בק טו בייסיק
אחרי שמונה שנות שתיקה, להקת הניינטיז "אייס אוף בייס" חוזרת, ובגדול. בראיון מיוחד עם מייסד הלהקה אולף אקברג, הוא חושף למה עזבו החברות המקוריות, מוחמא מהמחווה של ליידי גאגא ונזכר בביקור בישראל: "זה היה לילה קשה"
כשמשוחחים בטלפון עם שבדי, אי אפשר להתחיל בלי כמה מילים על מזג האוויר. כן, כשבתל-אביב 30 מעלות בצל, באמצע אוקטובר, עוד לפני שמגיעים לשיחה - אפילו עם אמן שלא דיבר עם התקשורת זמן ממושך מאוד, ובטח זו הישראלית - ואפילו לפני ששואלים לשלומו, אין אלא להתקנא באולף אקברג, חבר להקת "אייס אוף בייס" הוותיקה, על תשע המעלות (בָּיום) בהן הוא חי נכון לעכשיו, אי שם בשטוקהולם. "אני זוכר כמה חם אצלכם", הוא משחזר מביקור הלהקה בישראל לקראת הופעותיה ב"רוקדים עצמאות" ב-1994.
מה שאקברג לא משחזר, או יותר נכון מסרב לשחזר, זו כל התייחסות לגבי עברו האפל. כן, אנחנו יודעים שגם אתם יודעים שבימיה הגדולים של "אייס אוף בייס" דובר לא מעט על עברו בתנועת נוער בעלת מאפיינים ניאו-נאציים. כבר מתחילת הקריירה שלו בלהקה, סירב אקברג, אחד ממנהיגיה, לספק התייחסויות לנושא. "זה עניין ששייך לעבר, ספר שנסגר ב-1987, למדתי את הלקח מאז ואני אדם אחר היום". זהו המשפט הלקוני היחיד שהוא מוכן לומר בנוגע לכך.
ולעניין לשמו התכנסנו: שמונה שנים עברו מאז שמענו בפעם האחרונה על הלהקה השבדית. אחרי הצלחה אדירה בשנות ה-90, שהביאה אותה לראש מצעדי הלהיטים באירופה ואפילו לכמה פסגות במצעדים באסיה, ארצות הברית ודרום אמריקה, נדמה שאחד מההרכבי הפופ הגדולים של העשור הקודם פשוט נעלם ממפת המוזיקה, עד עתה.
את האשמים בשתיקה הארוכה אין לחפש מחוץ ללהקה; זה לא בגלל הסגנון המוזיקלי שהשתנה, או תרבות צריכת המוזיקה שעברה תהפוכות. לפי אקברג, היה זה הגורם האנושי, עייפות החומר אם תרצו, שהכריעה את גורלה של "אייס אוף בייס" בגלגול המקורי שלה. "הפרק הראשון בחיי הלהקה הגיע כי היינו צריכים להתנתק האחד מהשני. כל הרביעייה היתה מאוד מגובשת ועבדנו טוב ביחד במשך תקופה ארוכה, אבל בסוף הגענו למצב שהיינו חייבים נתק. תבין, הלחצים שהופעלו עלינו והעבודה בכלל בשנות ה-90 היו קשים מאוד".
אייס אוף בייס גירסת 2010 (צילום: Niclas Brunzel Soderberg)
את הלהקה הקים אקברג בשנת 1993 עם ג'ונאס ברגרן ואחיותיו של ג'ונאס, מלין וג'ני. אבל מסתבר שלא הכל נשאר במשפחה. "מלין רצתה לעזוב הרבה שנים לפני שעשתה את זה בפועל", הוא מגלה, "כבר ב-1995 היא לא רצתה להמשיך, ולמרות זאת נשארה בלהקה. היא בכלל לא אהבה את כל עניין ההופעות, הפרסום והיציאה החוצה אל הקהל. מבחינתה היא היתה יכולה להיתקע כל היום באולפן ולשיר שירים. המצב הזה הלך והידרדר עד לכך שב-2002 הוצאנו אלבום שלמרות הופעתה על עטיפתו, היא כמעט ולא השתתפה בו.
"המקרה של ג'ני היה שונה. היא הקימה משפחה ורצתה פשוט להתמקד בחיי המשפחה. הצענו לה לקחת חלק בקאמבק שלנו אבל היא בחרה שלא. היום היא מקדמת קריירת סולו בקצב שלה, וכאמא אני יכול להבין שזה נוח לה יותר".
ההרכב המקורי בתמונה מ-1998: ג'ונאס, ג'ני, אולף ומלין. מהפכים בלהקה
אחרי שהלהקה התפרקה, מספר אקברג "עבדתי על מוזיקה לתוכניות טלוויזיה, לפרסומות ולתעשיית הסלולר". במהלך העבודה על המוזיקה לטלוויזיה, כשהוא בשנות ה-30 המאוחרות לחייו, התאהב אקברג במדיום, ועם השנים מצא עצמו אפילו שופט ב"איידול", הגרסה השבדית של "אמריקן איידול", וגם במספר תוכניות ריאליטי נוספות ללא כל הקשר מוזיקלי, אותן גם הפיק.
לא להפוך אודישן לקרקס
החזרה של "אייס אוף בייס" לעבודה משותפת, נולדה לראשונה ב-2006, אז התאחדו חברי הלהקה המקורית לכמה הופעות ברחבי אירופה, כשהגדולה שבהן התקיימה באנטוורפן שבבלגיה. "לא דמיינתי שעדיין תהיה התעניינות כל כך גדולה במוזיקה שלנו, גם אחרי כל הזמן שעבר מאז הלהיטים הגדולים", הוא מספר ונזכר בקהל של עשרות אלפים שפקדו את הופעותיהם. עם זאת, בגלל הפרידה הקודמת, הארבעה חששו להתאחד באופן רשמי ולהמאיס את עצמם שוב זה על זו.
קלרה הגמן, ברגרן, אקברג וג'וליה וויליאמסון. תחליף לאחיות
ועכשיו זה קורה. אחרי שלוש שנים של עבודה, 50 שירים שכתבו אולף וג'ונאס ו-13 שנכנסו בסך הכל לאלבום החדש, יוצא "The Golden Ratio", אלבום החזרה של "אייס אוף בייס" לעניינים. במסגרת החזרה הזו, גויסו שתי צעירות מחליפות לג'ני ומלין.
הרבה זמן עבור אלבום פופ.
"ידענו שאם זה לא יהיה הכי טוב שרק נוכל לעשות, אפשר לוותר מראש על הקאמבק. היינו מאוד קפדנים, יותר מבעבר. אחד האתגרים הגדולים היה להבין ולהגדיר מחדש מה זה אייס אוף בייס של 2010 ואיך זה צריך להישמע. אני חושב שהשילוב לבסוף יצא טוב, אני מרוצה ממנו. השיוף הסופי של ההפקה היה אחד החלקים הקשים באמת".
אחת הזמרות החדשות שלכם היא קלרה הגמן, שהיכרת במסגרת תפקידך כשופט בריאליטי המוזיקלית.
"נכון, אבל היא לא הגיעה לשלבים המתקדמים של התחרות. היה לי חשוב לקחת מישהי מוכשרת, אבל כזו שלא היתה מהבולטות שבתחרות. הפרויקט הזה, מבחינתי, הוא לא חד פעמי. רצינו להחיות את הלהקה ולהקים אותה מחדש, אז לא רצינו להפוך את הבחירה לתוכנית ריאליטי, הקרקס התקשורתי נראה לי מיותר. עשינו אודישנים לזמרים - בלי שהם יידעו באיזו להקה מדובר. היא הופתעה לגלות שמדובר ב'אייס אוף בייס'", הוא צוחק.
כבוד מליידי גאגא
עוד לפני צאת האלבום החדש, אם מישהו היה צריך תזכורת לצלילי הלהקה של פעם והוכחה להיותם עדכניים גם ב-2010, קיבלנו אותה בדמותו של "אלחנדרו", הלהיט הענק של ליידי גאגא, שמבוסס באופן די ברור על הסאונד של אייס אוף בייס משנות ה-90. "היה לי ברור מהרגע הראשון שהפזמון של 'אלחנדרו' נלקח, כמעט אחד לאחד, מהגירסה שלנו ל-'Don't Turn Around'. בנוסף גם ההפקה והתחושה כולה בשיר הזה היתה אייס-אוף-בייסית".
הופתעת מהשיר?
"ממש לא, המפיק של גאגא, רד וואן, הוא בחור שבדי מגניב שיצא לי להכיר במשך השנים, ולכן אגב גם ברור מה בדיוק קרה כאן ומאיפה הוא שאב את ההשראה. הוא מעולם לא הכחיש את זה".
הוחמאת, או שהרגשת שהוא גנב לך מתחת לידיים את הצליל שלך?
"זה היה מחמיא מאוד, כי הוא לא סתם לקח את הצלילים, אלא הצליח להפיק מהם להיט ענק, מדהים ביופיו ומצליח מאוד עם ליידי גאגא הנהדרת. השיר שלו משלב את הצלילים של אז עם נגיעות עכשוויות. זה פשוט מדהים. אני מאוד גאה ולכבוד הוא לי שהיא הקליטה את השיר. זה ענק".
מה אתה זוכר מהביקור שלכם במסגרת אירועי "רוקדים עצמאות" בישראל?
"מתי זה היה? 1994 או 1995? אני זוכר ארבע או חמש הופעות ברצף בתל אביב, בחיפה ובעוד מקומות. אה, זה היה 1994, נזכרתי. אוי, זה היה לילה קשה. מהנה אבל קשה. המופע האחרון שלנו החל בשמונה בבוקר או משהו כזה. האמת שאם כבר הזכרת את זה, אנחנו רוצים לחזור ומקווים שזה יקרה בעתיד הקרוב. אני די משוכנע שנצא לסיבוב הופעות בעקבות האלבום הזה, ודי בטוח שגם נגיע לישראל".
בואו להיות חברים של פופאיי בפייסבוק!