חוות דעת 'יהודית': שעון חורף – מתחילת אוקטובר
בעקבות הדיון הציבורי ביקשו חברי כנסת חוות דעת בנושא מרבני צהר. הרבנים הבהירו: לא מדובר בעניין הלכתי "אלא בשיקולי נוחות", ובכל מקרה ניתן להנהיג שעון קיץ עד אוקטובר
ארגון צהר גיבש חוות דעת רבנית ולפיה ניתן להנהיג את שעון הקיץ בישראל עד לסוף השבוע הראשון של חודש אוקטובר. לדעת מחבריו, הארכה זו של תקופת השעון מתחשבת הן בצרכי הציבור הכללי, בהוספת שעות אור, והן באלה של הדתיים, בכך שהיא מאפשרת להם להניח תפילין ולהתפלל שחרית לפני תחילת יום העבודה.
בשבועות האחרונים, בעקבות הדיון הציבורי שהתעורר סביב שעון הקיץ, ולאחר שההקפדה להחליף את השעון לפני יום כיפור הפכה את העניין לדתי, ביקשו כמה חברי כנסת מסיעות שונות חוו דעת בנושא. הרב אוריאל גנזל, המעמיד לח"כים את שירות הייעוץ "צהר לחקיקה", קבע: קיצור הצום בשעה הוא שיקול של נוחות גרידא, ואילו התפילה – שיקול דתי.
בפתח נייר העמדה שהוגש באחרונה למבקשים הזמנים הובהר כי בכל מקרה אין מדובר בעניין הלכתי מובהק. ההסבר: "הזמנים המתאימים לקיום מצוות שונות נקבעים על פי המציאות של אור וחושך - זריחת השמש ושקיעתה - ולא על פי השעון המוסכם. נמצא שאין להפעלת שעון הקיץ השלכה הלכתית ישירה, ולפיכך השאלה אם להפעיל שעון קיץ בתקופת החגים אינה צריכה להיבחן על פי גדרי ההלכה".
עוד בדברי ההקדמה טוען הרב גנזל כי החלפת השעון משפיעה על אורחות החיים במכלול תחומים כשעות עבודה, נהיגה ושימוש בחשמל, וכי על הכנסת והממשלה לאזן בין האינטרסים השונים של אזרחי המדינה. לדבריו יש לקחת בחשבון שיקולים שונים - בטיחותיים, כלכליים וחברתיים וכן את רווחת האזרחים.
אף שיום הכיפורים הוא היום הקדוש בשנה ולמרות החשיבות שמייחסים לו חלקים גדולים בציבור הישראלי, בצהר סבורים כי הפעלת שעון חורף בימים שלפניו אינה עניין הלכתי אלא "שיקול של נוחות". לשיטתם, יש לקחת בחשבון שיקולים המשפיעים על פרקי זמן ארוכים ולא כאלה המתייחסים ליום אחד בלבד.
"דומה שהשיקול המשמעותי העיקרי הוא האפשרות של אדם דתי להגיע לעבודה בשעה סבירה, לאחר שהתפלל והניח תפילין כהלכה", קובע גנזל, "על מנת לממש אינטרס זה, יש לדאוג ששעת הזריחה לא תהיה מאוחרת מהשעה 6:30, כך שהמועד המוקדם ביותר להנחת תפילין הוא 5:40 לערך".
אם הזריחה היא עד לשעה שנקבו בצהר, ההשערה היא שהדתי הממוצע יסיים את תפילתו לכל המאוחר בשעה 7:00 וכך יוכל להתחיל את יום העבודה לאחריה. לנייר העמדה צורפה טבלה ובה פירוט זמני הזריחה בחודשים ספטמבר-דצמבר וסוכם כי "באופן מעשי, התחשבות בצורך זה מאפשרת הפעלת שעון קיץ עד השבוע הראשון של חודש אוקטובר".
ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי), אחד ממבקשי חוות הדעת, אמר ל-ynet כי בימים אלה הוא מגבש הצעת חוק המתחשבת בשיקולים אלה, ולצורך כך ינסה לגייס תמיכה בסיעות השונות.
אילוסטרציה
צילום: יהונתן צור
מומלצים