קולה המתקתק של המהפכה
שכחו מבריטני ספירס וליידי גאגא: סדרת הטלוויזיה "גלי" היא שחוללה את המהפכה הגדולה ביותר בתעשיית המוזיקה של דורנו. את הביטלס היא כבר עקפה, ועם קצת מזל ופרק מחווה אחד מדובר למייקל ג'קסון - גם אלביס פרסלי יישאר מאחור
זה לא בכל יום שמישהו מעז לשבור שיא של הביטלס, אבל זה בדיוק מה שקרה עם "גלי". לא מזמן נודע שסדרת הטלוויזיה המוזיקלית, שבימים אלה משודרת עונתה השנייה, הצליחה להכניס ל-100 הגדולים של מצעד הבילבורד האמריקני לא פחות מ-75 סינגלים, ארבעה יותר מאשר ארבעת המופלאים ששינו את העולם.
יש לזכור שמדובר בתקופות שונות לגמרי, ומובן שהשירים מבית "גלי" שייכים לאמנים שונים ומגוונים ולא רק לאמן אחד. אבל גם 75 סינגלים מאותו בית יוצר בכל כך מעט זמן הם תופעה שרחוקה להיות מובנה מאליה. במקום הראשון ברשימת השיאים הזו מחזיק עדיין אלביס פרסלי, שבמהלך חייו ולאחר מותו הצליח להכניס 108 סינגלים למצעד. אחריו מגיע ג'יימס בראון עם 91.
נכון לעכשיו "גלי" ניצבת במקום השלישי וה"ביטלס" ברביעי, אבל על פי ההערכות, עד סוף העונה השנייה הסדרה צפויה לעקוף אפילו את מלך הרוקנ'רול. את הקפיצה הגדולה מעבר לרף שהציבו הביטלס עשתה הסדרה בעקבות הפרק שהוקדש כולו לשיריה של בריטני ספירס, פרק שבו גם התארחה הזמרת.
אחרי הסתיו הסדרה צפויה לחשוף את הפרק שיוקדש למלך הפופ מייקל ג'קסון, ולדעת לא מעט מומחים ופרשנים - אז כבר באמת לא יהיו לה מתחרים. במיוחד לאור העובדה שנהירת הקהל והתקשורת בחזרה לשיריו של ג'קסון רק התגברה מאז הלך לעולמו בשנה שעברה.
מתוך הסדרה. שכחו ממדונה ובריטני - זו המהפכה האמיתית (צילום: FOX)
בארצות הברית מודים כבר כי ההשפעה של "גלי" על תעשיית המוזיקה היא גדולה יותר מכל אמן או תופעה שראינו בשנים האחרונות. גדולה יותר מאמינם, "אמריקן איידול", בריטני, ג'סטין או מדונה. "בכל השנים שלי בתעשייה, מעולם לא עבדתי על משהו כזה", אמר לאתר בילבורד ג'ף בייוואטר, ראש מחלקת המוזיקה של רשת '"פוקס". "זו תופעה תרבותית אמיתית שאפשר להרגיש בכל מקום".
עבור כל מי שככל הנראה חי בשנה האחרונה במערה בפקיסטן, להלן הסיפור: הדרמה הקומית-מוזיקלית עלתה לאוויר לפני קצת יותר משנה בארצות הברית, ומאז ההיסטריה לא נרגעת. העלילה מביאה את סיפורן של הדמויות במקהלה בבית הספר בארצות הברית, אבל נראה שמדובר רק בתירוץ כדי לשמוע את אותם שרים.
מאז יצאה הסדרה לדרך, היא הציגה בכל פרק גרסאות חדשות ומתקתקות לשירים מוכרים, ישנים וחדשים כאחד, כשלפעמים פרקים מסוימים מוקדשים כולם לאמנים ספציפיים או תופעות מוזיקליות ותיקות - כמו מדונה, ליידי גאגא, בריטני ספירס, הסרט "מופע הקולנוע של רוקי" (שפרק המחווה המוקדש לו שודר בשבוע שעבר) וכאמור בקרוב גם למייקל ג'קסון.
באחת העסקאות הבלעדיות והחכמות ביותר שתפרה חברת iTunes מאז הקמתה, השירים השונים שמככבים בסדרה מוצעים בשבוע שבו משודר הפרק ב-iTunes, וכן אלבומי פסקול שלמים נערכים ומגיעים לשם. התוצאה היא כאוס מוחלט של מיליוני הורדות, והכסף הגדול מתגלגל.
חיים חדשים בשירים ישנים
המהפכה הזו התחילה בשקט. אנשי הסדרה והרשת בחרו היטב את השירים ששולבו בפרקים הראשונים והחלו בעבודה הקשה. שנה וחצי אחר כך - ומדובר במירוץ. זמרים, זמרות, מו"לים, חברות תקליטים, כותבי שירים, מהכי קטנים עד לגדולים ביותר - כולם רוצים נתח מהעוגה הזו.
כולם מנסים לדחוף את עצמם ואת שיריהם לאימפריה שנבנתה ברשת "פוקס", והסיבות מובנות. מצד אחד, שילוב של שיר בסדרה כל כך פופולרית יוצר יופי של מוניטין לאותו אמן, ומצד שני - שיר אחד יכול לגלגל הכנסות אדירות לאותו בעל זכויות. שלא לדבר על שירים רבים, כמו במקרה של בריטני או ליידי גאגא.
כוכבי "גלי" ויוצריה. המהפכה השקטה (צילום: רויטרס)
"תעשיית המוזיקה בהחלט החליטה לשים לב לתופעה", אמר באחרונה לאתר MTV ג'ף ברבק, סגן נשיא בחברת המוזיקה "Chrysails", המחזיקה בזכויות של אמנים רבים והצליחה להחדיר שירים של בילי איידול ופול אנקה לסדרה. "אם אתה כותב שירים או מפיץ של מוזיקה, כדאי שתנסה להכניס את שיריך לסדרה. זו בהחלט דרך שונה כיוון שמלבד הסדרה עצמה, קיימות גם ההורדות וגם הפסקולים. הסדרה מציעה הרבה הזדמנויות ובשביל כותבים או מפיצים 'גלי' היא מכרה זהב. היא נוגעת כמעט בכל מקור אפשרי של הכנסה".
וזה לא נגמר שם. באחרונה דווח כי תוכנית נוספת של קברניטי התוכנית היא ליצור "אלבומי סולו" לכל דמות בסדרה ולהוציא גם אותם לשוק. "סדרה כמו 'גלי' מגיעה פעם בדור, וזו פלטפורמה כל כך נהדרת לבעלי זכויות יוצרים", הוסיפה וונדי קרוואלי, סגנית נשיא מחלקת הקולנוע והטלוויזיה של חברת סוני. "הסדרה לא רק מהללת אמנים עכשוויים כמו ליידי גאגא, היא גם הפיחה חיים חדשים בשירים ישנים. זו היתה הזדמנות מדהימה לעבוד איתם וישנה תקווה גדולה שעוד תוכניות כאלה יגיעו בכל שנה. אין ספק ש'גלי' משנה את חוקי המשחק".
והחוקים בהחלט השתנו. קשה לעקוב אחרי מספרי ההורדות, שמתרבים בכל יום. "כששיר מופיע ב'גלי', למחרת הוא ב-iTunes ומספרי ההורדות הם אסטרונומיים", אמרה קריסטין דורי, סגנית נשיא מחלקת המוזיקה והטלוויזיה בחברת EMI. "כששומעים את הביצועים החדשים לשירים שונים, מקלאסיקות כמו 'מעבר לקשת' ועד לשירים של ג'יי זי, מבינים שהם הצליחו להפיח חיים חדשים במנגינות המוכרות".
ומה הלאה? מובן ש'גלי' לא עומדת בפני סיום. ההיפך, עם הצלחה טלוויזיונית ומוזיקלית שכזו, המומחים מנבאים לה עוד עונות רבות, אוויר לנשימה ועוד מיליונים על גביי מיליונים של הכנסות. אם בשנים האחרונות שוק המוזיקה זכה להשפעה כל כך רחבה בעקבות סדרות כמו "אמריקן איידול", דמיינו לעצמכם מה תעשה "גלי" כשתגיע לעונתה השישית או השביעית. בקצב הזה, קיים סיכוי לא רע בכלל שהדרמה של רשת פוקס תהפוך לאחד הדברים הגדולים ביותר בהיסטוריה של המוזיקה המודרנית. קצת מפחיד, לא?