מדחיקים אבל פחות: תערוכת היטלר בברלין
התערוכה "היטלר והגרמנים, מדינה ופשע" התמקדה לראשונה בקשר בין הצורר הנאצי לעם שתמך בו - והפכה ללהיט. האם השכחה הקולקטיבית של גרמנים רבים, שרואים בהיטלר "מכשף" ובעצמם קורבן, מתחלפת בעקבות היעלמות הדור שהלך אחריו?
יש סוד ידוע בתעשיית העיתונות הגרמנית: בכל פעם שאדולף היטלר מופיע על השער, המכירות קופצות. זו הסיבה שהשבועונים במדינה דואגים להציב על השער תמונה או איור של המנהיג הנאצי מדי כמה חודשים - גם אם הכתבה עוסקת במרלן דיטריך, או ביומניו של ווינסטון צ'רצ'יל. כעת הגיע "אפקט היטלר" לעולם המוזיאונים.
תערוכה חדשה במוזיאון הגרמני להיסטוריה מתמקדת בראשונה בדמותו של המנהיג הנאצי, בפולחן האישיות סביבו ובקשר ההדדי שנוצר בין הפיהרר לבין העם הגרמני. התערוכה - "היטלר והגרמנים, מדינה ופשע" - נפתחה לציבור לפני כשבועיים, והפכה מיד ללהיט בקרב הקהל.
אלפי מבקרים מדי יום, תורים ארוכים שנמשכים יותר משעתיים וכיסוי נרחב בכלי התקשורת אפיינו את ימיה הראשונים של התערוכה, שהוכרזה כראשונה העוסקת בנושא העדין של השותפות ויחסי הגומלין בין העם הגרמני למנהיג הנאצי.
כבר לא רוצים להדחיק. תערוכת היטלר (צילום: AFP)
למבקר הישראלי, עצם העובדה כי זו הפעם הראשונה שהיטלר והעם הגרמני כרוכים זה בזה בתערוכה פומבית - היא אולי המפתיעה מכל. הרי תמונות של אסיפות הענק של תומכי הנאצים, ההמונים המצדיעים במועל יד ברחובות, מידע על הרבבות שלקחו חלק בהשמדה שיטתית של העם היהודי - הם חלק מתפיסת "הרייך השלישי" בישראל.
אבל לחלק גדול מהגרמנים, שכבר יותר מ-65 שנה מתכסים מדי לילה בשמיכה עבה של שכחה קולקטיבית כדי לישון בשקט, יש תפיסה אחרת. זו התפיסה שהיטלר היה "מכשף" שבא מבחוץ - עם מבטא מוזר ותנועות פומפוזיות - שכישף את העם הגרמני לנהות אחריו בשלל לחשים אנטישמיים ופשיסטיים. אחרי שהיטלר מת, הכישוף הוסר. כל חברה, אחרי הכל, מעדיפה להיות קורבן של הרשע מאשר התגלמות שלו. בעבור אלו, אומרים מנהלי המוזיאון, הוקמה התערוכה.
"האשמה עדיין מתחת לפני השטח"
תור ארוך, שנשמר בקפדנות על ידי כל העומדים בו, השתרך בכניסה לקומה התת-קרקעית של המוזיאון. צעיר גרמני סיפר כי זו הפעם השלישית שהוא מנסה להיכנס לתערוכה. הוא ויתר בפעמיים הקודמות כשסדרנים עברו ואמרו כי זמן ההמתנה הוא מעל שעה וחצי. הוא הגיע עם פתיחת השערים, ב-10:00, אבל עדיין
נאלץ להמתין. "אני לא חושב שהעניין הוא שהעם הגרמני עדיין מהופנט על ידי היטלר", אמר ל-ynet, "זו יותר סקרנות היסטורית".
בכניסה לתערוכה מוצגת תמונה גדולה בשחור-לבן: המוני גרמנים מפגינים בכיכר במינכן, כמה שבועות אחרי פתיחת מלחמת העולם הראשונה. דמות אחת מתוך הקהל מוארת ומבודדת על ידי אוצרי התערוכה: זהו אדולף היטלר כאיש צעיר, מריע ללאומנים. התמונה, שהופצה על ידי המפלגה הנאצית לפני הבחירות ב-1932, נועדה להראות את היטלר כחלק מהעם הגרמני. בשבועות האחרונים התגלה כי היא ככל הנראה זויפה. כמוה, כל יחסי היטלר והעם הגרמני נעים על המישור שבין אמת לבדיה מתוכננת היטב.
פולחן האישיות. מגוון פסלי הצורר הנאצי (צילום: AFP)
מבקרים רבים התגודדו מסביב לכל פריט היסטורי שהוצג בתערוכה, וישנם רבים: קסדת-קרב שעליה צלב קרס, עגלת חלוקת עיתונים של היומון הנאצי הנפוץ, מכשירי הרדיו שהשלטון הנאצי מכר בהנחה כדי להפיץ את תעמולתו, פסלי ראש של היטלר עשויים משלל סגסוגות. אלה המוצגים המראים את היד המכוונת מצד השלטון הנאצי, את התעמולה.
יש גם מוצגים אחרים, שמראים את האהדה שזרמה בתגובה מהעם: מכתבי הערצה של ילדים גרמנים לפיהרר, שטיח קיר רקום של תושבי כפר קטן בתורינגיה ש"אימצו את הנאציזם לכנסייה שלהם", ורקמו צלבי קרס וחיילים גרמנים. ביניהם, כשילוב של השניים, יש שלט רחוב גדול שמכריז: "בעיר שלנו יהודים אינם רצויים".
"אני חושבת שטוב עושה המוזיאון שהוא מציג את התערוכה הזאת", אמרה נלקה, הולנדית החיה בברלין. "אני מרגישה שהגרמנים צריכים את זה, במיוחד עכשיו, כי האשמה שהם חשים עדיין נמצאת ברובה מתחת לפני השטח, האשמה שהסבים והסבתות שלהם - או ההורים שלהם - היו חלק מהנאציזם. אולי דרך תערוכות כאלה הם יוכלו להתמודד עם זה".
הדור הנאצי הולך ונכחד
ייתכן כי זה אכן לא מקרי שהמעורבות העמוקה של החברה הגרמנית בשלטון הנאצי מתחילה להתקבל רק כעת כמוסכמה חברתית במדינה. התקופה הנוכחית היא זו שבה הדור שהיה מעורב בעצמו בפשעי השואה הולך ונכחד. בתוך מספר שנים, אלה שתמכו וסייעו ורצחו בשם הרייך השלישי לא יישארו יותר בחיים. ואז, החברה הגרמנית תוכל להתבונן באובייקטיביות רבה יותר על עברה.יותר אובייקטיבים? מבקרים בתערוכה (צילום: רויטרס)
לא רחוק מהמוזיאון הגרמני להיסטוריה נחנכה לפני כשנה תערוכה אחרת, קבועה: "טופוגרפיה של טרור". התערוכה הוקמה על חורבות מה שהיה הבניין המרכזי של ה"גסטפו". בחלקיה האחרונים מוצגים סיפוריהם של כמה מבכירי תעשיית ההשמדה הנאצית.
אחד מהם, שהיה בין השאר מפקד האיינזצגרופן של האס-אס באסטוניה, האחראי לרצח עשרות אלפי יהודים, הוא מרטין זאנדברגר. תמונתו מוצגת שם בשחור-לבן, כמו כמעט כל התמונות בתצוגה החדשה על אודות היטלר. זאנדברגר
נתפס אחרי המלחמה, נשפט ובנימוקים שונים נכלא לשנים ספורות בלבד. הוא חי את רוב חייו כאדם חופשי, ומת רק לפני חצי שנה, בבית אבות ליד מינכן.
יש שיגידו כי העובדה שהגרמנים מרותקים לדמותו של היטלר ומתעסקים בה ללא הרף משרתת צורך חבוי - לעסוק הרבה פחות בנאצים אחרים בני עמם. נאצים כמו זאנדברגר.