שתף קטע נבחר
 

המערב הפרוע: "אין אכיפה ביהודה ושומרון"

חברי הכנסת אורי מקלב ואריה אלדד פנו ליו"ר הכנסת, בבקשה לערוך דיון דחוף בעניין אכיפת החוק ותאונות דרכים בכבישי יהודה ושומרון. ח"כ מקלב: "המצב קטסטרופאלי. אין אכיפה משטרתית מספקת, ותאונות של פלסטינאים אינן מדווחות ואינן נספרות"

"המצב התחבורתי בכבישי יהודה ושומרון קטסטרופאלי, אכיפה כמעט ואינה קיימת, ואין ציון והתראה על כבישים מסוכנים". כך כותב ח"כ אורי מקלב, בפנייה דחופה ששלח ליו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, ובה הוא מבקש לערוך דיון מיוחד בעניין תאונות דרכים ואכיפת חוקי התנועה ביהודה ושומרון. לדבריו, "כל תאונה מדווחת ונספרת לצרכים סטטיסטיים, (אך) תאונות הדרכים ביהודה ושומרון שבהן מעורבים פלסטינאים, אינן מדווחות ואינן נספרות בסטטיסטיקה".

 

 

בגלל היעדר מידע אודות תאונות וכבישים מסוכנים, ממשיך מקלב, "נמנע שיפור תשתיות בכבישי יו"ש, ו(גם) אין אכיפה משטרתית מספקת". התוצאה, לטענתו, חמורה: "דבר (זה) מביא לא אחת את הנוסעים בכבישים אלו לסכנה ממשית". פנייה דומה, בעניין היעדר אכיפה, שלח ח"כ אריה אלדד, שכתב ליו"ר הכנסת כי "יש חוסר אכיפה ביהודה ושומרון, בעיקר בתנועה בכבישים". בעקבות הפניות, תקיים ביום שני הקרוב ועדת הפנים דיון מיוחד בנושא.


ח"כ מקלב: "אין ציון והתראה על כבישים מסוכנים" (צילום: שי וקנין)

 

"הפלסטינאים משלמים יותר מישראלים"

הדעות בעניין האכיפה בכבישי יהודה ושומרון: במשטרה טוענים כי היא מתבצעת כהלכה, ואילו שופטי תעבורה - וכאמור, גם חברי כנסת - טוענים כי היא לקויה. סנ"צ דורון ישראלי, קצין אגף התנועה במחוז ש"י במשטרה, הסביר לפני כמה חודשים בוועדת הכלכלה כי "יש לנו אפקטיביות באכיפה. אנחנו רושמים דו"חות. אני חייב לציין שהפלסטינאים משלמים דו"חות - אני אומר, לשמחתי או לצערי, תגדירו את זה איך שאתם רוצים - יותר טוב מהגבייה הישראלית".

 

סנ"צ ישראלי אף ציין באותו דיון בוועדה כי למשטרה - בשיתוף עם המינהל האזרחי - יש כלים ייחודיים לאכוף את החוק נגד נהגים פלסטינאים ביהודה ושומרון: "... בעיקר כאשר יש להם מה להפסיד, כמו תנועה ועלייה על הכבישים האלה (למשל כביש 443, ש.ה)... ביחד עם הצבא והמינהל, רכב פלסטינאי שלא משלם דו"חות לא מוסמך לעלות - לא מקבל אישור (כניסה לישראל), ולא שום דבר".

 

אולם, בניגוד לדברי קצין המשטרה, שופטי תעבורה, בעיקר בבית המשפט בירושלים, הלינו פעמים רבות על ליקויים באכיפת החוק ביהודה ושומרון - גם נגד נהגים יהודיים וגם נגד פלסטינאים. השופט אברהם טננבוים - מבכירי שופטי התעבורה - הרבה למתוח ביקורת נגד המשטרה בעניין זה, וטען בעבר כי נהגים המתגוררים במחוז ש"י ונתפסים בביצוע עבירות חמורות, "משוחררים ללא ערב, ללא הפקדה, ללא הבאה מיידית לפני שופט, ופעמים רבות עם כתובת בלתי ברורה וללא כל פרטים".

 

"מוטרדים מעלייה בתאונות של פלסטינאים"

בישיבת ועדת הכלכלה, ציין סנ"צ ישראלי ממחוז ש"י כי ב-2010 נרשמה עלייה משמעותית במספר התאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים כלי רכב של פלסטינאים: "אנחנו מוטרדים יותר מהעלייה בתאונות הדרכים החמורות בכבישים בתחום הרשות הפלסטינאית, ובכבישים בתחום ‎C. יש עלייה של למעלה מ-‎60% בתאונות הקטלניות של רכבים פלסטינאים... אם בתקופה המקבילה בשנה שעברה (2009, ש.ה) היו שישה הרוגים פלסטינאים, היום (ב-2010) יש למעלה מ-‎16 הרוגים, ואני מדבר רק על רכבים פלסטינאים".

 

אולם, כפי שטוען ח"כ מקלב, הנתונים אודות תאונות בכבישי יהודה ושומרון לוקים לעתים בחסר. כך למשל, תאונות שאירעו בכביש 60, כביש אורך ארצי, שעובר בין קילומטר מספר 18.2 ועד קילומטר מספר 198 בשטח הנתון בשליטת הרשות הפלסטינית. על-פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, תאונות בקטע הכביש העובר בשטחי הרשות הפלסטינית אינן נכללות בסטטיסטיקת התאונות הרשמית.

 

אלא שבדיקה שערך ynet לפני כמה חודשים, העלתה כי עשרות תאונות קטלניות שאירעו בין 2003 ו-2009 בקטעים שלכאורה נמצאים באחריות הרש"פ, דווקא כן הופיעו ברישומי הרשות לבטיחות. חוסר האחידות בדיווחים, כך הסבירו בעבר ל-ynet גורמים בתחום הבטיחות, נובע מהעברת האחריות בחלק משטחי יהודה ושומרון לאחריות פלסטינית, שגרמה לליקויים באיסוף נתונים ודיווח על תאונות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ח"כ אורי מקלב: לא סופרים תאונות של פלסטינאים
ח"כ אריה אלדד: יש חוסר אכיפה בכבישי יו"ש
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים