זינוק בנכסים למכירה בב"ש: פי 5 מלפני עשור
ממחקר חדש שערכה מנכ"ל גיאוקרטוגרפיה דר' דגני עולה כי באר שבע זינקה למקום השלישי בארץ במספר הדירות המוצעות למכירה. "שהממשלה תפסיק למלא את הארץ בדירות קטנות, מן הראוי להשקיע ברכבת מהירה"
בועת הנדל"ן מחלחלת גם לפריפריה: ממחקר חדש שערכה מנכ"ל קבוצת גיאוקרטוגרפיה ומתכננת הערים דר' רינה דגני, עולה כי באר שבע זינקה למקום השלישי בארץ במספר הדירות במוצעות למכירה על רקע עליית מחירי הדיור בארץ ועיר הבה"דים המתוכננת לקום בדרום, וכי מספר הדירות המוצעות למכירה בעיר גבוה אף מנתניה ופתח תקווה.
כיום מוצעים 5,000 נכסים למכירה בעיר, פי 5 מלפני עשור. לאור ממצאי המחקר אומרת דר' דגני כי "העיר חייבת להיערך לקליטה של אוכלוסיה חדשה ואוכלוסייה של משפרי דיור".
רמות המחירים בעיר השתנו מאוד בעשור האחרון: ממחיר של כ-460 אלף שקל לנכס, ירד המחיר ל-403 אלף שלק לנכס בשנת 2007. ב-2008 קפץ המחיר ל-586 אלף שקל בממוצע - עלייה של כ-45% בתוך שנה, ובסך הכל עלייה של כ-79% עד היום.
מדובר בעלייה גבוהה בהשוואה לממוצע הארצי, שעלה בכ-42% באותן שנים: בתל-אביב לשם השוואה, עלו המחירים בכ-56% באותה תקופה.
לדבריה של דר' דגני, מבחינה אורבנית, הביקוש הרב לדירות של משקיעים בבאר-שבע, יכול להביא את היישוב לתנופת פיתוח גדולה. משקי בית רבים המתגוררים בעיר קיבלו או מצפים לקבל סכום גבוה עבור דירתם, מה שיאפשר פריחה של משפרי דיור.
ביישוב לא אמיד כמו באר-שבע חלק נכבד מהביקוש עד כה היה של זוגות צעירים או דירות ראשונות, שבאופן טבעי הן זולות וקטנות יחסית. אולם, בשל הפריחה והביקוש לדירות להשקעה בעיר, מציעים הרבה מאוד משקי בית את דירתם למכירה כעת.
להיערך לקליטת אוכלוסייה חדשה
הדירות שנמכרו ויימכרו בעתיד יגרמו לביקוש ניכר בשכונות החדשות. דר' דגני מציינת כי מבחינה תכנונית יש לבנות בעיר דירות חדשות ולהתאימן לדירות של משפרי דיור - גדולות ויקרות יותר.
מספר הנכסים שהוצעו למכירה ב-2010 גדול לאין שיעור בהשוואה למספר הנכסים שהוצעו למכירה בשנים קודמות. מספר הנכסים המוצעים למכירה ב-2010 מביא את באר-שבע להיות אחת מ-4 היישובים בהם הוצעו השנה הכי הרבה דירות למכירה, בדומה לתל אביב, ירושלים וחיפה.
לאורך השנים ובתקופות שפל, הוצעו בעיר כ-450 דירות למכירה בשנה. בשנים מוצלחות יותר עמד המספר 800-1,200 נכסים בלבד. ד"ר דגני סבורה שהעיר חייבת להיערך לקליטת אוכלוסייה חדשה של משפרי דיור, ובעיקר להיות מוכנה לבצע שינוי במערך השירותים. לדבריה, ניתן להגדיל את הביקוש לדירות באיזור גם על ידי סיבסוד מחיר נסיעה ברכבת מהירה.
"לא ייתכן לגבות מתושב באר שבע כ-50 שקל ליום ברכבת + 2 נסיעות בינעירונית, כלומר סכום של מעל 1,200 שקל בחודש", מציינת דר' דגני.
לדבריה, "מן הראוי להדגיש שהחשיבות של צירי התחבורה העיקריים לעיר יאפשרו לצעירים הרוצים לעבוד במרכז הארץ להגיע למקום עבודתם בזמן דומה לזה שמשקיעים היום תושבי גוש דן".
היא מדגישה גם כי "מבחינה מעשית, חשוב מאוד שהממשלה תפסיק למלא את הארץ בדירות קטנות של דיור בר השגה ובמקום זה מן הראוי להשקיע ברכבת מהירה לבאר-שבע, שתקטין את זמן הנסיעה ותוזיל את מחיר הנסיעה אל העיר וממנה".
רמת המחירים השתנתה
צילום: הרצל יוסף
מומלצים