שובו של היהלום הממוחשב
החשיפה הראשונית מתוך "טרון: המורשת" הבהירה כי מדובר בסרט שהוא חוויה אסתטית קיצונית וייחודית, ויוצריו בהחלט עומדים לפרוע את הצ'ק השמן שעליו הם חתומים
"טרון" (1982) אולי לא זכה להצלחה קופתית מסחררת, אך אין ספק שמדובר באחד מהסרטים פורצי הדרך בז'אנר המדע הבדיוני. השימוש המהפכני שלו באנימציית מחשב, ראשונית ככל שהיתה, הוא היישום הקולנועי הראשון ליצירת מרחב וירטואלי. מתוך פריצת דרך טכנולוגית-אסתטית זו עלה עיסוק עלילתי מעניין באפיון הזהות האנושית.
במעבר של 28 שנים לסרט ההמשך "טרון: המורשת" (Tron: Legacy), סרט שעומד לצאת בישראל ב-16 לדצמבר, משתרעים שלושה עשורים של תרבות דיגיטלית. עובדה זו מציבה אתגר מיוחד בפני היוצרים: מטרתם אינה להסתפק בעשיית סרט שיצליח לקושש כמה דולרים בקופות, אלא להפגין איכויות ויזואליות שיהיו תצוגת תכלית של שיא הטכנולוגיה הקולנועית.
במסורת של "יום אווטאר" שהתקיים בשנה שעברה, הוקרנו אמש (ה') 20 דקות מ"טרון: המורשת" בבתי קולנוע נבחרים בכל רחבי העולם. חשיפה ראשונית זו הבהירה כי יוצרי הסרט, ובראשם במאי פרסומות מוכשר כשד בשם ז'וזף קוזינסקי (שזהו סרטו הראשון), עומדים לפרוע את הצ'ק השמן שעליו הם חתומים.
20 הדקות שהוקרנו מתבססות על מספר סצנות מחלקו הראשון של הסרט. הסצנות הראשונות מתרחשות בעולם האמיתי ומפגישות אותנו עם סם פלין (גארט הדלונד), בנו של קווין פלין (ג'ף ברידס), המתכנת שנשאב לעולם הוירטואלי ב"טרון". סצנות אלו צולמו בדו-ממד, ותפקידן להציג את הרקע העלילתי והפסיכולוגי של הדמות. מטבע הדברים סצנות אלו מאופקות מבחינה ויזואלית, אך מבהירות כי המשחק והתסריט רציניים לחלוטין ומבוצעים באופן מספק.
כשני שליש מתוך ההקרנה הוקדש לסצנות המתרחשות במרחב הוירטואלי אליו, כצפוי, נשאב גם הבן. הצפייה בדימויים המוכרים למי שצפה בטריילרים, אך על מסל גדול בחדות מושלמת ובתלת מימד, מבהירה כי זו עומדת להיות חוויה אסתטית קיצונית וייחודית.
העיצוב מתבסס על מרכיבי המרחב הוירטואלי כפי שהוצגו ב"טרון", אך כל מרכיב שוכלל מבחינה גראפית מאות מונים. הסרט מפגין שימוש מזהיר בתלת המימד
ביצירה של רבדים, שקיפויות והשתקפויות בתוך המרחב. כאינטגרציה של אדם בתוך מרחב וירטואלי הסרט אינו נופל מדרגת השלמות אליה הגיע "אווטאר" בשנה שעברה, אך מציג עולם אסתטי שונה לחלוטין, שלא לומר מנוגד, לזה שהופיע בסרטו של קאמרון.
האם הסרט "טרון: המורשת" יזכה להצלחה דומה לזו של "אווטאר"? על סמך מה שהוצג אתמול זה נראה מאוד לא סביר. העולם אותו יצר קוזינסקי מושלם, מהמם אך קר כמו יהלום שצויר באנימציית מחשב. ניגוד מובהק לעיצוב הפוטו ריאליסטי של חיות בטבע חוצני.
היחסים בין סם לאביו הם תשתית מוגבלת לפיתוח דרמה סוחפת, בהשוואה לאלמנטים של תנועה בין עולם אנושי, כניסה לתוך אווטאר ותהליך הטמעה לתוך חברה חייזרית-שבטית. בקטעים שהוקרנו היו רמזים ברורים לתמות טכנו-מיסטיות בהשפעת "2001: אודיסיאה בחלל" של סטנלי קובריק, אבל לא ניתן לדעת האם הסרט יצליח לנסח רעיונות שישתוו לאסתטיקה המושלמת.
כך או אחרת, אלו שאלות שכל חובב של הז'אנר בהחלט אמור לחכות בקוצר רוח עד שיוכל לקבל עליהן מענה בעוד כחודש וחצי.