חסידים? תעשו חסד!
"כמו שלא נבקש מפאנקיסט להיפטר מנזמיו ומבדואי לאפסן את הגלבייה, זכותה של קבוצת המיעוט החרדית לאפיין את עצמה. הבעיה היא שאין היתר הלכתי לעינוי שועלים עבור שטריימל". טלי פרקש מצטרפת לפנייה של פמלה אנדרסון אל שר הדתות
השר יעקב מרגי (ש"ס) קיבל מכתב מפמלה אנדרסון. לא, זו לא תחילה של בדיחה ביזארית אלא תרחיש מציאותי שהתרגש עלינו זה מכבר. ואם תהיתם מה יש להוד הוליוודיתה לחפש אצל מרגי, הסירו דאגה מלבכם, אין לזה שום קשר לרקע "המקצועי" של הגברת הנ"ל. עסקנו כאן בתחינה לשר הממונה על הדתות במדינת ישראל שיואיל לתמוך ב"חוק הפרוות"
האוסר ייבוא של חורפנים מתים וצ'ינצ'ילות טבוחות, למי "שקר לו" באקלים הארקטי של ארצנו הקדושה.
במכתב מבקשת הגברת מהשר מרגי לדבוק בערכי היהדות. ולגלות חמלה ליצורים מעונים, אשר למען הפשטת עורם, משתמשים הפרוותנים באמצעים מעוררי חלחלה. והיא, רק שתדעו, לא מסתפקת בתחינה בכתב, אלא אף זוממת מפגש בכנסת בנושא, לטובת "שיכנוע אישי". אומנם כבר הובטח לכבוד השר, כי השטריימלים המסורתיים יעקפו את מחסום היבוא. אבל כשלא רוצים, תירוצים אחרים תמיד יש ויש.
אין ספק כי החוק הוא "יוזמה בעייתית", בעידן בו רצונו של אדם קנייתו. מה גם, שבניגוד לאלכוהול וסמים, או שאר מוצרים עם תרומה מפוקפקת לבריאותו של בן אנוש, הזוכים לקונצנזוס חוקתי כמעט מקיר לקיר, בדבר הצורך להתערב ולהציל את האדם מתאוותו ההרסנית. את החיות, משום מה אף אחד לא צריך להציל. גם לא מגחמה צרכנית. אך אם יאושר החוק, כולל סעיף השטריימל כחריג. עוד תעמוד על עקבי נעליה המעוצבות הצרכנית שנפשה חשקה במינק ותזעק "קיפוח!". ומה באמת ההבדל בינה, שרוצה היא להתהדר בגוויות מייד אין דיור, לבין שטריימל שחובשו חפץ ביקרו? אפליה יצעקו הפאשיניסטיות ורוצו לבג"ץ. צודקות.
אותי באופן אישי מטריד מאוד הפטור שקיבלו השטריימלים. הרי מדובר במפגעים, בעזרתם הופך כל טיול שבת סתמי בימות החמה למופע אימים. תאמינו לי, אין זה מחזה מלבב לראות אנשים בשיא החמסין וב-100 אחוזי לחות, צועדים עם פרווה על הראש. וכל כולם מקשה אחת של זיעה ניגרת. נפשות תמימות שנדונו להתבשל מול קרני החמה הארצישראלית כשעל ראשם כובע סיבירי. עד כדי כך מטריד המראה הנ"ל, ששקלתי לצרף לתפילה, ברכה מיוחדת למעונים על קידוש ה' באמצעות השטריימל. לידם, מי סופר בכלל חכמים וקדמונים שהתגלגלו בשלג למירוק עוונות? עם השטריימל בשרב, קטן עלנו.
מהצד שני, בצדק, יגידו מסבירני המגזר, השטריימל הוא הסמל הקלאסי של הלבוש החסידי המסורתי. וכמו שלא תבקש מפאנקיסט להיפטר מעשרות נזמיו או מבדואי לאפסן את הגלבייה, זכותה של כל קבוצת מיעוט לאפיין את עצמה באמצעות שימוש בקוד לבוש שונה ומיוחד. זו דרכם לביטוי עצמי, ואף אחד לא יכול לו. גם לי בראש, זה נשמע הגיוני להפליא עד שהצורך "בביטוי קבוצתי יהודי", מתנגש חזיתית בערכי היהדות.
נראה שמשהו שם שכח ש"צער בעלי חיים", היא לא אגודה של רווקות בנות ארבעים עם 10 כלבים ו-7 חתולים. זה ציווי הלכתי. "ורחמיו על כל מעשיו", לא כולל סעיף פטור לזנבות שועלים. הרי אותם חסידים לא ממש צורכים את הכובע לטובת צורך אנושי חשוב כהגנה מהקור כפי שעשו אבותיהם בפולין ורוסיה. והאם בשם ההבדלות "ויצירת אנחנו והם", יש 'היתר' הלכתי לעינוי בעלי חיים? ואם יש כזה, הרשו לי להניח כי הוא דחוק מאוד. ומה שבטוח, הוא לא עובר את מחסום "מידת החסידות", שכל יהודי שומר תורה ומצוות חפץ להתהדר בו.
לכן, למרות שברור לי שכל פעולה ממשית בנושא לא תצלח. ומחסום השמרנות והקיבעון המחשבתי לא יפתח לפתע פתאום. ולא, לא ימצא בקרוב העסקן המוסרי שיתחיל לשווק תחליף סינטטי ראוי לטובת המצפון והכיס. קשה לי לקרוא שיחת מוסר נוקבת והרצאה על אמות מידה יהודיות ממי שחייה, לא בדיוק סמל הטוהר. ועדיין כשאני רואה את המכתב. אני חשה בושה עמוקה לגלות שזו הדמות שצריכה לשמש שעון מעורר למוסריות היהודית. זו כנראה נמה את שנת החורף ביחד עם גוויות החורפנים.
אנדרסון. פנייה לשר הדתות
השטריימל
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים