שתף קטע נבחר
 

מקלות בגלגלי הרכבת החשמלית

הוועדה לשמירה על הסביבה החופית במשרד הפנים, מפרסמת התנגדות לתוכנית החשמול השאפתנית של רכבת ישראל. "חשמול של הרכבת בתחום חיפה, מקבע את המכשול בין החוף לעיר", מבהירים בוועדה. ברכבת ובמשרד התחבורה מתכוונים לערער על ההחלטה

מנתקים את הזרם? הוועדה לשמירה על הסביבה החופית במשרד הפנים, פרסמה התנגדות לתוכנית החשמול של רכבת ישראל. התנגדות הוועדה (ולחו"ף) נוגעת לקטע המתוכנן בתחום העיר חיפה, בין חוף הכרמל וקריית-חיים. הוועדה קבעה כי "חשמול עילי של הרכבת בתחום העיר חיפה, מקבע ומגביר את המכשול הפיזי בין החוף לעיר". בוועדה מציינים כי יש לקדם "בחינה מעמיקה של האפשרות לשיקוע הרכבת באזור חיפה".

 

אמנם הוועדה מדגישה כי "היא תומכת בפרויקט חשמול הרכבת, ומכירה בתועלות הסביבתיות שלו", אך לאור הפגיעה הצפויה בסביבה החופית הוחלט להתנגד למתכונתו המוצעת. עוד מבהירים שם כי "נדרש אישורה של הוועדה לתוכנית, מכיוון שמסילת הרכבת לחיפה עוברת בתחום הסביבה החופית".


הוועדה: חשמול מקבע את המכשול בין החוף לעיר (צילום: משה מילנר, לע"מ) 

 

"אין לקדם את תוכנית החשמול"

באוגוסט האחרון הפקידה הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) את תוכנית החשמול של הרכבת להערות הוועדות המחוזיות והציבור. להערכת רכבת ישראל, התוכנית תאושר במהלך 2011, וכבר ב-2015 יופעלו רכבות חשמליות ראשונות: בתחילה בקו חדש שיחבר בין כרמיאל וחיפה, ומשם ימשיך בקו הקיים לתל-אביב. בנוסף, יופעלו רכבות חשמליות באזור השרון ובין תל-אביב ואשקלון, וב-2017 אמור להתחיל לפעול קו חשמלי נוסף - הקו המהיר בין תל-אביב וירושלים.

 

התנגדות הוועדה לשמירה על הסביבה החופית, מצטרפת להתנגדות ארגונים "ירוקים", ובהם החברה להגנת הטבע. בנייר עמדה שפרסמה לאחרונה, טענו בחברה כי "אין לקדם את המשך התכנון הסטטוטורי של התוכנית לחשמול רכבת ישראל". בחברה אף הזהירו כי חסרונות הפרויקט - קרינה אלקטרו-מגנטית והשפעות על החזות והנוף - "זוכים לאזכור מצומצם (בתוכנית הרכבת), וללא ניתוח והצגה של משמעותם על בני האדם והסביבה".

 

"פגיעה קשה בפיתוח הרכבת"

במשרד התחבורה הגיבו אתמול (ה') בכעס על החלטת הוועדה. "ההחלטה פוגעת בצורה קשה בפיתוח הרכבת ובמודרניזציה שלה", אומרים שם. "אנו מקווים כי ההחלטה אינה סוף הדרך, ובכוונתנו להגיש ערעור כדי לשנות את רוע הגזירה. מכל מקום, נמשיך לקדם את חשמול הרכבת בשאר האזורים, כמו בקו המהיר בין תל-אביב וירושלים ובין תל-אביב ובאר-שבע".

 

ברכבת ישראל הביעו אתמול צער על החלטת הוועדה, והבהירו כי בכוונתם לערער עליה. "החלטת הוועדה חסרת אחריות", אומרים ברכבת, ומוסיפים כי היא עלולה "להביא לביטולו של קו הרכבת בין עכו וכרמיאל, המתוכנן להיות קו חשמלי". ברכבת גם מציינים כי האפשרות לשקע את המסילה בחיפה, כפי שמציעה הוועדה, תדרוש תקציבי-עתק: "עלות השיקוע היא כ-3 מיליארד שקל, על-פי אומדן ראשוני".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ענר גרין
משרד התחבורה: "נמשיך לקדם את חשמול הרכבת"
צילום: ענר גרין
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים