מטען במטוס? "אי אפשר לומר שלנו זה לא יקרה"
בשיחה עם ynet ייחסו מומחי אבטחה משקל מכריע לאיכות המידע המודיעיני, בניסיון לסכל מזימות טרור דוגמת חומרי הנפץ שנשלחו מתימן לארה"ב. להצלחה למנוע אסון הם מייחסים בעיקר מזל: "מודיעין כל כך מדויק הוא לא שיגרתי"
ארגוני הטרור הצליחו לאתר פירצה באבטחה המטענים המועברים בדרך האוויר, כדי להשתיל את חבילות הנפץ שנשלחו מתימן לארצות-הברית שהתגלו רק בזכות מידע שהועבר מסעודיה. למרות שבישראל ובארצות המערב משקיעים מאמצים כבירים לסכל מבעוד מועד כל איום טרור על התעופה, הזהירו בשיחה עם ynet מומחי אבטחה כי חלק מהמדינות מקלות ראש בהגנת המטוסים, ומסכימים כי מידע מודיעיני מהווה גורם מכריע בדרך למנוע מאותם תרחישי אימה להתמשש.
חבילות הנפץ לשיקגו: כל הדיווחים והעדכונים ב-ynet
- מטען הנפץ לארה"ב עבר בשני מטוסי נוסעים
- "חומר הנפץ בחבילות - פי 6 מבמטוס לדטרויט"
כלבי הגישוש לא הריחו חומר נפץ - רב בשיקגו: "יעד הטרור - בית כנסת להומואים"
"כדי להתמודד עם העניין הזה, צריך קודם כל להגדיר אותו מפורשות כאיום", הסביר שמואל ששון - ששימש בין 2003-2006 ראש אגף הביטחון של אל-על וכיום עמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבינתחומי בהרצליה. "מהרגע שאותו איום מקבל את ההכרה הדרושה, הדרך למציאת פתרון או אמצעים מתאימים להשיג אותו היא קצרה ביותר, והתהליך הופך להיות פשוט ואפשרי".
באופן כזה, סבור ששון כי מלאכת סיכול הניסיונות להעביר חומרי נפץ שהושתלו בתוך מטענים מסחריים צפויה להיות אף קלה עוד יותר מאשר באלו שנושאים עמם נוסעים. "ישראל מכירה את האיום הזה כבר שנים והיא מתמודדת איתו. לא ניתן לומר שלנו זה אף פעם לא יקרה, אבל אנחנו כבר מנוסים בטיפול בזה ובשבילנו, זו כבר מזמן לא בעיה חדשה".
מגבירים את הבידוק בצרפת. "זו כבר מזמן לא בעיה חדשה" (צילום: AP)
ששון סיפר כי על-פי הנהלים הנהוגים בישראל, עורכים אנשי האבטחה מעין "מעקב" אחר מקורו של כל מטען המיועד לארץ וכן אחר הידיים שהחליף עד שנחת בנתב"ג. "אנחנו מוודאים שלא יהיה שום שלב שבו יישאר מטען חשוף וללא השגחה. זהו מעקב ארוך וקשה, כשמימד הזמן הוא משמעותי מאוד". לעומת המצב מטוסי התובלה, קבע ששון כי דווקא טיסות הנוסעים הן המועדות לפורענות הרבה ביותר.
יורם שוויצר, לשעבר ראש המחלקה נגד טרור בינלאומי בצה"ל, העריך כי אותו סוף טוב של פרשת הטמנת המטענים בא רק בזכות מזל רב ובסיטואציה שעלולה לא לשוב על עצמה ולגבות מחיר כבד בעתיד. "מודיעין כל כך מדויק, איכותי וממוקד כמו זה שהעבירו הסעודים - ממש עד לרמת מספר המטען, הוא לא שיגרתי", הסביר שוויצר - ששימש בעברו גם יועץ לאסטרטגיות לוחמה בטרור למשרדי ראש הממשלה והביטחון.
"הרבה פעמים אנחנו אפילו לא יודעים, אבל כוחות הביטחון פועלים על סמך התרעות כלליות, ומצליחים לסכל איומים מלהתממש בסיוע אמצעים טכניים".
בניגוד לששון, סבור שוויצר כי נקודת התורפה האמיתית היא דווקא מטוסי המטען ולא הנוסעים - שם "בודקים את כל המטענים. עם זאת, במטוסי תובלה, הבדיקה היא הרבה יותר מדגמית במהותה. סריקה משמעותית של כלל המטענים היא מהלך שהוא כלל לא פשוט, והמודיעין - כמו במה שקרה בסוף השבוע - ממשיך להיות גורם מכריע כשהטיפול הוא בכלי טיס שמקורם במדינות שאינן נוקטות אמצעי זהירות על-פי הסטנדרט המערבי".
Read this article in English