בריטניה: הפצצה הייתה יכולה להפיל את המטוס
שרת הפנים הבריטית הבהירה כי הפצצה שנמצאה במטוס ליד לונדון הייתה "חיה". מטוסים מתימן לא יוכלו כעת להיכנס לממלכה ללא ליווי, צרפת השעתה את כל הטיסות מהמדינה ובארה"ב עצרו קבלת הדואר. אובמה שוחח עם קמרון ומלך סעודיה
חקירת "מזימת הדואר" מעלה הילוך, ובינתיים מתקבלות עוד עדויות על האסון שאולי נמנע.
שרת הפנים של בריטניה, תרזה מיי, אמרה אחר הצהריים (שבת) כי מטען החבלה שנמצא במטוס שנחת אתמול מצפון ללונדון, בדרכו מתימן לשיקגו, היה "חי", ואם היה מתפוצץ - יכול היה לגרום להתרסקות המטוס. בינתיים השעתה ארה"ב, היעד של המטען הזה ושל מטען חבלה נוסף שהתגלה בדובאי, את קבלת דברי הדואר מתימן, שם יוצרו על פי החשד המטענים.
חבילות הנפץ לשיקגו: כל הדיווחים והעדכונים ב-ynet
- דיווח: חשד ש-20 חבילות נפץ בדרכן לארה"ב
- אובמה: מטעני הנפץ היו בדרך למוסדות יהודיים
- ארה"ב: בתי הכנסת בכוננות - אך פועלים כרגיל
- שלב אחר שלב: כך סוכלה מזימת הטרור
"אני יכולה לאשר שהמטען היה 'חי', ויכול היה להתפוצץ", אמרה בצהריים שרת הפנים הבריטית, בהתייחס למטען שנמצא במטוס תובלה של חברת UPS אתמול. "המטרה עשויה הייתה להיות מטוס, ואם הוא היה מתפוצץ, המטוס עלול היה להתרסק", הוסיפה.
מיי ציינה כי בריטניה אסרה לפי שעה הגעה של כל מטוס מתימן ללא ליווי אווירי של מטוסי הממלכה. עם זאת, היא הבהירה כי בריטניה לא תגביר את רמת הכוננות שלה, שעונה כעת להגדרה "חמורה". משמעות רמת הכוננות הזו, שנמשכת זה זמן מה, היא כי הסבירות למתקפת טרור בממלכה - גבוהה. במקביל, צרפת הודיעה שתפסיק את כלל הטיסות מתימן.
בודקים את מטען החבלה, אמש בבריטניה. הכוננות לא תועלה (צילום: רויטרס)
בתוך כך הודיעה ארה"ב כי לא תקבל באופן זמני מטענים מכל סוג שהוא מתימן, במקביל להתחזקות ההערכות כי ארגון אל-קאעידה עומד מאחורי הניסיון הכושל לשלוח את מטעני החבלה לשני בתי כנסת בעיר שיקגו. מהבית הלבן נמסר שהנשיא ברק אובמה שוחח בטלפון עם ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון ועם מלך סעודיה עבדאללה.
החקירה מתמקדת כעת בשני מוקדים: בנמלי התעופה שברחבי ארה"ב הועלתה רמת הכוננות ותוגברו מערכי הבידוק, בניסיון להתחקות אחר חבילות נוספות נשלחו בדואר אווירי מתימן לאירופה ומשם ליעדים יהודיים או אחרים. במקביל, מנהלים גם כוחות הביטחון התימניים - בסיוע גרומי ביטחון אמריקניים - חקירה בניסיון לאתר מי שלח את החבילות ובכמה חבילות מדובר.
עובדי UPS בתימן הונחו לא לקבל דואר
גורמי ביטחון בצנעא אמרו כי החקירה מתמקדת לפי שעה ב-24 חבילות, שחלקן עזבו את תימן וחלקן טרם הוטענו על מטוסים. עובדים בנמל התעופה הבינלאומי בבירה התימנית תושאלו, כמו גם עובדי קבלן הפועלים מטעם חברות הדואר "פדקס" ו-UPS" בתימן. הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, הבטיח כי ארצו תשתף פעולה באופן מלא עם החקירה.
מטוס מדובאי שזכה לליווי מטוסי קרב מחשש לפצצה, אמש (צילום: רויטרס)
מספר המוקדים מהם ניתן להוציא דואר בינלאומי בתימן אינו גדול, ולמרות זאת גורמים אמריקנים חוששים כי חוסר הסדר הביורוקרטי במדינה הענייה ייאלץ אותם להסתמך על מקורות מודיעיניים בניסיון לחשוף את זהות המפגעים. גורמים בצנעא מסרו כי עד-כה לא נצפתה פעילות של כוחות ביטחון סמוך למשרדי חברות "פדקס" ו-UPS, הממוקמים באותו רחוב. עובד במשרדי UPS בצנעא מסר כי הונחה שלא לקבל דברי דואר עד להודעה חדשה.
הזרוע של אל-קאעידה בחצי האי ערב נחשבת כיום לזרוע הפעילה והמסוכנת ביותר של ארגון הטרור בראשותו של אוסמה בן-לאדן. על-פי ההערכות במערב, יותר מ-300 מפעילי הזרוע נמצאים בתימן לאחר שקבעו את מושבם במחוזותיה הדרומיים והמזרחיים - הרחק מעיני השלטון המרכזי בצנעא. לאחר שנחשפה מזימת הטרור של עומר פארוק עבד אל-מוטלב - שנודע בכינוי "מחבל חג המולד" - בדצמבר שעבר, הפנתה ארה"ב תשומת לב רבה לנעשה בתימן והיא מסייעת לכוחותיו של הנשיא עלי עבדאללה סאלח בנשק ובכסף.
"חורים" בעבודת הפיקוח והשיקוף
אך המלחמה בפעילות אל-קאעידה בתימן רחוקה מלשאת פרי. רק לפני כשבועיים הודיע הארגון כי הוא מקים "צבא חדש" שמטרתו תהיה להדיח את סלאח. במקביל, מנהלים הטרוריסטים מלחמת גרילה נגד שלטונות תימן, הכוללת מתקפות על שיירות צבאיות, חטיפת אזרחים ועובדי ציבור, פגיעה בקווי נפט וביעדים מערביים. באחד מפיגועים אלה ניצל בנס סגן שגריר בריטניה לפני כמה שבועות.
סריקות במטוס בפילדלפיה. "צריך בידוק אפקטיבי יותר" (צילום: AFP)
"מזימת הדואר" והעובדה שהמטען שנחת בבריטניה לא התגלה, עד שהמטען השני נחשף בדובאי, מעלות מחדש שאלות ביחס לפגיעותה של התובלה האווירית לפעולות טרור.
מומחים אמרו לסוכנות AP כי "חוסר העקביות" בעבודת מנגנוני הפיקוח הופכות חבילות לאיום פוטנציאלי לא רק למטוסי מטען, אלא גם למטוסי נוסעים. חברות תובלה שונות אינן נוהגות לבצע בדיקות שיקוף באופן קונסיסטנטי. הן גם אינן משתמשות בכלבי גישוש באופן קבוע.
חבילות המוטענות על מטוסי נוסעים אמורות לעבור ביקורת מקיפה, אולם הפרוטוקולים המשמשים לשיקוף שונים בין מדינה למדינה - דבר היוצר "חורים". "הביטחות בבריטניה טובה, הבטיחות בארה"ב לא רעה, אך תעופה היא עסק בינלאומי ויש צורך ב'משטר בידוק' אפקטיבי יותר", אמר אחד המומחים.
"מטען עובר בין יבשות גם במטוסי מטען וגם במטוסי נוסעים. המטען הזה אינו כפוף לדרישות השיקוף המחמירות המוטלות על מזוודות נוסעים לדוגמא", הוסיף המומחה. לדבריו, מכונות שיקוף אינן כלי אפקטיבי במרבית המטענים בשל גודלם, ואילו טכנולוגיות מתוחכמות יותר - כמו מכונות קרני גמא - יקרות ביותר.
Read this article in English