שתף קטע נבחר
 

מה שוות הוראות התחזוקה של היצרניות?

האם הוראות של יצרניות בעניין טיפולים שוטפים מחייבות? כמה סיפורים שהגיעו אלינו מלמדים כי לעתים כדאי לחרוג משגרת הטיפולים, ואולי אף להחליף חלקים, כדי למנוע נזקים עתידיים

האם הוראות הטיפול של יצרניות הרכב "קדושות"? כמה סיפורים שהגיעו אלינו לאחרונה, מעידים כי לפעמים כדאי להשקיע עוד קצת בבדיקת המכונית בין הטיפולים השוטפים, ואולי גם להחליף חלקים שאינם מתחייבים בעת הטיפול, ובכך למנוע נזקים עתידיים. למשל סיפורו של ש', בעלים של שברולט אביאו, שהכניס את מכוניתו לאחד ממוסכי הרשת היבואנית, חברת UMI, לטיפול 60 אלף ק"מ.

 

הטיפול כלל - לפי הוראות היצרנית - החלפת רצועת תזמון ("טיימינג"). אחרי קצת יותר משנה, כשהמכונית גמאה כ-13 אלף ק"מ נוספים, נקרעה רצועת הטיימינג, ולמנוע נגרם נזק בשווי של כ-5,000 שקלים. לטענת ש', המוסך התרשל בכך שלא החליף במסגרת הטיפול גם את הגלגלת והמותחן ("פולי"), וזו הסיבה לשחיקת רצועת הטיימינג.

 

א' דרש מהמוסך לשאת בנזק, וטען כי בבירור עם בעלי מקצוע - ובכלל זאת, מוסך מורשה אחר של UMI - נאמר לו כי כאשר מחליפים רצועת טיימינג, נהוג להחליף גם גלגלת ומותחן, אם כי אין חובה לעשות זאת לפי הוראות היצרנית. בבדיקה שערכנו, קיבלנו תשובה דומה ממוסכים נוספים.


שברולט אביאו: להחליף "פולי" או לא להחליף?

 

"הוראת משרד התחבורה"

ומה אומרים על כך ב-UMI? "על-פי הוראת משרד התחבורה, אסור לשנות כל החלטה בשיגרת הטיפולים הנקבעת על-ידי היצרנית. במקרה זה, לא נדרש להחליף גלגלת או מותחן בטיפול, וזו הסיבה לכך שלא היה צורך ליידע את הלקוח. יתרה מכך - מספר הקילומטרים שעברה המכונית עד שהתגלתה הבעיה, מוכיח כי בזמן הטיפול כלל לא היתה בעיה".

 

אמנם רשמית, הצדק עם היבואנית. אבל ברוב המקרים ממליצות היצרניות או היבואניות להחליף גם גלגלת ומותחן, בעת החלפת רצועת טיימינג. אצל רבים זה חלק משיגרת הטיפולים. יש יבואניות שלמרות הוראות היצרנית, ממליצות להקדים את החלפת רצועת הטיימינג, בנימוק כי ישראל היא מדינה חמה, שבה הרצועה עלולה להתייבש ולהיקרע עוד לפני שהגיעה מועד ההחלפה "הרשמי".

 

ולכן, היינו מצפים מהמוסך המטפל לפחות להעלות את אפשרות החלפת הגלגלת והמותחן בפני הלקוח, מול הסיכון שהוא נוטל על עצמו אם ההחלפה לא תבוצע. ובמלים פשוטות: תנו ללקוח להחליט.

 

"אין לך ברקסים בכלל"

סיפור נוסף המעיד על בעייתיות אפשרית בשמירה אדוקה על הוראות היצרנית, הוא זה של א', שמאי רכב במקצועו, שרכש רנו פלואנס. לאחר 29,500 ק"מ, הכניס אותה למוסך, לביצוע טיפול. הבוחן שקיבל את המכונית, נהג בה מטרים ספורים וחזר מיד והודיע לא' - "אתה יודע שאין לך ברקסים בכלל?". כשפורקו צלחות הבילום, נדהם א' לגלות שהן שחוקות לגמרי, ולדבריו אפילו מותכות - כלומר, הן נשחקו זמן רב לפני מועד הטיפול הראשון.

 

במוסך נאמר לו שעליו לשלם עבור החלפת הצלחות, שכן הן אינן כלולות באחריות. אך א' סירב. "לא היה כל חיווי שמעיד על השחיקה. אילו היתה נדלקת נורית אזהרה, הייתי ממהר למוסך וצלחות הבילום לא היו נשחקות". בעקבות תלונה ששלח א' למנכ"ל היבואנית, חברת קרסו, נאמר לו כי הנושא הועבר להתייחסות היצרנית. אבל מאחר שקבלת התשובה יכולה לקחת זמן, הוחלט להחזיר לו את הסכום ששילם.

 

גם אנו פנינו ליבואנית, ושאלנו מדוע שיגרת הטיפולים היא אחת ל-30 אלף ק"מ, כאשר הבלמים אינם מחזיקים מעמד זמן כה רב. בקרסו טוענים כי המקרה של א' חריג, וכי בדרך כלל הבלמים מחזיקים מעמד 30 אלף ק"מ. למרות זאת, המלצתנו פשוטה: בידקו את הבלמים במוסך אחת ל-10,000 ק"מ או אחת לשנה - המוקדם מביניהם - גם אם זה כרוך בתשלום קטן. אין ספק כי זה עדיף על המצב אליו נקלע א'.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים