בג"ץ יכריע: האם יבוטלו "שמאי החוץ"?
בתחילת נובמבר ידון בג"ץ בעתירה, המבקשת למנוע מחברות הביטוח מלחייב לקוחות לבחור שמאים מתוך רשימה מוגבלת של "שמאי חוץ". לדברי העותרים, המצב כיום יוצר תלות של השמאים בחברות הביטוח - וכך עלולים הצרכנים להיפגע באופן מהותי
בג"ץ ידון ב-1 בנובמבר בעתירה שהגישו לפני יותר משנה המועצה לצרכנות, איגוד השמאים ואיגוד המוסכים, בבקשה לחייב את המפקח על הביטוח ואת חברות הביטוח להפסיק את "הסדר השמאים" הנהוג בענף. כיום, בעל מכונית שנפגעה בתאונה מחוייב לבחור "שמאי חוץ" מתוך רשימה שמכינה חברת הביטוח. לדברי העותרים, כך נוצרת תלות של השמאים בחברות הביטוח, ולכן מתעורר חשש כי הם עלולים להטות את חוות הדעת שהם מגישים לטובת חברת הביטוח.
בעתירה, שהוגשה באמצעות משרד עורכי הדין יוסף תוסיה-כהן ושות', מבקשים העותרים מבג"ץ לתת צו על-תנאי שיורה למפקח לתקן את הסדר השמאים, כך שיאזן בין השיקולים הצרכניים של המבוטחים ואלו של חברות הביטוח. זאת, ברוח "בג"ץ השמאים" הראשון, אשר קבע כי "שמאי הבית" - שמאי מטעם חברות הביטוח - מצוי במצב של ניגוד עניינים.
עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים, אומר כי "ההסדר יצר מצב של תלות בין השמאי וחברת הביטוח. למעשה, חברת הביטוח היא גם השופט וגם השמאי". גם רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, טוען כי מדובר במצב של "כשל שוק", שבו יש שליטה מוחלטת של חברות הביטוח על השמאים. מנכ"ל המועצה הישראלית לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, מוסיף כי "חבל שהמפקח על הביטוח מסרב לתקן את המצב, ומאלץ אותנו לפנות שוב לבג"ץ".
איך מונעים ניגוד עניינים?
העותרים מבקשים מבג"ץ כי יורה למפקח על הביטוח לבטל את רשימות שמאי החוץ של חברות הביטוח, ויחליף אותן ברשימה הכוללת את כל השמאים המורשים בישראל. רק כך, טוענים העותרים, יימנע ניגוד העניינים המובנה אשר נוצר כתוצאה מן המתח "הבלתי נסבל" בין האובייקטיביות לה מחויב השמאי, והמצב שבו חברות הביטוח שולטות באופן תיקון הרכב - ולמעשה גם בפרנסתם של השמאים.
ביטול רשימות השמאים, כך טוענים העותרים, יאפשר לכל מבוטח לבחור שמאי ללא התערבות חברות הביטוח, תוך שמירה על אובייקטיביות השמאי והשומה. מהמסמכים שצורפו לעתירה עולה כי בעמדת העותרים תומכים הרשות להגבלים עסקיים ומשרד התחבורה. רק חברות הביטוח תומכות בהותרת ההסדר במתכונתו הנוכחית.
עוד טוענים העותרים כי על-פי מידע הנמצא בידם, ומבוסס על תלונות ועדויות שהצטברו בשנים האחרונות, השמאים הכלולים ברשימות של חברות הביטוח פועלים מתוך חשש ואיום על פרנסתם. לדבריהם, כך נוצר "מאזן אימה": השמאים לוחצים על המוסך להקטין את עלויות התיקונים כדי לא לאבד את פרנסתם - והמוסכים נאלצים להיכנע לשמאים, כדי שימשיכו להפנות אליהם לקוחות. במצב זה, ממשיכים העותרים, תיקונים של כלי רכב לאחר תאונת דרכים עלולים להתבצע מתחת לרמה המקצועית הנדרשת, ועלולים אף להוות סיכון בטיחותי. יש גם לציין כי תיקון לקוי מוריד את ערך הרכב.