כץ: "בקרוב - החמרה דרמטית בענישה ואכיפה"
בנאום ארוך ומפורט במיוחד, הסביר אמש שר התחבורה לחברי הכנסת כיצד הוא מתכוון לשפר את הבטיחות בכבישים: תגבור משטרת התנועה, החמרת הענישה של עברייני תנועה, ורפורמה מקיפה בבתי המשפט לתעבורה. "אני מקווה שהזעקה לא תעלה לשמים, אבל זה מוצדק, זו מלחמה"
"אנחנו הולכים להביא להחמרה, אני לא רוצה להגיד אכזרית, אבל מוצדקת ומשמעותית ביותר, בכל הנושא של עבירות תנועה מהותיות". כך אמר אמש (ג') שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, בישיבה של מליאת הכנסת. "זה יהיה דבר דרמטי", הבהיר כץ. "אני מקווה שהזעקה לא תעלה לשמים, אבל זה מוצדק, זו מלחמה, ואנחנו הולכים להילחם ולהביא את הדברים באכיפה ובענישה". השר אמר כי הצעדים הנדרשים להחמרת האכיפה והענישה יובאו לאישור הכנסת "בקרוב מאוד... אני רוצה תמיכה ציבורית, ואני רוצה תמיכה חקיקתית".
לדבריו, משרד התחבורה, בשיתוף עם משרד המשפטים והנהלת בתי המשפט, מתכוונים ליישם בקרוב רפורמה מקיפה באכיפה וענישה של עבירות תנועה. הרפורמה תכלול החמרת העונשים שיושתו על מי שמבצעים עבירות חמורות - כמו מהירות מופרזת ומעבר צומת באור אדום. החמרת הענישה מבוססת ברובה על מסקנות של ועדה ציבורית, שהמליצה בין השאר על הכפלת קנסות לנהגים שיבקשו להישפט ללא סיבה מוצדקת, הארכת פסילות רישיון מנהליות עד ל-120 יום, ועיכוב או אף מעצר לנוהגים ללא רישיון.
כץ: "שופטי תעבורה נהיים רחמנים בני רחמנים" (צילום: אוהד צויגנברג)
כץ גם התייחס לתקציב אגף התנועה של המשטרה, ואמר כי מאז נכנס לתפקידו תוגברה האכיפה בכבישים בצורה "חסרת תקדים". לדבריו, "לא יקצצו שקל - ואני אחראי - במשטרת התנועה. למה אני מאמין בתגבור משטרת התנועה? כי כל עוד לא יבוא המשיח ונצליח לתקן את כל התשתיות שנבנו ב-60 שנה, זה כלי מאוד אפקטיבי להרתיע, לטפל, לעשות, לבלום, למתן. ולכן אני חושב שצריך להשקיע בו". השר הבהיר כי בכוונתו להמשיך לתגבר את אגף התנועה גם בעתיד.
"הנהג ישלם הרבה יותר"
"אנחנו מארגנים את מערכת המשפט התעבורתי", הסביר כץ לחברי הכנסת. "אנחנו רוצים ליצור מסלול שאם אדם בטוח בצדקתו עד כדי כך ומבקש להישפט, שיידע שאז הוא ישלם הרבה יותר, (ו)הוא גם ייענש הרבה יותר. המשפט יהיה מהיר, יסומנו תיקים אדומים בעבירות החמורות, והם יהיו בראש התור של השיפוט".לדבריו, מרבית התאונות נגרמות בגלל "הגורם האנושי" - טעויות נהגים או הולכי-רגל - ולכן יש צורך להגביר גם את האכיפה וגם את הענישה. "אף אחד כאן לא מוכן להגיד ל-98% מהציבור שינהגו כמו שצריך? ערבים? יהודים?", שאל כץ, והוסיף - "(צריך) לפטור את כל הציבור מאחריות? למה, כי פוליטית יותר טוב לנגח את הממשלה?".
הוועדה הציבורית, שמסקנותיה יובאו לאישור הכנסת, המליצה על שורה ארוכה של צעדים - שאת רובם צפוי משרד התחבורה לאמץ:
- כתנאי להגשת בקשה להישפט, נהג יפקיד מראש פיקדון בגובה הקנס.
- מי שיימצא כי ביקש להישפט "מטעמי סרק" - הפיקדון שהפקיד יחולט, והקנס יוכפל.
- נהג שייתפס ללא רישיון יעוכב בתחנת המשטרה, ובמקרים חמורים - אף ייעצר.
- יורחב "סל" העבירות אשר בגינן יוכל קצין משטרה לפסול רישיון ל-30 יום.
- יוארכו פסילות מנהליות למי שייתפס מבצע עבירות חמורות במיוחד, עד ל-120 יום.
"לא מחפשים לעשות כסף"
כץ התייחס בדבריו לטענות שמעלים רבים בציבור, לפיהן קנסות תעבורה משמשים את הממשלה כמס נוסף המוטל על הנהגים. "אנחנו לא באים להתנקם, (ו)אנחנו לא באים לחפש איך לעשות כסף על חשבון הציבור. אבל מי שנוסע במהירות של 65 קמ"ש מעל המותר ונתפס, או 55 קמ"ש מעל המותר בתוך העיר, או חוצה פס לבן במופגן בעקיפה מסוכנת, - ניקח כמה עבירות (חמורות) שלגביהן תהיה אכיפה".כמו קודמו בתפקיד, שאול מופז, גם לשר כץ יש ביקורת חריפה על התנהלותה של מערכת המשפט - ובמיוחד על העונשים שמשיתים שופטים על עברייני תנועה. "יש שופטי תעבורה שכשהם באים לשפוט, הם נהיים רחמנים בני רחמנים, הם רואים את הדמעות - את מי הם רואים? את זה שפגע. הם רואים את המשפחה שלו. הם רואים את הנסיבות. זה נקרא - המרחם על אכזרים. ואז יש לך עונשים שנחשבים מגוחכים".
כץ - כמו שופטי תעבורה, סנגורים ותובעים רבים - גם אומר כי ההליכים המשפטיים נמשכים כיום זמן רב, ובכך נפגעת ההתרעה נגד עברייני תנועה. "המשחק הזה - למשוך כמה שנים (את הדיונים) כי אין שופטים, או (כי) הדברים נדחים, (או) כמו שאומרים תדחה את הדו"ח, ואז תדחה את הדיונים, (ו)בסוף תזרוק את זה לפח - זה לא יהיה".
כץ: "לא באים לחפש איך לעשות כסף על חשבון הציבור"
צילום: מאיר פרטוש