רבנים נגד סער: "סכנה קיומית לעצמאות החינוך"
בכנס חירום שנערך בבית הרב שטיינמן, הזהירו מנהיגי הציבור החרדי את מנהלי המוסדות ברחבי הארץ מפני פיקוח על תכני הלימוד והגדירו אותו "סכנה קיומית". הרבנים הורו שלא לשתף פעולה עם משרד החינוך, גם במחיר פגיעה בתקציבים
רבנים ואדמו"רים בכירים בציבור החרדי קיימו אמש (יום א') כינוס חירום נגד שר החינוך גדעון סער, שלטענתם מנסה לכפות על מוסדות הלימוד במגזר את תכנית הליבה של משרדו. הם קראו למנהלים להתנגד לכל מהלך שאינו מוסכם על ההנהגה הרבנית, גם במחיר שלילת תקציבים, והורו לנציגים בכנסת לטרפד כל התערבות ממשלתית בנושא.
בכינוס, שנערך בבית הרב אהרון לייב שטיינמן, ממנהיגי הציבור החרדי-ליטאי, השתתפו - בין היתר – האדמו"ר מבעלז, הרב חיים קנייבסקי, הרב ישראל הגר מויז'ניץ (בן האדמו"ר וממלא מקומו), האדמו"ר מצאנז ונציג מטעם הרב יוסף שלום אלישיב. עוד במשתתפים: הח"כים משה גפני, מאיר פרוש, מנחם אליעזר מוזס ואורי מקלב מיהדות התורה, ועשרות מחנכים ומנהלי מוסדות מרחבי הארץ.
הרבנים הזהירו מפני גזירות בנושא תכני הלימוד ופיקוח, והגדירו אותן "סכנה קיומית לעצמאות החינוך, טהרתו וקדושתו". הם הביעו את הערכתם למנהלים המתקשים לקיים את המוסדות בשל הירידה בהיקף התרומות מחו"ל בזמן המשבר הכלכלי, וטענו כי הפיתוי לשתף פעולה עם משרד החינוך כדי לא לאבד מהתקציב הממשלתי הוא "ניסיון" שעליהם לעמוד בו.
"'אל תגעו במשיחי' – אלה תינוקות של בית רבן", קבעו הרבנים ביחס לפסוק מספר תהלים המזהיר מפני התערבות של חול בענייני קדושה. עוד נכתב: "סוד קיום כלל ישראל (הוא) על ידי החינוך בדרך התורה על טהרת הקודש, כפי שקיבלנו מאבותינו מהר סיני"... חיזקו ונתחזקה לעמוד בעוז לא לתת יד למעל הזה וה' יהיה בעזרנו".
ההחלטות שהתקבלו בכינוס והוקראו בסיומו מן הכתב:
א. סדרי הלימוד במוסדות הת"תים (תלמודי תורה) הינם בנפשנו.
ב. רק לגדולי ישראל הסמכות לקבוע את סדרי החינוך בתלמודי התורה ובכל מוסדות החינוך.
ג. חלילה למנהלי הת"תים להסכים לכל שינוי במתכונת הלימודים וסדריהם כאשר היה נהוג.
ד. וכן שמנהלי הת"תים לא יתנו ידיהם להסכים לכל פיקוח חיצוני על סדרי הלימודים ותכניהם והסכמת המחנכים וכל דבר שיפגע בעצמאות החינוך הטהור המופקד בידם.
ה. על נציגי הציבור לפעול בכל כוחם כנגד הפרצות בשדה החינוך ולהעביר לראשי השלטון את דבר היהדות הנאמנה המלוכדת בנחישות לעמוד על משמר עצמאות החינוך.