איזון לבן, כרטיס אפור - ותמונה כבקשתכם
איך יוצרים איזון לבן מושלם בכל תמונה, שיתן לכם בדיוק את הצבעים שרציתם? צלמים מקצועיים רבים משתמשים בכרטיס אפור פשוט לפני עריכת התמונה בתוכנות עיבוד. הגיע הזמן שתגלו אותו גם אתם
האיזון הלבן (White Balance) הוא פרמטר מרכזי שקובע כיצד התמונה תיראה. מדוע? משום שהוא זה שמשפיע על הצבעים שבה. המצלמה מודדת את הצבע בתמונה דרך האור, ומעבדת אותו לגוונים שמוצגים בתמונה.
אבל במקרים רבים אתם חוזרים הביתה, מעלים את התמונה שצילמתם למחשב ולא מבינים מדוע היא נראית פחות טוב משנראתה על מסך המצלמה. הסיבה היא הבדלים מהותיים באיכות התצוגה - איך מתמודדים עם הבעיה? יוצרים תאורה משלכם.
ניתן לטפל באיזון הלבן מול מסך המחשב, ולא מול העינית. את תיקוני התאורה ניתן לעשות באמצעות פוטושופ, או באמצעות תוכנה ייעודית כמו LightRoom. מומלץ לצלם את התמונות בפורמט RAW - ללא דחיסה, ולעבוד עם מסך מכויל. עם זאת, התוכנות אינן מושלמות: כל ערכי התאורה נקבעים על ידי סליידרים רגישים, וכל תנועה שלהם משנים את הצבע ומקשה עליכם להגיע לאיזון לבן מושלם.
הפיתרון לכך הוא שימוש בכרטיס אפור.- שהופך את התהליך ליותר מדויק ויעיל.
אפור או לבן?
המושג איזון לבן טיפה מבלבל שכן מדובר בעצם באיזון לאפור. כרטיס אפור נועד על מנת לאפשר לכם להגדיר לתוכנה שבה אתם משתמשים מהו 18 אחוז אפור בתמונה ספציפית, בתור נקודת יחס – לפיה יסתדרו כל הצבעים.
כשמצלמים דוגמנים, מומלץ לתת להם לאחוז קרטון אפור חלק, ולצלם אותם איתו בתמונה אחת. בכל פעם שאתם (או העולם) משנים את התאורה בתמונה, בצעו תמונה נוספת כשהכרטיס האפור בפריים. אחרי צילום כל התמונות, פיתחו את התמונה הראשונה בלייטרום, ודיגמו את צבעו של הכרטיס.
בעת עיבוד התאורה בתוכנה, לא צריך לחזור על התהליך בנפרד עבור כל תמונה שכן בתכנות כמו לייטרום ניתן לסנכרן את ה- WB בין כל התמונות שצולמו תחת אותם תנאים. תוכלו לקבוע אם אתם מעדיפים גוונים קרים או חמים יותר, ולשנות בכך את אווירת והוויית התמונה.
תומר יעקבסון הוא צלם, ועורך קומפוזיציה - מגזין הצילום של ישראל