שתף קטע נבחר

 

התרסקות "טיסת החוויה": הטייסת שנהרגה נתבעת

ההורים של אבירם ואיתי פסטרנק, שנהרגו בהתרסקות המטוס הקל בשרון, טוענים כי מצב התעופה בישראל עגום. הם תבעו את המכון לרפואה משפטית וגם את הטייסת שנהרגה בתאונה

שנתיים אחרי התרסקות המטוס הקל בשרון, בו נהרגו האחים איתי (25) ואבירם (32) פסטרנק מחדרה, הטייסת אליאב ארבל (30) מכרמי יוסף ומנחם בן זכריה, בן 33 מנתניה - הגישו היום (ה') ההורים ששכלו את שני בניהם בתאונה תביעת פיצויים בגובה מיליוני שקלים נגד מדינת ישראל, רשות שדות התעופה, הטייסת שהטיסה את המטוס וגם את המרכז הלאומי לרפואה משפטית ופרופ' יהודה היס. סכום הפיצוי לא נכתב בתביעה, אך מדובר במיליוני שקלים.

 

התאונה אירעה ב-24 באוקטובר 2008. האחים איתי ואבירם עלו על הטיסה ביחד עם מנחם, חברו של האח הגדול. 20 דקות לאחר ההמראה משדה התעופה בהרצליה מטוס הססנה התרסק בכניסה ליישוב בצרה. שלושת החברים והטייסת נהרגו במקום.


אליאב ארבל ז"ל (צילום: אסף שוסטר)

 

בכתב התביעה, שהוגש לבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה על-ידי עורכי הדין אליעד שרגא, אריה בדנר ונועה ברגר - כי הטייסת "התנהגה בדרך שאדם סביר לא היה נוהג ולא נקטה במידת זהירות כפי שאדם סביר היה נוקט. כתוצאה מרשלנותה זו, נגרמו לתובעים נזקים כבדים אשר הטייסת יכולה הייתה וצריכה הייתה לצפותם מראש".

 

עוד נכתב בתביעה, כי "הטייסת קיבלה הסמכה לביצוע טיסות בשכר בחודש אוגוסט 2008, כחודשיים לפני התאונה, הטייסת הוגדרה כבעלת רמת טיסה ממוצעת, ועמיתיה העידו עליה כי לעיתים היא משדרת חוסר ביטחון וחוסר אסרטיביות בתא הטייס, כמו גם איטיות והיסוס בקבלת החלטות בתרגולי חירום".

 

אבל לא רק לטייסת הופנו טענות. בתביעה נטען גם כי מצב התעופה האזרחית בישראל נמצאת במצב עגום. התובעים הציגו דו"חות, ביניהם את זה של ועדת לפידות  "דו"ח לפידות מצביע על מצב קטסטרופלי, בשמי המדינה ובתשתית של שדות התעופה. הממצאים מצביעים על היעדר ציוד טכנולוגי מתקדם, ליקויים בפיקוח הטיסה ובחקיקה בכל נושא התעופה בישראל", נטען בתביעה. התובעים גם ציינו את דו"ח מבקר המדינה, שפורסם בחודש שעבר, ובו נכתבו דברים דומים.


זירת ההתרסקות בשרון באוקטובר 2008 (צילום: עידו ארז)

 

התובעים גם מתייחסים לטיסות החוויה, וטוענים, כי "הלכה למעשה, אין כל פיקוח והסדרה של טיסות החוויה. מדובר בשוק פרוץ לחלוטין, הן מבחינת משווקי הטיסות, הן מבחינת חברות התעופה, הן מבחינת הטייסים המטיסים אותן והן מבחינת נהלי הבטיחות בטיסות והפיקוח עליהן".

 

הם גם התייחסו בתביעה למכון לרפואה משפטית. לאחר שרקמה של אבירם הוחלפה עם רקמה של גופה אחרת ונקברה בקבר לא לה. לדבריהם, פרופ' היס לא ציין באיזה חלק מדובר, וסירב לציין עם איזו מהגופות בוצעה ההחלפה. "בדיעבד הסתבר כי ה'רקמה' האמורה הינה איבר של ממש, וכי תיאורו זה של פרופ' היס הוא חלק נוסף ממסכת הטשטוש וההסתרה בה נקט לאורך כל האירועים", נכתב בכתב התביעה.

 

עוד נטען בתביעה, כי "המחדלים הקשים של פרופ' היס והמרכז לרפואה משפטית זועקים לשמיים, אף מהטעם כי פרופ' היס בעצמו נטל דגימות DNA מההורים, בדיוק למטרה של מיון ושיוך איברי ההרוגים כראוי. מובן לכל, כי לו בוצעו הבדיקות כמתחייב

 ולו פעלו פרופ' היס והמרכז לרפואה משפטית בצורה תקינה ולפי הנהלים, לא ניתן היה לשייך את רגלה של הטייסת לאבירם ולהיפך".

 

לקראת סוף כתב התביעה, נכתב כי ההורים והאחות נאלצו להיות בארבע טקסי קבורה - יומיים לאחר התאונה, חודש לאחר התאונה - מבלי שהיתה מצבה, בתחילת חודש דצמבר כשנערכה הלוויה שנייה לאבירם ועשרה ימים לאחר מכן - כשנערך טקס גילוי המצבה לשני האחים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום רפרודוקציה: ג'ורג' גינסברג
איתי פסטרנק ז"ל
צילום רפרודוקציה: ג'ורג' גינסברג
צילום רפרודוקציה: ג'ורג' גינסברג
אבירם פסטרנק ז"ל
צילום רפרודוקציה: ג'ורג' גינסברג
מומלצים