שתף קטע נבחר
 

שטרית: רבע מהקנסות, לתיקון ליקויי תשתית

ח"כ מאיר שטרית מציע כי 25% מהכנסות האוצר מקנסות תעבורה, ואחוז דומה של הכנסות העירות מקנסות חניה, יועברו ישירות ובחוק לתיקון ליקויי תשתית בכבישים עירוניים ובין עירוניים. ההצעה צפויה להתקל בהתנגדות עזה

לאן יופנו כספי קנסות המהירות? אם תתקבל הצעת חוק פרטית של ח"כ מאיר שטרית, יוקצו רבע מהכנסות משרד האוצר מקנסות תעבורה, לטובת תיקון ליקויי תשתית בכבישים בינעירוניים. בנוסף, רבע מהכנסות הרשויות המקומיות מקנסות חניה, יוקצו לתיקון ליקויים בתשתית הכבישים העירוניים. בנוסף, שטרית מציע כי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ החדשה) ורשויות מקומיות, יחויבו לתקן ליקויי בטיחות בהתאם להנחיות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

  • שטרית: "קנסות החניה - שערוריה וסקנדל"

 

"אלפי דו"חות חנייה ודו"חות תנועה ניתנים לנהגים מדי שנה בשל עבירות תנועה ועבירות חניה", כותב שטרית בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, שתעלה לדיון בועדת השרים לענייני חקיקה ביום א' הקרוב (24.10). "הכספים המתקבלים משמשים מקור הכנסה עבור רשויות מקומיות ועבור אוצר המדינה. מטרת הצעת החוק היא לחייב את הרשויות המקומיות להקצות כספים לתיקון ליקויי בטיחות בדרכים, ואת החברה הלאומית לדרכים - לגבי הדרכים שבאחריותה".


הצעה: כספי הקנסות ישמשו לתיקון ליקויים בכבישים (צילום: חגי אהרון)

 

סעיף נוסף בהצעת החוק קובע כי הרשות לבטיחות תפרסם באתר האינטרנט "רשימה של כל ליקויי הבטיחות בדרכים בכל הארץ". ראוי להזכיר כי רק לפני שבוע פרסמה הרשות סקר מקיף, שחשף 174 "מוקדי סיכון" בכבישים בינעירוניים. בעקבות פרסום הסקר, הורה שר התחבורה, ישראל כץ, לבחון באופן מידי את ממצאיו, ולהיערך לתיקון הליקויים.

 

תיקון ליקויים בכבישים מציל חיים 

לפי הצעת החוק של שטרית, תיקון הליקויים הבטיחותיים יעשה על-פי רשימות שתעביר מדי שנה הרשות לבטיחות למע"צ ולרשויות המקומיות. הצעה זו שונה מהותית מההתנהלות כיום, לפיה תיקון הליקויים בכבישים עירוניים נעשה במידה רבה על-פי החלטות של משרד התחבורה, ותיקון ליקויים בכבישים בינעירוניים נעשה בהתאם להחלטות מע"צ, וכן על-פי סדרי עדיפות שקובעת ועדה של משרד התחבורה.

 

קביעת סדר העדיפויות לתיקון הליקויים על-ידי הרשות לבטיחות תואמת את המלצות ועדת שיינין, שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות. בהמלצותיה, שאושרו בממשלה ב-2006, קבעה הוועדה כי "החברה הלאומית לדרכים צריכה להיות הגוף המבצע את הפרויקטים ההנדסיים הדרושים לשם שדרוג הבטיחות ברשת הדרכים הבינעירונית. (ו)לשם כך יש לקבוע את תפקיד הרשות לבטיחות כגוף הקובע סדר עדיפויות ומאשר פרויקטים אלה".

 

ראוי לציין כי תיקון ליקויים בתשתית הכבישים צפוי לתרום משמעותית לשיפור הבטיחות. על-פי נתונים שהוצגו במליאת הכנסת ביום שלישי האחרון, ב-58 מוקדי סיכון שטופלו ב-2008 על-ידי מע"צ נצפתה ירידה של 64% בסך התאונות, ובמספר התאונות הקטלניות חלה ירידה של 80%.

 

התרומה של מצלמות המהירות החדשות

הצעתו של שטרית צפויה להיתקל בהתנגדות מצד מרבית משרדי הממשלה המעורבים, ובעיקר משרדי התחבורה והאוצר. במשרד התחבורה מתנגדים מזה תקופה ארוכה להרחבת סמכויות הרשות לבטיחות, ואף עמדו בעבר מאחורי החלשה משמעותית של מעמדה. בנוסף, קביעת סדר העדיפויות לתיקון הליקויים על-ידי הרשות צפויה להיתקל בהתנגדות מע"צ, שזוכה להערכה רבה בלשכת השר - ולכן נחשבת לבעלת מעמד חזק יותר מזה של הרשות.

 

יתרה מכך: משרד האוצר צפוי להתנגד להקצאת 25% מתקבולי קנסות התעבורה למימון פרויקטי בטיחות, בטענה כי אין לקשור בין הכנסות המדינה מקנסות ותיקונם של ליקויים בכבישים. ראוי להזכיר כי ב-2011 צפויות הכנסות המדינה מקנסות תעבורה לגדול משמעותית, עם תחילת הפעלתן של עשרות מצלמות מהירות חדשות, כחלק ממערך האכיפה הדיגיטלי ("א3").

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם הצעת החוק, ח"כ מאיר שטרית
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים