"עובדי הרכבת שווים יותר מ-10 שקל"
הנהלת הרכבת החליטה להעניק שי לעובדים: כרטיסים לפסטיגל במחיר של 10 שקל בלבד. הסיבה: עמידה ביעדי השירות והשגת רמת דיוק של כ-90% בתשעת החודשים האחרונים. אלא שהוועד הורה לעובדים שלא לקבל את השי, וטוען כי יש להעניק "תגמול קצת יותר ראוי ומכובד, כמו בונוסים ומענקים". יאללה מלחמה!
אלא שבמקום לברך על הצעד, יוצא ועד עובדי הרכבת למלחמה בהחלטת ההנהלה להיטיב עם העובדים. במכתב שהופץ אתמול (ב'), מורה הוועד לעובדים שלא לקחת את הכרטיסים. "עובדי רכבת ישראל שווים יותר מ-10 שקל", מבהירים בוועד. "יש תגמול קצת יותר ראוי ומכובד לעובדי החברה, כמו בונוסים ומענקי הצטיינות - כמו שמקבלים בהנהלה ועובדי החוזים (עובדים החתומים על חוזים אישיים, ש.ה)". היום (ג') אף הפיצו ברכבת סטיקר, הפונה למנהלת אגף משאבי אנוש בקריאה "את עובדי הרכבת לא קונים ב-10 שקל".
ועד העובדים: לא קונים אותנו ב-10 שקל (צילום: ירון ברנר)
יש לציין כי בניגוד לנטען במכתבה של מנהלת אגף משאבי אנוש, ברבעון השלישי של השנה (יולי-ספטמבר), ירדה רמת הדיוק הממוצעת של רכבות הנוסעים אל מתחת לרמה המינימלית שקבעה הממשלה. בשלושת חודשי הקיץ היה ממוצע הדיוק הכללי של הרכבת כ-87%, וזאת לעומת רף של 89% שנקבע במסגרת הסכם בין הרכבת ומשרדי האוצר התחבורה.
"מנהלים מאבק על גב העובדים"
מקורות ברכבת טוענים כי יו"ר ועד העובדים, גילה אדרעי, מנהלת מאז נכנסה לתפקיד באוגוסט האחרון מלחמה בהנהלת החברה. "הוועד עושה בלגן בחברה", אומר ל-ynet מקור בכיר. "גילה מנהלת באופן שיטתי מאבק בהנהלה, למרות שהם עושים דברים למען העובדים שלא עשו כבר שנים. ואת המאבק הזה היא מנהלת על הגב שלנו, העובדים".
עובד אחר סבור כי אדרעי מסייעת ליו"ר הוועד המיתולוגי של הרכבת, שאול עוקיש, שפרש מהחברה בתחילת 2009. "הוא מנהל דרכה את המלחמות שלו", אומר העובד. "יש עכשיו ניסיון להעביר את אחד המקורבים שלו, המשמש כסמנכ"ל, לחוזה אישי - והוא משתמש בה (ביו"ר הוועד, ש.ה) כדי לנסות למנוע את זה. ומי שמפסיד הם העובדים. הם לא צריכים לנהל את המלחמות שלהם על-חשבוננו".
ראוי לציין כי אין זו הפעם הראשונה שבה טוענים עובדים ברכבת כי עוקיש ממשיך לשלוט בוועד העובדים. בעדות בפני רשות השיפוט בהסתדרות בחודש יוני האחרון, סיפר יו"ר הוועד דאז, משה סוליקרו, כי "הבן אדם (עוקיש, ש.ה) עד היום שולט ברכבת... עד היום יש לו נציגים... הוא נכנס לכל אחד ואחד, יש לו המון אנשים... בהנהלה יש לו את הסמנכ"ל... תשאל פה את כל העובדים, כולם יגידו לך, עד היום יש את הפחד ממנו". עוקיש הכחיש בתוקף את הטענות שהועלו נגדו.
"ההנהלה מזלזלת בעובד ובזכויותיו"
במכתב שנשלח אתמול לעובדים, טוענים בוועד כי מי שמנהל מאבק על גב העובדים היא דווקא ההנהלה. "סוף-סוף הנהלת הרכבת מודה שכל עובדי החברה הם עובדים מקצועיים, (ש)תורמים לפיתוח וקידום רכבת ישראל, ושיש מי שמניע את פעילות החברה מלבד ההנהלה. אך צר לנו שהודאה זו אינה בתום-לב אלא מתוך זלזול בעובד ובזכויותיו, ומתוך מאבק עיקש להראות שמחירי (ה)עובדים שווים 10 שקל".
"אל תטעו", פונים בוועד לעובדים בקריאה שלא לקבל את ההטבה המוצעת להם. "זו אינה הטבה אלא הוכחה שההנהלה ממתינה להטיח בפנינו (את) המחיר הזול שבו קנו אותנו, ולהצמיד לנו תג-מחיר". בוועד אף מאשימים את הנהלת החברה בפרסום דיווחים שקריים בכלי התקשורת, אודות "אחזקה לקויה ופגיעת העובדים בבטיחות, ברכבת ובמוניטין שלה".
ראוי להזכיר כי ב-13 בספטמבר נפגשה אדרעי עם בכירי האגף המקצועי בהסתדרות, וביקשה להכריז על סכסוך עבודה ברכבת. מקורות בחברה העריכו כי הסיבה העיקרית היא כוונת ההנהלה להפריט חלק מעבודת חטיבת התחזוקה, במסגרת חוזה לרכישת קרונות דו-קומתיים חדשים. הכוונה להעביר את תחזוקת הקרונות החדשים, ולצורך כך גם להתיר לספקית הקרונות להקים מתחם אחזקה, מעוררת התנגדות חריפה בוועד העובדים ובהסתדרות - אך זוכה לתמיכת משרדי האוצר והתחבורה.