"תעשיית הרכב היפנית על סף משבר"
שער המטבע היפני, שטיפס לשיא של 15 שנה מול הדולר, מאיים לדברי בכיר בניסאן לגרום למשבר חמור בתעשיית הרכב ביפן. התחזקותו הדרמטית בחודשים האחרונים צפויה להשפיע גם על שוק הרכב בישראל
"היין החזק גורם לתחושה חזקה מאוד של משבר". כך אומר טושיוקי שיגה, מנכ"ל ניסאן, לאחר שהמטבע היפני הגיע לשיא של 15 שנה מול הדולר. "כבר מזמן עברנו את הנקודה שבה אנחנו מדברים (רק) על הפגיעה ברווחים כתוצאה מהתחזקות היין". לדבריו, להתחזקות היין צפויות השלכות חמורות בטווח הזמן הארוך, והיא יכולה לפגוע בתחרותיות של יצרניות הרכב היפניות, ואף לגרום להן להוציא את מפעליהן מיפן.
חשוב לציין כי התחזקות המטבע היפני תשפיע באופן משמעותי גם על שוק הרכב הישראלי: יבואניות של מותגים יפניים צפויות להעלות את מחירי המכוניות, כנראה לקראת תחילת 2011. מאחר שיבואניות המותגים היפניים, ובעיקר יבואניות מאזדה וטויוטה, מחזיקות בנתח משמעותי מהשוק כולו, העלאת מחירי המכוניות מצדן צפויה לגרום ליבואניות אחרות לייקר בשיעור דומה את המכוניות שהן מייבאות.
ניסאן, כמו יצרניות יפניות נוספות, פעלה עד-כה מתוך הנחה כי שער החליפין מול המטבע האמריקני ב-2010 יעמוד על כ-90 יין לדולר. אלא ששער החליפין כעת עומד על כ-80 יין לדולר, ואף עשוי להגיע לשיא של כל הזמנים, כאשר יירד מתחת ל-80 יין לדולר. יש לציין כי טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, העריכה לאחרונה כי כל שינוי של כ-1% בשער היין "מוחק" לחברה רווח תפעולי של כ-355 מיליון דולר.
למרות הנימה הפסימית של דבריו, שיגה אומר כי ניסאן מעוניינת להמשיך לייצר מכוניות קומפקטיות ביפן, ובנוסף לייצר מכוניות היברידיות ודגמי יוקרה. לדבריו, היצרנית רוצה לשמור על היקף ייצור שנתי ביפן של כמיליון יחידות.