שתף קטע נבחר
 

הרשות: בעד דיבורית, וגם נגד

לפני שלושה חודשים הציעה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לקדם חוק, לפיו כל בעל מכונית יחויב להתקין דיבורית. אלא שהיום, מפרסמת הרשות כי "מידת הסחת הדעת שנגרמת בעת שיחה עם דיבורית, דומה למידת הסחת הדעת ללא דיבורית". אז מי צודק - הרשות או הרשות?

הרשות לבטיחות בעד התקנת דיבורית בכל מכונית, אבל גם נגד. בתוכנית שהציגה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ביולי האחרון, נקבע כי יש לקדם חוק שייקבע "חובת הצבת מתקן שבו ניתן לייצב מכשיר טלפון נייד לכל מי שנושא עימו טלפון ברכבו". ובמלים פשוטות: הרשות מבקשת לחייב התקנת דיבורית בכל מכונית בישראל. ברשות אף שמו דגש מיוחד על נהגים צעירים עד גיל 24, וקבעו כי יש לקבוע חוק ייעודי עבורם, אשר יקבע חובת התקנת דיבורית "ברכב שבו נוהג נהג צעיר".

 

אלא שבמסמך שמפרסמת הרשות היום (א'), לקראת יום המחויבות הלאומי לבטיחות בדרכים שיחול מחר (ב'), נקבע כי התקנת דיבורית כלל אינה מפחיתה את הסיכון הכרוך בשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. "מחקרים רבים מצביעים על כך שמידת הסחת הדעת שנגרמת בעת שיחה בטלפון עם דיבורית, דומה למידת הסחת הדעת ללא דיבורית", מציינים ברשות, ומוסיפים כי "עידוד השימוש בדיבורית אינו פותר את בעיית הסחת הדעת".


הסחת דעת עם דיבורית, דומה להסחתה ללא דיבורית (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

 

יתרה מכך: כמו בגופי בטיחות אחרים בעולם, ברשות סבורים כי השימוש בדיבורית אף עלול להחמיר את בעיית הסחת הדעת, "משום שהוא יוצר תחושה מטעה ששיחה באופן זה בטוחה". המסקנה של הרשות שומטת את הקרקע מתחת להצעתה מיולי האחרון, לפיה יש לחייב התקנת דיבורית בכל מכונית: "חקיקה שמעודדת שימוש בדיבורית אינה פותרת את בעיית הסחת הדעת... (למעשה) חקיקה מסוג זה עשויה אף לפגום".

 

"התייחסות מזלזלת בחוק"

בתגובה אומר היום ל-ynet יו"ר הרשות לבטיחות, אוריאל לין, כי "יש הבדלים גדולים בין שימוש בטלפון נייד ביד אחת ונהיגה באחרת, ובין מצב שבו הטלפון מוצב במתקן קבוע. כדאי גם לזכור כי שימוש בדיבורית אינו עבירה על החוק, וזאת לעומת החזקת טלפון נייד ביד ודיבור בזמן נהיגה - המהווים עבירה".

 

לין מוסיף כי "עצם העובדה שנהג מחזיק טלפון נייד ביד מול פרצופם של נהגים אחרים, בעת הנהיגה, מבטאת את התייחסותו המזלזלת בחוק". לדבריו, למרות היוזמה לקדם חקיקה שתחייב התקנת דיבוריות בכלי רכב, אין בכוונת הרשות לעודד את השימוש בהן.

 

"להימנע מדיבור בטלפון נייד"

מומחי בטיחות טוענים מזה זמן רב כי דיבורית אינה פותרת את בעיית הסחת הדעת, הנגרמת כתוצאה משימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. במקבילה האמריקנית של הרשות לבטיחות, NHTSA, מסבירים כי "המידע הקיים מצביע על כך שהשימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה, בין אם הוא מוחזק ביד ובין אם הוא נעשה באמצעות דיבורית, פוגע בביצועי הנהג".

 

ברשות האמריקנית אף מציינים כי שימוש בטלפון נייד - מוחזק ביד או באמצעות דיבורית - מאט את תגובות הנהג בדומה לצריכת אלכוהול. לאור כל זאת, קובעים ברשות האמריקנית כי "דרך הפעולה הבטוחה ביותר היא להימנע לחלוטין מדיבור בטלפון נייד בזמן הנהיגה".

 

מאחר שאיסור מוחלט על שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה צפוי להיתקל במחאה ציבורית חריפה, בוחנים ארגוני בטיחות ברחבי העולם דרכי פעולה שונות. כך למשל, ברשות לבטיחות אומרים היום כי "המלצת המועצה לבטיחות בתחבורה בארה"ב (NTSB), היא לאסור על שימוש באמצעי תקשורת אלחוטיים על-ידי נהגים חדשים במסגרת רישיון הנהיגה המדורג". בנוסף, ברשות אומרים כי "מספר מדינות (בארה"ב) אסרו על קבוצות נהגים מסוימות - כמו נהגי הסעות תלמידים - להשתמש בטלפון נייד בעת נהיגה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הרשות: דיבורית יוצרת תחושה מטעה של בטיחות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים