הצעד הבא: שתילת מוצרים באלבומי הפייסבוק שלכם
בכיר במוזילה מזהיר מפני הצעד הבא בטכנולוגיית הפרסום המקוון: שתילת תמונות של מוצרים ומותגים באלבומי התמונות שלכם ברשת החברתית, כדי ליצור זכרונות כוזבים. האם זה יגרום לכם לקנות יותר קוקה-קולה?
שתילת זכרונות מזוייפים
"שינוי תמונות בפייסבוק, שיכללו פרסומת מובנית, ייצור זכרונות כוזבים", אמר רסקין בכנס באוניברסיטת מישיגן. "יהיו לנו זכרונות של דברים שלא עשינו, עם מוצרים שלא השתמשנו בהם. פעולותינו בעבר מצביעות על החלטותינו בעתיד. פעולות אלו עוברות פתאום לידי אנשים שרוצים להרוויח מאיתנו כסף וזה מפחיד אותי מאוד".
הטכנולוגיה החדשה תתבסס, ככל הנראה, על מיקומים מוגדרים מראש לפרסומת בתמונה (Product Placement), בתוספת כלי שידע לשתול את התוכן השיווקי הנכון כך שיבלוט במידה הנכונה. בפייסבוק יש מיליונים רבים של תמונות שונות ואלגוריתם שמסוגל להתייחס לכל האלמנטים בכל תמונה ולשתול בה פרסומת הולמת נשמע כמו פריצת דרך טכנולוגית. רסקין הציג נתוני מספר מחקרים שהראו שלשתול זכרונות מוטים או כוזבים אינה פעולה מורכבת כפי שמציגים סרטי מדע בדיוני כמו "זיכרון גורלי" ואחרים. איך זה מתבצע? באמצעות חשיפת הגולשים לטקסטים ותמונות שחוזרים על עצמם בהקשר הנכון.
האם תשימו לב לשטיפת המוח?
לפייסבוק מוניטין עשיר של סחר במידע של משתמשיה, ועל אף פישוט עמודי הגדרת הפרטיות עדיין קיימת זליגה של מידע אישי מהפרופילים שלכם אל המפרסם. האינטרס ברור: פייסבוק ניזונה ממידע אישי.
בעידן הפרסום המקוון, פייסבוק היא שדה ענק, בו צריכים המפרסמים לבחור את הדרך הנכונה לקטוף את הצרכן. יתכן שהחדרת פרסומות לאלבומי התמונות שלנו היא הדרך המתקדמת ביותר לעשות זאת עד כה. ככל הנראה שרגולטורים ומשתמשים יתנגדו לכך בתקיפות – אם בכלל נשים לב לשינוי שעשה המפרסם לאלבומים שלנו. פייסבוק, גוגל וחברות אחרות ביצעו שלל מהלכים כדי למכור יותר פרסומות, כשפרטיות המשתמשים או זכותם על המידע שהעלו לרשת לא מדירים שינה מעיני החברות. להערכתנו, בפייסבוק סופרים את הימים להשקתו של כלי כזה, ומתענגים על הרווחים שהוא עשוי להביא. אם כמובן, הוא יעבוד.
יש שטוענים שהפרסום המקוון הוא בועה שסופה להתפוצץ - שהצרכן לא מקליק על כל באנר שאמור להתאים לו, ושגם אם הקליק, זה עדיין לא מצביע שהוא מתכוון לקנות. לפי הטענות האלו, הקשר בין שיעור החשיפה של באנר לבין מספר הרכישות בפועל הוא פחות ישיר משנהוג לחשוב. יתכן שהצרכן הוא נבון יותר ממה שסבור המפרסם, ולפיכך, אדם לא יחשוק במותג אחד על פני אחר רק כי בתמונה מהחתונה שלו יש בקבוק קולה שלא היה שם קודם.