפעמים זה גם נגמר בכי רע. בסדרת המפגשים "רכילות מאז ועד היום" בבית אריאלה יעסקו גם ברכילות מקראית
אחד הגינונים שהאנושות סוחבת איתה מראשית ימיה זו הרכילות. מדובר בתופעה אנושית כל-כך עתיקה שאיש אינו יודע מי התחיל אותה, אבל ההוכחה לכך שזה תפס כל-כך טוב היא שמאז בני אדם לא הפסיקו לדוש בעניינים לא להם. עוד בימים שבהם נהגו להעביר מידע בעל-פה מסב לבן, לא נפקד מקומה של הרכילות מסביב למדורה וגם ספר הספרים, מעביר לנו יחד עם תרי"ג מצוות וסיפורי ניסים גם קצת רכילות עתיקה.
במרכז תרבות בבית אריאלה תחל ב-14.11 סדרה בת שישה מפגשים שעוסקת ב"רכילות - מאז ועד היום". המפגש השני (21.11) יועבר על-ידי ד"ר שוש שפירא, מרצה למקרא, ויוקדש ללשון הרע במקרא.
"המקרא מזהיר על שימוש הולם בלשון", אומרת שפירא, "ההקפדה היא עד כדי כך שבעשרת הדיברות, שבהם מנסים להקיף את חיי האדם במספר קצוב של הוראות, שניים מהם עוסקים בזהירות בלשון - 'לא תישא את שם ה' לשווא' ו'לא תענה ברעך עד שקר'. במקרא אנחנו רואים הוראות ואזהרות איך להתנהג בדיבור, כמו 'לא תלך רכיל בעמך', והשאלה היא למה לוקחים לנו את טעמה העסיסי של הרכילות? מה יש כל-כך להזהיר מפניה? מה כל-כך מפחיד בה"
כדי לענות על השאלה הזו שפירא, מנסה לעמוד על משמעות המילה עצמה. "המילה רכילות מתקשרת במקרא לשני דברים שונים: האחד, רוכל - אדם שעובר ממקום למקום ומנסה לפתות אנשים לקנות את מרכולתו, והשני, קשור לרגל. בספר תהילים כתוב "לא רגל על לשונו", כלומר יש קשר בין רוכל לרוגל, והרוגל מתקשר למרגל. התפקיד של מרגל הוא לגלות סוד.
"מה כל-כך נורא בגילוי סוד? מה כל-כך נורא שאתה חושף מה שאדם אחר מנסה לכסות? החוּמרה ברכילות היא כמו שהמרגלים מתוארים בספר יהושע כ'חופרים את ערוות הארץ'. הרכילות חודרת למקום אינטימי. על-פי תפישה זו איסור רכילות נועד לשמור על כבוד האדם ושמו הטוב. ההתכסות, הבושה והעדר החשיפה מאפיינים את התודעה האנושית מאז גן עדן. יש דברים שהצניעות יפה להם".
הרכלנים
אחד מסיפורי הרכילות הראשונים במקרא הוא של בנו האהוב של יעקב, יוסף, שמנהל מערכת יחסים לא פשוטה עם 12 אחיו.
"הטקסט מציין שיוסף 'הביא את דיבתם רעה אל אביהם'", מצטטת שפירא מספר בראשית, "רש"י מפרש שם שהכוונה לכך היא שיוסף סיפר מה שראה ושמע. כלומר, דיבה כאן משמעותה רכילות. זה לא שקר.הוא הלך וחשף לאביו סוד פנימי שראה או שמע, וזה היה המעשה הרע. וזה אגב עומד בניגוד למרגלים ששלח משה, שעליהם נכתב 'ויוציאו את דיבת הארץ רעה'. המילה להוציא משמעותה להמציא.
"יוסף 'הביא'. הוא הפקיע מרשותו של אדם והביא את דבריו או מעשיו לאחר - וזו רכילות. כעבור עשרים שנה, כשיוסף פוגש את אחיו במצרים, הם אינם מכירים אותו, בעיקר מאחר שהוא מבקש להיות מישהו אחר. הטקסט כמעט יוצא מכליו כדי לתאר את יוסף כמי שמבקש להיוולד מחדש. הוא מכסה על עברו, מחליף את שמו, לא יוצר קשר עם אביו. הוא לא רוצה לחשוף את עצמו. כשהוא פוגש את אחיו הוא מאשים אותם בריגול. למה דווקא ריגול? כי הוא קולט אותם כמי שבאו לחשוף את ערוותו, לחשוף את מי שהוא באמת. במקרה שלו דווקא הריגול שלהם מאפשר לו לחזור אל עצמו, כי אדם אינו יכול להתנכר לעברו. בין שני הסיפורים האלה קיימת סימטריה של מידה כנגד מידה. כנגד הרכילות-ריגול שלו, שביקש לחשוף את סודות אחיו, יש את הריגול לכאורה של אחיו שחושף לבסוף את סודו של יוסף".
במקרה של יוסף כולם נופלים איש על צוואר אחיו והסיפור נגמר בחיבוקים ונשיקות, אבל יש פעמים שהרכילות מביאה איתה תוצאות הרות אסון.
"לאינפורמציה שאתה מעביר יכולות להיות תוצאות איומות", מבהירה שפירא, "דוגמא לכך אנחנו מוצאים בסיפור על דואג האדומי, שמספר לשאול על כך שהכהן אחימלך עזר לדוד לברוח מפניו, מה שמוביל בסופו של דבר להריגתם של 85 כהנים. לפני כן יש לנו את הסיפור על מרים שדיברה לפני משה על אשתו, והתוצאות היו מידיות ונוראיות, והיא נענשה בצרעת. יש דיעות שונות מה היא אמרה, והפירושים עוסקים בסיפורים עסיסיים - החל מאימפוטנציה ועד יהירות. התוצאות האיומות של הרכילות מודגשות גם בסיפור שמגיע מיד אחרי סיפור מרים, סיפור המרגלים, שמוציאים את דיבת הארץ, מה שהוביל בסופו של דבר לכך שדור שלם לא יוכל להכנס לארץ".
החשוד המיידי: כולם
כפי שניתן לראות מסיפורם של מרים ויוסף המקרא אינו חוסך שבטו גם מהדמויות החביבות עליו. הרכילות משמשת כלי בידי כולם. בשל כך במקומות אחדים מעודד אותנו המקרא להיות פרנואידים. שפירא מזכירה את הפסוק מירמיהו: "איש מרעהו השמרו, ועל כל אח אל תבטחו, כי כל אח עקב יעקב וכל רע רכיל יהלוך".
החוקרת סבירה כי "על-פי ירמיהו אפשר כמעט להגיד שיש משהו מובנה בתוכנו כבני אדם. הרכילות הזו היא משהו אנושי. בפסוק הזה יש קונוטציה יוצאת מן הכלל לסיפור יעקב ועשו. יעקב גנב את דעתו של עשו.
לפי הפסוק הוא נקרא יעקב לא כי אחז בעקב אחיו, אלא כי הוא הוליך אותו שולל. עקוב פה הכוונה לעוקבה, להתפתלות. התיקון של ישראל הוא בהפעלת שליטה ואיפוק ובהפיכת העקוב למישור"
מהדוגמאות שהבאת עולה כי הימנעות מרכילות הוא לעיתים צורך שנועד להגן על החברה.
"זה חיוני לקיום תקין של חברה, מאחר שהחשיפה של האחר, גם אם לא התכוונתי להרע - יש בזה רעה. ודבר נוסף, שאם אדם יוצא מנקודת מוצא של אהבה, לא היה צורך ברכילות. הרכילות באה ממקום של היעדר אמפטיה, של תחרות. אני רוצה לסלק אותו ולכן אני חושף אותו בערוותו ומגלה את סודו. חשוב לשמור על חירותו של הפרט והאינטימיות שלו. אם אנחנו נאהב את הזולת, לא נלך רכיל".