הדלק לא יזרום יותר דרך שמורת הטבע בנגב
לבקשת רשות הטבע והגנים, חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) תפסיק להזרים דלק סילוני בצינור שעובר דרך נווה המדבר עין זיק בשמורת צינים בנגב, ותניח קו חלופי באזור אחר. הצינור הישן ינוקה וייאטם כדי שמזהמים לא יפגעו בטבע הרגיש
לא לוקחים סיכון עם הטבע: חברת קצא"א (קו צינור אילת-אשקלון) תפסיק את פעילותו של צינור הדלק הסילוני שעובר כיום בשמורת הטבע מצוק צינים בנגב, כדי למנוע פגיעה בטבע - כך נודע ל-ynet.
ההחלטה התקבלה לאחרונה, לאחר שבמשך שלוש שנים ביקשה רשות הטבע והגנים לטפל בצינור בטענה שהוא אינו מתוחזק היטב ודליפות ממנו פוגעות בטבע הרגיש באזור. "מדובר בנווה מדבר - מקום מאוד רגיש וחשוב מבחינה אקולוגית, והצינור הזה היה כמו פצצת זמן מבחינתנו", הסביר ל-ynet מנהל מחוז דרום ברשות, גלעד גבאי. "ההחלטה של קצא"א היא בשורה חשובה מאוד".
קצא"א מפעילה שלושה קווים נפרדים לנפט גולמי, וקו נוסף המשמש להעברת תזקיקי נפט – בהם דלק סילוני - המשמשים את בסיסי חיל האוויר בנגב. צינור זה (המכונה קו 16 – י.ד) הוקם בשנות ה-60 ועובר במרכזו של מעיין עין זיק, בשמורת מצוק צינים הסמוכה לשדה בוקר. תוואי הצינור עובר בחלקו על פני השטח ובחלקו מתחת לקרקע.
טבע רגיש. עין זיק בשמורת צינים (צילום: עמרם צברי, רשות הטבע והגנים)
"קיבלנו את הצינור הזה כעובדה מוגמרת בשטח; הוא נמצא פה עשרות שנים, אבל צריך להבין שמדובר באזור עם צמחיה ייחודית, שמהווה בית גידול חשוב ומרכזי למגוון עצום של בעלי חיים", הדגיש גבאי.
לאחר כמה פגישות שקיימו אנשי רשות הטבע והגנים עם הנהלת קצא"א החליטו בחברה להיעתר לבקשת גורמי שמירת הטבע ולהסיט את תוואי הזרמת הדלק לאזור אחר. לשם כך היא תפסיק את הזרמת הדלק בצינור. במקום הצינור הנוכחי תניח קצא"א צינור חלופי בקטע שאורכו כ-5 ק"מ ועלות הקמתו כ-5 מיליוני שקלים.
בהמשך יוצאו חלקים של הצינור מהאזור הרגיש וקצא"א תאטום אותו כך שגם החלקים התת קרקעיים שיישארו בשטח לא יכילו שאריות של מזהמים. "קצא"א רואה עצמה מחויבת לסביבה ולחברה באזורים בהם היא פועלת", נמסר מהחברה.
ברשות הטבע והגנים אמרו כי יעקבו אחר ביצוע העבודות ויבצעו בדיקות אקולוגיות ובדיקות של מאגרי המים באזור כדי לוודא שאופי העבודות בשטח לא גורם לפגיעה נוספת בטבע. "לא בטוח שנוציא את כל הצינור, ככל הנראה רק חלקים ממנו", הבהיר גבאי.