המחיר יוזל? תחרות בשוק חלקי החילוף
נוהל חדש לייבוא חלפים נכנס לתוקף ויוביל כנראה לתחרות, כמו-גם להורדת מחיר החלקים. חברות הביטוח יהיו נהנות עיקריות, אך לפי הערכות הן אינן עומדות להוזיל את תעריפי הביטוח
שוק חלקי החילוף לרכב נפתח השבוע לתחרות, בעקבות הפעלת נוהל חדש לייבוא חלקי חילוף תחליפיים לרכב (בעיקר חלקי מרכב), שגובש על-ידי משרד התחבורה. ההערכה היא שפתיחת השוק לתחרות תביא להוזלה במחירי חלפים שאינם בפיקוח. כתוצאה מכך עשויים גם מחירי חלפים מקוריים - שמחירם גבוה בעשרות אחוזים - לרדת באופן משמעותי.
היסטוריה של עימות:
- "בטלו הקלות על יבוא חלפים לא מקוריים"
ואם חשבתם שהנהנים העיקריים הם אתם, טעות בידכם. מהתחרות הזו ירוויחו בעיקר חברות הביטוח, הצרכניות העיקריות של חלקי מרכב לרכב עבור מבוטחים שרכבם נפגע בתאונות. תיאורטית אמורה ההוזלה להשפיע על פוליסות הביטוח, אלא שלפי הערכות הן לא יוזלו.
נוהל יבוא החלפים החדש הושג לאחר מאבק בין יבואני החלפים התחליפיים למשרד התחבורה, שפירסם תחילה נוהל (07/07) דרקוני, בו נדרשו יבואני חלפים לעמוד בקריטריונים מחמירים מאוד, שהיו מונעים כמעט לחלוטין את הייבוא המקביל. פניית יבואני החלפים לבג"ץ הובילה לשינויים מהותיים בנוהל, במסגרת הסכם פשרה בין היבואנים ומשרד התחבורה. שינויים אלה אושרו על-ידי ועדת הכלכלה, ונכנסו לתוקף ב-15 באוקטובר.
יבואני הרכב טוענים כי הנוהל החדש יאפשר להכניס לארץ חלפים לא בטיחותיים, אך במשרד התחבורה אומרים כי הסכימו לפשרה, לאחר שהוכח כי אין תקינה אירופית לחלקי מרכב תחליפיים לרכב. עם זאת, כדי לפקח על איכות החלפים ולוודא שחלקי המרכב המיובאים יהיו ברמה גבוהה, המליץ משרד התחבורה לקבוע קריטריונים מקצועיים לנושא.