שתף קטע נבחר
 

הצעת חוק: פתחו את שוק החלפים לתחרות

הצעת חוק של ח"כ אופיר אקוניס מבקשת לקבוע בחקיקה את פתיחת השוק לייבוא חלפים לא-מקוריים. יבואני הרכב והמוסכים מתנגדים וטוענים כי החוק יאפשר יבוא חלפים לא בטיחותיים

הצעת חוק חדשה של ח"כ אופיר אקוניס, שנועדה לעגן בחקיקה את פתיחת שוק החלפים לתחרות חופשית, מעוררת התנגדות עזה בקרב יבואני הרכב והמוסכים - בעיקר אלה השייכים ליבואני הרכב. שני הארגונים מתכוונים לפתוח במערכה חדשה נגד יוזמת החקיקה, בטענה כי החוק יפגע ברמת בטיחות כלי הרכב, בכך שיאפשר לייבא לארץ חלפים לא בטיחותיים.

 

אם תתקבל הצעת החוק של אקוניס, יבוטל סופית נוהל שפרסם משרד התחבורה לפני מספר חודשים, אשר קבע קריטריונים מאד מחמירים לייבוא חלקי מרכב לרכב. במקרה ונוהל זה היה מיושם,  לא ניתן היה לייבא חלפים תחליפיים רבים. נוהל זה נגנז בסופו של דבר בעקבות בג"ץ שהוגש על-ידי יבואני החלפים, ואשר בעקבותיו הוסכם על הסדר חדש וליברלי יותר ביבוא החלפים.

 

יבואני הרכב טוענים כי הצעת החוק תגרום לכך שלארץ יגיעו חלקי רכב זולים ולא בטיחותיים. לעומתם טוען אקוניס כי "יבוא חופשי ככל האפשר של מוצרי תעבורה חליפיים, הוא בעל חשיבות צרכנית ובטיחותית רבה. הם נמכרים במחיר נמוך משמעותית ממחירם של מוצרי תעבורה מקוריים. כאשר מחירו של מוצר תעבורה הוא גבוה - כמחירם של המוצרים המקוריים - מהווה מחיר זה חסם להחלפת חלקים ברכב, ובכך עלול לגרום לפגיעה בבטיחות".

 

אקוניס מסביר כי תכלית החוק היא הסדרת יבוא החלפים והבטחת קיומו של שוק חלפים חופשי ככל האפשר. לדבריו, הצעת החוק נועדה לקבוע אמת מידה אחידה לכל יבואני החלפים, באמצעות אימוץ תקינה אירופית בנוגע ליצור חלפים לרכב. אימוצה של תקינה זו הוא מחוייב המציאות, מאחר שחלק ניכר מכלי הרכב הנמכרים בישראל הינם מתוצרת האיחוד האירופי, ומרבית מוצרי התעבורה התחליפיים מיוצרים בהתאם לתקינה האירופית.

 

כאמור, יבואני הרכב והמוסכים מתכוונים לנהל קמפיין נגד אישורה של הצעת חוק זו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אקוניס - בשירות הבטיחות?
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים