קנסות התעבורה יישארו בידי האוצר
מליאת הכנסת דחתה היום הצעת-חוק של ח"כ מאיר שטרית, שניסתה לקבוע כי 25% מהכנסות המדינה מקנסות תעבורה וחניה ישמשו לתיקון ליקויי בטיחות. שטרית: "משרד האוצר רואה בזה כסף שנכנס לקופה כללית, (ו)זה בכלל לא משפיע על המלחמה בתאונות דרכים"
"המדינה גובה מאות מיליוני שקלים מקנסות, והציבור מרגיש ששודדים אותו". כך אמר היום (ד') בצהריים ח"כ מאיר שטרית, כמה דקות לפני שמליאת הכנסת דחתה הצעת-חוק שהגיש, לפיה רבע מהכנסות המדינה מקנסות תעבורה וחניה יועברו לטובת תיקון ליקויי תשתית בכבישים בינעירוניים. הצעתו של שטרית נדחתה ברוב של 52 מתנגדים, ו-25 תומכים.
את ההתנגדות להצעת החוק של שטרית הוביל משרד האוצר. השר אבישי ברוורמן, שנימק את עמדת הממשלה, הסביר כי "המשטר בישראל עדיין יש בו משום התקינות... אין סיבה לקשור בין תקציבים המוקדשים לתיקון ליקויי הבטיחות, לבין תקבולים המתקבלים מקנסות חניה או תעבורה".
למה אסור לפרסם מיקום ליקויים בכביש? (צילום: חגי אהרון)
בהתייחסו לאחד מסעיפי ההצעה, הקובע כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תפרסם ברבים את רשימת הליקויים הארצית, אמר ברוורמן כי "הצעת החוק יכולה להביא למצב שבו הרשות תהיה חשופה לתביעות נזיקיות רבות, במקרים בהם תתרחש תאונה במקום בו הרשות לא ציינה כי קיימים ליקויי בטיחות".
רבע קנס, חצי נחמה
על-פי הצעת החוק של שטרית, 25% מהכנסות משרד האוצר מקנסות תעבורה, יועברו לטובת תיקון ליקויי תשתית בכבישים בינעירוניים. בנוסף, רבע מהכנסותיהן של הרשויות המקומיות מקנסות חניה, יוקצו לתיקון ליקויים בתשתית הכבישים העירוניים.
"כשאדם משלם קנס ויודע שחלק הולך לטיפול בתאונות דרכים, אז הוא אומר חצי נחמה", ניסה שטרית לשכנע את חברי הכנסת לתמוך בהצעתו. "אני לא ממציא את הגלגל. עשו את החוק הזה במדינת פלורידה בארצות-הברית. זה עובד יוצא מן הכלל, ושם מכל קנס תעבורה - 25% הולכים למלחמה בתאונות דרכים. עשו שם דברים מדהימים בכסף שנאסף".
"הרי גובים במדינת ישראל מאות מיליוני שקלים לשנה", המשיך שטרית. "משרד האוצר רואה בזה כסף שנכנס לקופה כללית, (ו)זה בכלל לא משפיע על המלחמה בתאונות דרכים. גם הציבור לא מרגיש שום תחושה. כשהוא משלם רפורט הוא אומר 'שודדים אותי'".
174 מוקדי סיכון
בשנים האחרונות הוכח כי תיקון ליקויים ברשת הכבישים הבינעירוניים מביא לשיפור משמעותי בבטיחות. על-פי נתוני מע"צ, טיפול ב"מוקדי סיכון" מפחית את מספר התאונות בעשרות אחוזים: כך למשל, ב-58 מוקדי סיכון שטופלו ב-2008 על-ידי מע"צ, נרשמה ירידה של 64% בסך התאונות, ובמספר התאונות הקטלניות חלה ירידה של 80%.
יש לציין כי למרות התנגדות המדינה לסעיף בהצעת החוק בעניין פרסום הליקויים, הרשות לבטיחות פרסמה לאחרונה דו"ח שכלל 174 מוקדי סיכון ברחבי הארץ. בעקבות פרסום הדו"ח, הורה שר התחבורה, ישראל כץ, לבחון את ממצאי הרשות - ולטפל בליקויים בהתאם לסדר עדיפויות שייקבע משרדו.
מחכים לתאונות הבאות
מיד לאחר שדחתה את הצעת החוק של שטרית, דחתה מליאת הכנסת ברוב גדול גם הצעת-חוק של ח"כ זאב בילסקי, שניסתה לקבוע כי המדינה תחויב להשתתף באחזקת כבישים ראשיים בתחומן של רשויות מקומיות. לדברי בילסקי, "כשאתה לא מסדר כביש שיש בו בורות, שיש בו מפגעים, למעשה אתה גורם לכך שתאונות הדרכים הן עניין של זמן, עד שהן יקרו".
בילסקי, שניסה לשכנע את חברי הכנסת לתמוך בהצעתו - למרות שידע כי הממשלה מתנגדת לה - הסביר כי "היום, חובת אחזקת הכבישים היא על העיר שהכביש הזה נתון אצלה. לא תמיד יש לה את האפשרויות, לא תמיד היא יכולה. כל מה שאני מציע פה, זה כביש שאתם (הממשלה, ש.ה) סללתם, שאתם יזמתם, שאתם תכננתם, בואו תיקחו על עצמכם גם לתחזק את הכביש הזה".
השר ברוורמן, שנימק את עמדת הממשלה, הסביר כי גם במקרה זה הוביל משרד האוצר את ההתנגדות. לדבריו, הצעת החוק של בילסקי עלולה להביא למצב שבו המדינה תידרש להשתתף בהוצאות התיקון של כל כבישי ישראל - השתתפות שעלותה נאמדת במיליארדי שקלים.